Hejsan, har köpt en stuga ifrån 1960 där jag ska göra om allt vatten. Det är idag järnrör och vattenmätaren sitter i en garderob. Nyinstallerat kommunalt vatten sedan några år tillbaka så inkommande vatten är PEM slang som ligger i krypgrunden.
Jag ska även renovera badrummet så det kommer tas ett helhetsgrepp på det hela.
Ett av problemen är att det inte finns så mycket ekonomiska möjligheter att satsa stora pengar så det ska bli lite av ett lågbudgetprojekt. Det ska dock vara bra och riktigt gjort.
Kortfattat så ska jag dra upp inkommande vatten i en ny innervägg, där ska jag sätta ett vattenmätarskåp. Vattenmätaren ska hamna där och jag behöver endast 3 utgångar kallvatten.
1 till en utkastare
1 till köket.
1 till badrummet.
I badrummet kommer vvb sitta, så varmvatten finns redan där. Jag tänker mig även att man ifrån badrummet drar varmvattnet till köket via en T-koppling.
Känns för mig väldigt konstigt att ifrån vvb i badrummet gå in i fördelarskåpet för att sedan gå tillbaka till badrummet?
I badrummet kommer allt vatten vara utanpåliggande
Så i fördelarskåpet behövs det inte mycket grejer, och kollar jag på färdiga skåp så har dom ju typ 10 anslutningar för kallt och 10 för varmt. Och dom kostar typ 10.000kr.
Med tanke på det lilla jag behöver så tänker jag att det känns smartare (och billigare) att köpa skåp löst och sedan en liten fördelare för kallvattnet.
Men hör blir det ju problem, för jag har ingen aning vad jag ska ha, vad som passar i vad, om det finns särskilda riktlinjer osv osv.
Kan någon sparka mig i rätt riktning? Skåpet ska vara infällt i en innervägg som jag ska bygga. Hur djup skall den vara för att få plats med skåp där mätare ryms
Schematisk skiss nedan
Tack för all input
Mvh Henrik
Jag ska även renovera badrummet så det kommer tas ett helhetsgrepp på det hela.
Ett av problemen är att det inte finns så mycket ekonomiska möjligheter att satsa stora pengar så det ska bli lite av ett lågbudgetprojekt. Det ska dock vara bra och riktigt gjort.
Kortfattat så ska jag dra upp inkommande vatten i en ny innervägg, där ska jag sätta ett vattenmätarskåp. Vattenmätaren ska hamna där och jag behöver endast 3 utgångar kallvatten.
1 till en utkastare
1 till köket.
1 till badrummet.
I badrummet kommer vvb sitta, så varmvatten finns redan där. Jag tänker mig även att man ifrån badrummet drar varmvattnet till köket via en T-koppling.
Känns för mig väldigt konstigt att ifrån vvb i badrummet gå in i fördelarskåpet för att sedan gå tillbaka till badrummet?
I badrummet kommer allt vatten vara utanpåliggande
Så i fördelarskåpet behövs det inte mycket grejer, och kollar jag på färdiga skåp så har dom ju typ 10 anslutningar för kallt och 10 för varmt. Och dom kostar typ 10.000kr.
Med tanke på det lilla jag behöver så tänker jag att det känns smartare (och billigare) att köpa skåp löst och sedan en liten fördelare för kallvattnet.
Men hör blir det ju problem, för jag har ingen aning vad jag ska ha, vad som passar i vad, om det finns särskilda riktlinjer osv osv.
Kan någon sparka mig i rätt riktning? Skåpet ska vara infällt i en innervägg som jag ska bygga. Hur djup skall den vara för att få plats med skåp där mätare ryms
Schematisk skiss nedan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för all input
Mvh Henrik
Köp ett riktigt LK vattenmätarskåp om du ska göra om allt, det är inte billigt men det är en förutsättning för att kunna göra en installation som godkänns både av vattenleverantören/kommunen och försäkringsbolagen
Liknande trådar
-
Festool damsugare akut hjälp 😀
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hjälper vänner riva upp golv (mögelsanering)
Socialt & Projekt -
Hjälp med OVK besiktning - köksfläkt
Ventilation -
Hjälp med rätt kopplingar från vattenmätarskåp till vattenfilter
Vatten & Avlopp -
Hjälp =) Vilket vattenfilter är lämpligt?
Vatten & Avlopp