1 952 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Hjälp med materialberäkning för renovering
Hej
Ska renovera badrummet i vårt nya hus och behöver hjälp med material kostnader.
Vad rekommenderas och var ska det köpas.
Gärna så mycket som möjligt på samma ställer.
Budgeten är begränsad så jag vill komma så billigt undan som möjligt.
Jag räknar inte in ytskikt, möbler eller porslin i detta
Har en god vän som ska göra allt jobbet gratis så jag ska bara betala materialet.
Förutsättningarna är:
Golvyta 2,2*1,72
Höjd 2,0
Duschhörna 0,9*0,9
Allt ska rivas ner till reglar.
En fläkt ska läggas in i ytterväggen.
Ny gips.
Spackel på gipset om man använder det i våtrum också.
Elgolvvärme till ca 3kvm
Flytning
Fuktspärr
infällda spottar i tak
Fogmassa
kakellim (eller vad det heter :S)
Nu golvbrunn
Vad har jag missat?
Ska renovera badrummet i vårt nya hus och behöver hjälp med material kostnader.
Vad rekommenderas och var ska det köpas.
Gärna så mycket som möjligt på samma ställer.
Budgeten är begränsad så jag vill komma så billigt undan som möjligt.
Jag räknar inte in ytskikt, möbler eller porslin i detta
Har en god vän som ska göra allt jobbet gratis så jag ska bara betala materialet.
Förutsättningarna är:
Golvyta 2,2*1,72
Höjd 2,0
Duschhörna 0,9*0,9
Allt ska rivas ner till reglar.
En fläkt ska läggas in i ytterväggen.
Ny gips.
Spackel på gipset om man använder det i våtrum också.
Elgolvvärme till ca 3kvm
Flytning
Fuktspärr
infällda spottar i tak
Fogmassa
kakellim (eller vad det heter :S)
Nu golvbrunn
Vad har jag missat?
Moderator
· Stockholm
· 52 453 inlägg
Det skall inte vara spackel på väggar i våtrum om man skall sätta kakel. Om det finns extrema ojämnheter (typ ett avspräckt hörn på våtrumsskivan) så kan man spackla med cementbaserta spackel. Vanligt spackel typ måleriarbeten får inte användas under kakel eller klinkers, det är för svagt.
Du måste tidigt bestämma dig för om du skall ha infällda rör, och i så fall om det skall vara PEX rörirör eller koppar. Eller om du vill ha utanpåliggande rör som bara kopplas till inkommande vid en vägg genomföring.
Du bör tidigt välja system för väggenomföreingen, efterssom det styr lite var det skall sitta kortlingar i väggen att skruva fast genomföringen eller blandarfästet i.
Det riktigt dyra materilaet i det du räknat upp är fuktspärren och i någon mån flytspacklet. Det lönar sig ofta väldigt bra att köpa på nätet. Själv handlade jag sådant på sigro.se, även kekleplattan.se hade bra priser när jag kollade (handlade typ 1 ton flytspackel från dem, det kom som postpaket).
På elsidan, du behöver troligen dra el till något mer uttag eller liknande, det (och golvvärmen) bör du anlita en elektriker till, de är olagligt att göra för din kompis om han inte är behörig elektriker. Om du inte redan har jordfelsbrytare i huset så måste det installeras nu, åtminstonde för elen till badrummet. Den skall du under inga omständigheter låta en obehörig kompis installera, det är både olagligt och kan bli direkt livsfatligt om det görs fel (vilket ofta händer).
Du måste tidigt bestämma dig för om du skall ha infällda rör, och i så fall om det skall vara PEX rörirör eller koppar. Eller om du vill ha utanpåliggande rör som bara kopplas till inkommande vid en vägg genomföring.
Du bör tidigt välja system för väggenomföreingen, efterssom det styr lite var det skall sitta kortlingar i väggen att skruva fast genomföringen eller blandarfästet i.
Det riktigt dyra materilaet i det du räknat upp är fuktspärren och i någon mån flytspacklet. Det lönar sig ofta väldigt bra att köpa på nätet. Själv handlade jag sådant på sigro.se, även kekleplattan.se hade bra priser när jag kollade (handlade typ 1 ton flytspackel från dem, det kom som postpaket).
På elsidan, du behöver troligen dra el till något mer uttag eller liknande, det (och golvvärmen) bör du anlita en elektriker till, de är olagligt att göra för din kompis om han inte är behörig elektriker. Om du inte redan har jordfelsbrytare i huset så måste det installeras nu, åtminstonde för elen till badrummet. Den skall du under inga omständigheter låta en obehörig kompis installera, det är både olagligt och kan bli direkt livsfatligt om det görs fel (vilket ofta händer).
Liknande trådar
-
[Hjälp] Firmware uppdatering för worx wg790e
Robotgräsklippare -
Hjälp med val av material och leverantörer för nybygge i Stockholm
Golv -
HJÄLP! Fuktproblem och förbättra dålig ventilation (självdrag)!
Ventilation -
Hjälp att jämföra - A-hus vs Vårgårdahus
Hustillverkare -
Hjälp! Tryckte på test för att kolla jordfelsbrytare
El