Hej!
Jag har en kap/gersåg från Metabo som jag har lite problem med. När jag kapar vid ett visst avstånd från 0 så ”hoppar” den till och byter var den sågar, inget som man märker när man sågar utan bara efteråt. Det händer alltså alltid på samma avstånd vad jag kan se så känns inte som klingan.
För att illustrera så tog jag och kapade en tunnare skärbräda så att det skulle synas bättre. Någon som vet vad detta beror på? Är själv rätt dålig på dessa typer av sågar. Sågen bara några år och väldigt sparsamt använd.
Första bilden är flera kap bredvid varandra för att visa att det händer på samma ställe och den andra för att visa uppifrån där klingan gått tog även och kapade en bit parkettgolv då det var det bredaste jag hade liggande.
En annan sak är att det ibland inte kapar av det allra sista längst in längst ner men ibland gör det.
Är som sagt bara när man kapar bredare än ca 8cm.
Jag har en kap/gersåg från Metabo som jag har lite problem med. När jag kapar vid ett visst avstånd från 0 så ”hoppar” den till och byter var den sågar, inget som man märker när man sågar utan bara efteråt. Det händer alltså alltid på samma avstånd vad jag kan se så känns inte som klingan.
För att illustrera så tog jag och kapade en tunnare skärbräda så att det skulle synas bättre. Någon som vet vad detta beror på? Är själv rätt dålig på dessa typer av sågar. Sågen bara några år och väldigt sparsamt använd.
Första bilden är flera kap bredvid varandra för att visa att det händer på samma ställe och den andra för att visa uppifrån där klingan gått tog även och kapade en bit parkettgolv då det var det bredaste jag hade liggande.
En annan sak är att det ibland inte kapar av det allra sista längst in längst ner men ibland gör det.
Har du vridit åt vredet och låst gervinkeln trots att du är i ett "fast läge"?R Ronnie Ådahl skrev:Hej!
Kan du känna något glapp om du försöker flytta klingan/handtaget i sidled?
Har du kollat så inte djupanslaget gör så den inte kan såga igenom helt längst in?
Vilken modell är det frågan om?
Jag har en metabo kgs 216m och upplever den som lite enkel efter att ha haft den några år. Låsningarna av sågens lägen är enkla och släpper lätt och går till slut sönder.
Lämnade in min på reklamation men den skulle promt ”lagas” och fick svar från verkstaden att inte dra åt vreden så hårt..
Efter det så använder jag inte läget då man vinklar hela maskinen för att såga i vinkel, den sågar även snett i det läget vid 45* vinkel.
Den kapar inte rakt vid 90* om materialet överstiger runt 20cm.
Den kapar inte rakt vid 45* om materialet överstiger 7cm.
Osv osv.
Hade inte köpt denna maskin igen..
Kanske fått ett måndagsex,, vad vet jag.
Så inte förvånad över att du har bekymmer också.
Lämnade in min på reklamation men den skulle promt ”lagas” och fick svar från verkstaden att inte dra åt vreden så hårt..
Efter det så använder jag inte läget då man vinklar hela maskinen för att såga i vinkel, den sågar även snett i det läget vid 45* vinkel.
Osv osv.
Har du vridit åt vredet och låst gervinkeln trots att du är i ett "fast läge"?
Har du kollat så inte djupanslaget gör så den inte kan såga igenom helt längst in?
Det är en KGS 216 M.
Jag har vridit åt vredet som låser gervinkeln.
Jag kan röra den lite i sidled om jag trycker på handtaget som i videon.
Kan känna lite glapp i klingan också men det går inte att dra åt den mer.
Är djupanslaget det som jag skickar bild på i det här svaret? Tror att det saknas någon del på det för den skruven går bara rakt igenom ett hål 🤔
Det är en KGS 216 M.
Jag har vridit åt vredet som låser gervinkeln.
Jag kan röra den lite i sidled om jag trycker på handtaget som i videon.
Kan känna lite glapp i klingan också men det går inte att dra åt den mer.
Är djupanslaget det som jag skickar bild på i det här svaret? Tror att det saknas någon del på det för den skruven går bara rakt igenom ett hål 🤔
Har du kontrollerat denna inställningen?
Gällande djupanslaget så saknas ingen del. Du får du lossa skruva lite som håller delen med hålet. Då kan du föra fram/bak den delen och du kan ställa in djupet eftersom metalldelen tar emot den svarta skruven som justerar djupet.
Gällande djupanslaget så saknas ingen del. Du får du lossa skruva lite som håller delen med hålet. Då kan du föra fram/bak den delen och du kan ställa in djupet eftersom metalldelen tar emot den svarta skruven som justerar djupet.
Redigerat:
Skjut in sågen sakta utan material i, jag gissar att du då kan känna att det hackar till lite. Det kan vara flera olika saker i då fall, då du får prova dig fram. Sker det bara med sågen nere, eller även om den skjut in i upplyft läge? Glappar den i sidled när du skjuter in drn? Osv.
Japp. Den står på 0 och jag har dragit åt den.Tobbe.A skrev:
Det konstiga är ju som sagt att det händer på samma ställe varje gång så jag undrar ifall det kan vara något med ”rälsen”.
Ah ok, så det är den som man ska flytta för att det ska ta. Tack för det!
Ja det är ju definitivt inget premium verktyg, jag köpte den då jag läste en del tester om att den var riktigt prisvärd men än så länge har jag inte lyckats kapa något rakt som är över 8cm 😂 Och jag tycker inte heller att den känns helt rak när den är inställd på 0 läge. Och jag känner igen det du säger om att det hoppar loss ibland när man drar åt, den som liknar en tving som sitter för att hålla fast det man kapa är ju totalt värdelös.Njingan skrev:
Jag har en metabo kgs 216m och upplever den som lite enkel efter att ha haft den några år. Låsningarna av sågens lägen är enkla och släpper lätt och går till slut sönder.
Osv osv.
Jag hade definitivt lämnat tillbaka den ifall jag hade kvitto kvar, problemet är att jag ”blev medlem” på Bauhaus när jag flyttade till Uppsala och har gjort många köp där sedan dess(bland annat denna såg), sedan när jag bara för ett tag sedan skulle göra en snabb retur på en vinkelhake som inte var 90 grader så fick jag veta att jag inte var medlem när de skulle leta efter mina kvitton. Så jag har gått och sagt att jag är medlem och gett dem mitt ID-kort och de har blippat det på köp i fyra år men deras system upptäcker inte ifall man är medlem eller inte. Så den som frågade mig för fyra år sedan om jag ville bli medlem måste ha gjort något fel så alla mina ”kvitton” är borta så jag kan inte lämna in den heller 🤣
Jag har provat att skjuta den flera gånger utan material men har kanske inte varit så noga. Har inte känt att den glappat något varken med eller utan material. Det känns ju som att det borde vara något med ”rälsen” eftersom det alltid händer på samma ställe men jag har inte upptäckt något.pacman42 skrev:
Jag klantade mig en gång med en kap/ger-såg och glömde flytta en aluminiumbit i ett mothåll, den sågades av fint, men när jag sågade nästa bit hackade det till precis när man kom fram till detta mothåll. Likaså på nästa bit. Fattade först inte vad det var. Tror ju inte att det är detta du har drabbats av, men det ger dig kanske en idé om vad som kan ligga bakom.R Ronnie Ådahl skrev:
Det är ju märkligt då att den inte sågar av hela vägen ifall djupanslaget är ”urkopplat”.R Ronnie Ådahl skrev:
Jag har samma beteende på min Metabo. Problemet för mig är att mothållet/stopplattan med centimeterskala inte är plan utan har en liten vinkel mellan höger och vänster-sida av sågklingen. Jag har inte kollat vilken sida som ger önskad sågvinkel.Njingan skrev:
Osv osv.
Njingan skrev:
Osv osv.
Inte ens tänkt på att det kan vara mothållet som är snett, där emot vet jag att jag ställt sågen i 1* vinkel och sågat mer raktD DanOlsson skrev:
Får önska mig en ny i julklapp.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp med att hitta bakre/inre bricka till klingfäste på kap gersåg
Verktyg & Maskiner -
Hjälp med kap/gersåg
Verktyg & Maskiner -
Hjälp mig köpa billig kap/gersåg, behöver svar i dag.
Verktyg & Maskiner -
Köphjälp kap- och gersåg
Verktyg & Maskiner -
Tips och hjälp med val av kap & gersåg
Verktyg & Maskiner