God kväll!

Efter omotiverat mycket slit har jag äntligen monterat ihop min duschkabin; en IFÖ NKH-L. Jag har lite frågor kring blandare och dess inkoppling.

Med till kabinen följde en form av skiva i gummiliknande material för montering bakom hålen där blandaren ska sitta. Se bild nedan på hur det ser ut framifrån.

Måttband som visar cc-måttet mellan två hål på en vit duschkabinvägg för blandarinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jag inte förstår är varför hålet till höger ser ut som det gör? Jag förstår nog inte riktigt syftet med skivan öht när jag tänker efter (manualen förtäljer inget mer än att den ska monteras...). Också: är det korrekt att anta att cc-måttet är 160 mm. Det såg ut att vara 16 cm mellan mitten på hålet till vänster och mitten på hålet till höger. Kastar även med en bild på hur gummiskivan bakifrån nedan.

Baksidan av en gummiskiva med två hål för montering av duschkabinblandare.
Skapa konto

Vad behöver jag för att få fast själva blandaren? Jag har googlat lite och hittat följande: https://www.bauhaus.se/anslutningskoppling-trio-perfekta-2-pack Är det sådana jag behöver? Om så, kan jag till dem i så fall köpa vilken 160 CC-blandare som helst?

Så till rören... Det har suttit en kabin på samma plats tidigare, men den var borttagen när vi tog över huset så jag har aldrig sett hur den var kopplat. Nedan visas en bild på rören på väggen.

Vattenrör med klämringskopplingar stickande ut från en vägg.
Skapa konto

Personer mer bevandrade i vattnets förlovade land har talat om för mig att det sitter klämringskopplingar på dem. En klämringskoppling i sig kan väl dock inte plugga röret? Ett av rören visas framifrån nedan.

Närbild på klämringskoppling för VVS med fokus på gängad ände som sticker ut från vägg.
Skapa konto

Är det korrekt uppfattat att jag behöver skruva av den yttersta muttern på kopplingen och sedan gänga på anslutningsslangen på gängorna som muttern satt på? Om så, vad behöver jag för slang? Röret i sig verkar ha en diameter på 12 mm och gängorna på kopplingen 16 mm. Lite osäker på det sistnämnda, då det var lite svårt att komma åt att mäta. Och måste jag linda lin och kladda på något för att få det tätt?

Och en sista fråga, är det katastrof att rören sticker ut från väggen i 90 graders vinkel på det där sättet?

Tacksam för svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.