4 800 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
Hjälp med kopplingsscheman för termostat.
Hej. Hade tänkte koppla en termostat till den ena av mina fläktar. Kör den ena fläkten med begränsning av en varvtalsregulator och tänkta göra samma med den andra med den skillnaden att termostaten ser till at den startar när tempen blir för hög.
Såhär ser kopplingsschemat ut:
Kopplingsplintarna på kretskortet:
Som jag tyder det så är nummrerna på kopplingsschemat i motsatt ordning mot hur de sitter på kretskortet, (övre del på bilden av kopplingsschemat).
Jag har provat mig fram men inte fått den att slå till kylningen då jag startar den och på värmen då går den hela tiden. Off är den av.
Hjälp hur fan ska jag koppla? Är L- jord och sen N- ena strömkabel som ska bryta via kopplingsplint 1- inkommande till 4 utgående?
Länk till termostaten:
http://conrad-schweden.websale.biz/...5%2F279ad5fceb46767344e0a9e46c194b50%2Fmd5%7D
Såhär ser kopplingsschemat ut:
Kopplingsplintarna på kretskortet:
Som jag tyder det så är nummrerna på kopplingsschemat i motsatt ordning mot hur de sitter på kretskortet, (övre del på bilden av kopplingsschemat).
Jag har provat mig fram men inte fått den att slå till kylningen då jag startar den och på värmen då går den hela tiden. Off är den av.
Hjälp hur fan ska jag koppla? Är L- jord och sen N- ena strömkabel som ska bryta via kopplingsplint 1- inkommande till 4 utgående?
Länk till termostaten:
http://conrad-schweden.websale.biz/...5%2F279ad5fceb46767344e0a9e46c194b50%2Fmd5%7D
De har ritat numreringen på två olika sätt, den ena är ju uppenbart fel,
men vilken?
För att inte röra till det så får vi välja att schemat är rätt och den lilla kretskortsbilden är fel.
Plint 2 är då den som saknar skruv och klämma.
Fas till plint 5
Nolla till plint 1
Kylfläkten kopplas mellan plint 4 och nolla (plint 1).
Strömbrytaren på framsidan måste stå i läge "cool" för att kylfläkten ska kunna gå,
och då styrs den av termostaten.
Om kylfläkten går när du har brytaren i läge "heat" så har du kopplat den fel.
/Hasse
men vilken?
För att inte röra till det så får vi välja att schemat är rätt och den lilla kretskortsbilden är fel.
Plint 2 är då den som saknar skruv och klämma.
Fas till plint 5
Nolla till plint 1
Kylfläkten kopplas mellan plint 4 och nolla (plint 1).
Strömbrytaren på framsidan måste stå i läge "cool" för att kylfläkten ska kunna gå,
och då styrs den av termostaten.
Om kylfläkten går när du har brytaren i läge "heat" så har du kopplat den fel.
/Hasse
Sandslott Ja det menade jag naturligtvis, blev lite trött av allt kopplande.
b_hasse Det var nog så jag tolkade kopplingsschemat från början. Kopplade in den men den funkade inte så tänkte att jag hade kopplat fel och provade något annat..
Nu när jag kopplade som du hade beskrivit så fungerade inte fläkten då heller. Så tänkte att jag hade kopplat fel i Varvtalsregulatorn så tog upp den och kollade. Allt ok.. Kopplade då kablarna direkt från uttaget, var oförsiktig så blev kortslutning och säkringen for :eek:
Glömt bryta strömmen Men det fungerade inte heller.. Gick och åt och när jag kom tillbaka så gick fläkten.
Det verkar vara så att fläkten inte går igång omedelbart efter ikoppling utan det går någon minut innan termostaten slår till. Så nu fungerar det som det ska! Kopplat via varvtalsregulatorn och till termostaten till fläkten!
Tack för alla hjälpsamma svar!
b_hasse Det var nog så jag tolkade kopplingsschemat från början. Kopplade in den men den funkade inte så tänkte att jag hade kopplat fel och provade något annat..
Nu när jag kopplade som du hade beskrivit så fungerade inte fläkten då heller. Så tänkte att jag hade kopplat fel i Varvtalsregulatorn så tog upp den och kollade. Allt ok.. Kopplade då kablarna direkt från uttaget, var oförsiktig så blev kortslutning och säkringen for :eek:
Glömt bryta strömmen Men det fungerade inte heller.. Gick och åt och när jag kom tillbaka så gick fläkten.
Det verkar vara så att fläkten inte går igång omedelbart efter ikoppling utan det går någon minut innan termostaten slår till. Så nu fungerar det som det ska! Kopplat via varvtalsregulatorn och till termostaten till fläkten!
Tack för alla hjälpsamma svar!
Tycker schemat och kortet stämmer överens alldeles utmärkt.
5-4-3-2-1, två tom på både schemat och plinten. Fas in på 5, kyla ut på 4, värme på 3, två tom,
termostates egen nolla på ettan?
5-4-3-2-1, två tom på både schemat och plinten. Fas in på 5, kyla ut på 4, värme på 3, två tom,
termostates egen nolla på ettan?
Redigerat:
Det är schemat och den mekaniska ritningen på kortet som inte stämmer överens.Fotografen skrev:
Man kan lika gärna säga att schemat är fel, och plinten utan skruv är nummer 4.
Lyckligtvis gör den oanvända plinten och komponenttrycket på kretskortet
att det bara finns ett sätt att koppla, oavsett hur man numrerar plinten.
/Hasse
Ser ingen ritning på kortet, bara L C N osv och dess placering stämmer med ritningen?
Edit: NU ser jag den knasiga ritnigen på övre bilden! Formen på kortet verkar inte stämma heller.
Edit: NU ser jag den knasiga ritnigen på övre bilden! Formen på kortet verkar inte stämma heller.
Redigerat:
tipsar bara om denna länk http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/600000-624999/618888-sp-01-en-Thermostat_TB-3.pdf
Hade givetvis varit enklare om man kunde se produkten fysiskt samtidigt, men jag ser hur jag skulle koppla det. Då det är fasen som bryts och inte nollan skulle jag kolla upp vilken av terminalerna som har den tunnaste arean på kretskortet. Denna skulle jag använda som nolla. Då de tre andra verkar ledas direkt mellan terminal och brytaren, med inkommande fas på en sida av kretskortet och utgående på den andra skulle jag använda mig av det för att hitta rätt. Får man ingående rätt är det inte det svåraste att mäta utgående direkt om det inte syns lika tydligt. Men men, jag kan ha fel...
Hade givetvis varit enklare om man kunde se produkten fysiskt samtidigt, men jag ser hur jag skulle koppla det. Då det är fasen som bryts och inte nollan skulle jag kolla upp vilken av terminalerna som har den tunnaste arean på kretskortet. Denna skulle jag använda som nolla. Då de tre andra verkar ledas direkt mellan terminal och brytaren, med inkommande fas på en sida av kretskortet och utgående på den andra skulle jag använda mig av det för att hitta rätt. Får man ingående rätt är det inte det svåraste att mäta utgående direkt om det inte syns lika tydligt. Men men, jag kan ha fel...
Liknande trådar
-
Hjälp med val av material och leverantörer för nybygge i Stockholm
Golv -
HJÄLP! Fuktproblem och förbättra dålig ventilation (självdrag)!
Ventilation -
Hjälp att jämföra - A-hus vs Vårgårdahus
Hustillverkare -
Hjälp! Tryckte på test för att kolla jordfelsbrytare
El -
Hjälp! Hur optimera värmesystemet inför kommande elprischock?
Värme allmänt