D
Hej,

Jag ska montera några väggkontakter i IKEA-vägg/bänkskåp. Jag har inte köpt skåpet ännu och håller på att dra elen. Jag vill sätta en MDF i mellanrummet mellan den tunna masoniten och väggen men vet inte hur tjock MDF jag behöver.

Skenan bygger 10 mm

Det mått jag söker är måtten från skåpstommen till spåret för den tunna masoniten som sitter bak i alla IKEA-skåp

MDF blir då 10+X mm

Någon som har måttet (X) jag söker?

Närbild på insidan av ett IKEA-skåp med måttmarkeringar för att bestämma tjocklek på MDF-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får man fråga varför du vill montera mdf bakom stommarna?

D
Absolut!

Jag ska inte montera MDF överallt utan bara en liten platta så att jag kan skruva fast de utanpåliggande vägguttagen.

Jag vet att många sågar upp ett hål i bakstycket på IKEA-skåpen men det är svårt att få till helt snyggt.

• Gilla
1
  • Laddar…
H
Biggie Biggie skrev:
Får man fråga varför du vill montera mdf bakom stommarna?
förmodligen för att fästa "väggkontakter"

Glömde bort att göra det igår men kan mäta åt dig lite senare idag.

D
Det vore superbussigt!!

tommib
Min tumstock säger 10mm från kanten till spåret. Skenan verkar bygga 11 mm hos mig så totalt 21 mm från vägg till spår.

Tommib's mått stämmer överens med mina :)

Vill man inte sätta utanpåliggande vägguttag i stommarna så finns det ju lite andra lösningar också.
Sätta infälld dosa i vägg och helt enkelt bara köra hål i bakstycket,
Typ
Infälld väggdosa med genomföring för kabel genom hål i bakstycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns ju lock att köpa i olika storlekar om man sedan vill dölja hålet.

Eller kan man använda en distans-ring
Typ
Tre bilder som visar installation av eluttag, inklusive en öppen dosa med kablar, ett lock och ett dosauttag på en vit vägg.

tommib
Ja, det är egentligen bättre att såga hål i bakstycket. Man vill ju inte behöva ta dit en elektriker för att lyfta ner skåpet...

D
Jag drar utanpåliggande kablar bakom skåpett

D
Tack för måtten, köper 19mm Mdf

Hyllplan som jag kapar

tommib
På vilket sätt hindrar utanpåliggande kablar eluttag monterade på väggen? Om något blir det ju ännu enklare eftersom du kan välja exakt var de hamnar och sedan såga ur bakstycket med lämpligt don.

D
Du kan ha rätt!

Antingen som du beskriver eller så sätter jag uttagen på en platta.

Jag antar att jag inte kommer lyckas såga ut runt uttagen med tillfredställande resultat.

D
Men bara kag gör det innan jag sätter upp skåpet så borde det inte vara några problem

tommib
Varför skulle du inte kunna det? Fein eller hålsåg som biggie visade blir bra. Är man fin i kanten klär man kanten med list. Här är ett exempel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.