Hej!

Jag har köpt en (jordad) vägglampa och behövde köpa en 8m lång kabel för att den skulle nå lamputtaget. Detta resulterande att jag behövde köpa en separat propp och kabel som jag behövde montera själv. Närbild på en öppen vägglampas anslutning med kopplade bruna, blå och gulgröna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En jordad vägguttag i närbild utan ansluten kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försökt leta på internet men är inte 100 på att jag gjort rätt.

Lägger upp 2 bilder här och skulle verkligen uppskatta om någon vill kommentera såvida jag kopplat rätt eller inte.

Tusen tack på förhand!

/Joakim

Ser i princip korrekt ut. Gul/grön-ledare ska kopplas mot det utstickande stiftet i takuttaget.
Sedan syns det lite för mycket koppar från ledarna i hylsorna. Yttermanteln på kabeln ska ligga under dragavlastningsbygeln i proppen.

E etompau skrev:
Ser i princip korrekt ut. Gul/grön-ledare ska kopplas mot det utstickande stiftet i takuttaget.
Sedan syns det lite för mycket koppar från ledarna i hylsorna. Yttermanteln på kabeln ska ligga under dragavlastningsbygeln i proppen.
Jäklar! Tusen tack för snabbt svar!

Är det farligt med kopparexponeringen så länge de inte kommer i kontakt med något annat än plast? Syns inte så bra på bilden, men skulle gissa att de sticker ut kanske 3-4mm från hylsorna.

Återigen - tusen tack!!

Nej farlig är det inte, men man vill gärna att plastisoleringen på ledaren slutar vid ingången till hålet i stiftet.
Sedan är det så att N-ledaren (neutralledare) har blå färg och fasledaren brun och skruvas då fast i avsett stift. Detta har dock ingen praktisk betydelse för en lampa.

E etompau skrev:
Nej farlig är det inte, men man vill gärna att plastisoleringen på ledaren slutar vid ingången till hålet i stiftet.
Sedan är det så att N-ledaren (neutralledare) har blå färg och fasledaren brun och skruvas då fast i avsett stift. Detta har dock ingen praktisk betydelse för en lampa.
Uppfattat!

Tack för all info! Ha en fortsatt trevlig vecka! :)

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.