Hjälp mig välja fönsterkulör!

Jag kommer att behöva måla om fönstrena på vårt hus under nästa år och har funderingar på att då passa på att byta kulör till något som ger huset mer karaktär. Färg på fasad, fönsterfodrer och knutar tänkte jag behålla. Huset är från 1947 och var från början ett enplanshus med källare där man 1996 byggde på en våning och förändrade husets stil att likna hus byggt runt 1910-1920?

Min tanke är att måla fönstrena i en kulör som passar husets stil. Jag har tänkt en grön eller röd färg? Vad tycker ni skulle passa och varför? Ska man ha samma färg på dörren som fönstrena? (dörren är idag svart)

Nuvarande fasadfärg är vit (s-1002-y) och fönster foder och knutar är beige/grå (s2005-y20r)

Spännande att höra vad ni tycker! :D

PS. Tak som sticker ut över ytterdörren ska bort då inte är riktigt fult tycker jag.

/Toste
 
  • Tvåvånings trähus med vit fasad och röda takpannor, beigea fönsterfoder, och en svart ytterdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vitt tvåvåningshus med beige fönsterfoder och två orange fönsterluckor på övre våningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus i vit fasadfärg med beige fönsterfodringar och svart ytterdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitputsat hus från 1947 med beigea fönsteromfattningar och svart ytterdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit 1940-tals villa med tegelrött tak och beigea fönsterfodringar i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat trähus med beige fönsterfoder och svart ytterdörr, röd tegelpannor på taket, stil inspirerad av 1910-1920.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Carl Philip
  • Laddar…
Jag skulle välja vit på fönstren, samma kulör som fasaden, och bara ha foder och knutar i den avvikande färgen. Vit dörr också. Har lite svårt när det blir för många olika kulörer på utsidan.

Men det är ju bara vad jag tycker :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Sekelskiftesdrömmaren Sekelskiftesdrömmaren skrev:
Hjälp mig välja fönsterkulör!

Jag kommer att behöva måla om fönstrena på vårt hus under nästa år och har funderingar på att då passa på att byta kulör till något som ger huset mer karaktär. Färg på fasad, fönsterfodrer och knutar tänkte jag behålla. Huset är från 1947 och var från början ett enplanshus med källare där man 1996 byggde på en våning och förändrade husets stil att likna hus byggt runt 1910-1920?

Min tanke är att måla fönstrena i en kulör som passar husets stil. Jag har tänkt en grön eller röd färg? Vad tycker ni skulle passa och varför? Ska man ha samma färg på dörren som fönstrena? (dörren är idag svart)

Nuvarande fasadfärg är vit (s-1002-y) och fönster foder och knutar är beige/grå (s2005-y20r)

Spännande att höra vad ni tycker! :D

PS. Tak som sticker ut över ytterdörren ska bort då inte är riktigt fult tycker jag.

/Toste
Hur gick det för dig? :)
 
Vi valde att måla fönstren gröna. Kommer att målas nu i juni. Fick väldigt bra hjälp i val av kulör från kulturhantverkarna färghandel i norrtull.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.