701 läst · 4 svar
701 läst
4 svar
Hjälp med koppling acctankar.
Hallå, håller på och löder för fullt så behöver lite snabb hjälp.
Jag undrar bara om jag kan ladda tankarna på topp och ta ut värmen till elementen överst på framsidan?
Eller skall jag bara ha avluftning på topp och ladda/ta ut värmen överst på framsidan (samma) ledning.?
Hoppas ni förstår hur jag menar.
Har laddomat 21 och det skall vara slutet system.
Länkar bilder på tankarna.
Tack så jättemycket på förhand.
Mvh
Magnus
Jag undrar bara om jag kan ladda tankarna på topp och ta ut värmen till elementen överst på framsidan?
Eller skall jag bara ha avluftning på topp och ladda/ta ut värmen överst på framsidan (samma) ledning.?
Hoppas ni förstår hur jag menar.
Har laddomat 21 och det skall vara slutet system.
Länkar bilder på tankarna.
Tack så jättemycket på förhand.
Mvh
Magnus
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Jag laddar från "längst upp på sidan" och tar ut hetvattnet från topptoppen. Funkar bra, jag kan därmed utnyttja hela tankvolymen. Alla andra varianter är tänkbara m för o nack. Se till att isolera anslutningarna ordentligt, krök dem gärna neråt så nära tanken du kan (helst innanför isoleringen, om du tänkt tilläggsisolera) detta förhindrar självcirkulation och värmeförluster. T o m påvisat i nåt försök jag läst nån gång.
Oki tack för hjälpen det låter som en bra ide, fler synpunkter från andra tas gärna emot.
UPP, och en fråga jag har 2 expansionskärl slutna, en på 150 och en på 80, är det möjligt att koppla in båda så jag slipper köpa ett nytt ?