Vi har precis köpt en ny lägenhet och tänkte bygga en klädkammare/förråd. Jag blir dock inte klok på hur man inreder en klädkammare för att få ut så mycket som möjligt av ytan.

Syftet med klädkammaren är att förvara lite av varje - lite kläder på galge men framförallt annat smått och gott som tex diverse sportutrustning, kabinväskor, frysväska, klädvårdsprylar, städprylar, etc.

Såhär ser det ut idag (vi har tänkt sätta upp en vägg i hallen så att man kommer in i klädkammaren från sovrummet, sovrummet har en annan ingång också):
Ritning av en lägenhets planlösning visande tänkt plats för ny klädkammare mellan hall och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har funderat på lite olika lösningar och det som jag skulle vilja ha input på är:
1. Var bör man sätta upp väggen (maxa klädkammaren eller spara lite yta i hallen?
2. Hur får man till en så effektiv klädkammare som möjligt, där man kan utnyttja alla ytor utan att den blir för trång att gå in i, se förslag nedan:

A) 58x50cm PAX-stommar på ena sidan och 30cm hyllplan på andra sidan
B) 36x50cm PAX-stommar på båda sidor
C) Hyllor överallt, men djupare hyllplan på ena sidan med plats för hängare på en del av ytan
D) Någon form av kombination

Tack på förhand! :)

Fyra planritningar som visar olika inredningsförslag för en klädkammare med mått och hyllpositioner.
Skapa konto

Åsa Lund
Beror väl på vilken sorts grejor du behöver förvara? Kläder eller julpynt?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Beror väl på vilken sorts grejor du behöver förvara? Kläder eller julpynt?
Tack för ditt svar, syftet med klädkammaren är att förvara lite av varje - lite kläder på galge men framförallt annat smått och gott som tex diverse sportutrustning, kabinväskor, frysväska, klädvårdsprylar, städprylar, etc.

Vi vill alltså ha mer av ett föexibelt förråd än en walk-in-closet, just nu lutar det åt att sätta upp Elfa-hyllor då det är flexibelt. Tyvärr är det väldigt dyrt och personligen tycker jag inte att det är så snyggt.

Bästa svaret

BirgitS
Går man på Elfas eller liknande system behöver man ju inte köpa alla hyllor osv. från början utan man kan börja med det man lätt kan räkna ut från början, t.ex. man hänger de kläder som ska hängas på en hatthylla eller något liknande (stången till dammsugaren eller vad som helst) för att se hur mycket plats de tar och då vet man hur lång klädstång man behöver. Annars låter det ju som att du behöver mest trådhyllor och en del lådor, så köp några sådana och pröva dig fram till hur mycket mer du behöver av varje typ.

Det är mycket enklare att ha hängande kläder på en klädstång där det är 60 cm djup.

Vi har ung. 87 cm bredd mellan hyllorna i vårt lägenhetsförråd (ombyggd gammal klädkammare) och det fungerar även om det blir trångt när man ska stå på en pall för att nå de övre hyllorna. Vi har hyllor på tre sidor för att maximera lagringen. Vi har inga kläder där utan det är bara ca 40 cm djupa hyllor, i huvudsak med lådor (mest Ikea Samla i olika storlekar) på men även en del större prylar som inte är i några lådor.

Åsa Lund
I vår förra lägenhet satte vi klädkammarhylla med stång under på långsidorna och enkla hyllan på gavlarna av rummet (även över dörren).
Sedan satte vi golvstående Elfabackar där de fick plats och behövdes.

Jag funderar nu på att sätta elfa-hyllor som är 50cm djupa på ena väggen, 40cm på kortsidan och 30cm på andra långväggen. Då blir det drygt 90cm kvar mellan hyllorna. Nu ska jag bara bestämma mig för hur djup klädkammaren ska bli!

Åsa Lund
Kör på layout D då och gör skjutdörrsgarderob med speglar på i hallen.

BirgitS
Hur ser klädkammaren/förrådet ut nu?

Bra att du frågar, det är klart att man ska avsluta tråden med hur det blev till slut!

Jag valde att köra elfa-hyllor i hela klädkammaren, 55cm djupa på vänstra sidan, 40cm längst in och 30cm till höger. Jag kompletterade med en byrå från IKEA!

Endast golvsocklar som saknas på denna bild (och allt skit som numera upptar hela klädkammaren :crysmile: )

Organiserad klädkammare med elfa-hyllor i olika djup och en vit IKEA byrå, med spotlights i taket.
Skapa konto

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.