Hej!
Vi har golvvärme i vår utebyggnad från LK. Nu är det så att golvvärmen har tämligen för hög effekt i rummet mot ytterväggen (zon 4) trots att vi ställt in termostaten på lägsta möjliga (5 grader). Vi har heller inte någon effekt i vardagsrummetrummen (zon 1 & 2) trots att termostaten är på max där. Andra sovrummet (zon 3) fungerar utmärkt. Skulle någon lite klokare på detta kunna försöka hjälpa mig justera golvvärmen korrekt? Tack för all hjälp!!

• Värmesystem: rör, ventiler, mätare, pump, och manöverdosa i en teknisk alkov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett med handskrift, numrerade zoner och instruktioner, fäst på en brun yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R
Du har alldeles för hög framledningstempratur..
Vad har du för uppvärmning?

R Rejäl skrev:
Du har alldeles för hög framledningstempratur..
Vad har du för uppvärmning?
Fjärrvärme!

R
F Fritiof Åkergren skrev:
Fjärrvärme!
Man ska inte ha mer än 28 grader i golvet ifall man har parkett/trögolv…

Finns det ingen styrning på fjärrvärmen?

R Rejäl skrev:

Jodå fjärrvärmen är inställd på 22 grader.

R Rejäl skrev:

Jag har stengolv

R
Jodå fjärrvärmen är inställd på 22 grader.
Men om du kollar på givaren på golvvärmen så har du betydligt högre värme än 22 grader..

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men om du kollar på givaren på golvvärmen så har du betydligt högre värme än 22 grader..
Ja men ska inte framledningstempen ligga runt 40 grader?

R
Ja men ska inte framledningstempen ligga runt 40 grader?
Har aldrig haft över 30 in..
Jag ser dåligt vad den undre har den övre har ca 40 grader..

Hej!
Vi har golvvärme i vår utebyggnad från LK. Nu är det så att golvvärmen har tämligen för hög effekt i rummet mot ytterväggen (zon 4) trots att vi ställt in termostaten på lägsta möjliga (5 grader). Vi har heller inte någon effekt i vardagsrummetrummen (zon 1 & 2) trots att termostaten är på max där. Andra sovrummet (zon 3) fungerar utmärkt. Skulle någon lite klokare på detta kunna försöka hjälpa mig justera golvvärmen korrekt? Tack för all hjälp!!
*
Kan det föreligga felkopplingar både el- och rörmässigt?

Antar att Vardagsrum bara har en termostat men två slingor 1 och 2. Ventil 1 är stängd och 2 öppen. De skall båda ha samma värde om de styrs av gemensam termostat.

Om det är varmt i zon 4 men dess ventil varaktigt är stängd kan det bero på att slinga 4 inte går till det rummet.
*

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.