Har nyss monterat upp några elfa-hyllor, traditionella utan bärlist. Det är 2 st 300 x 1800mm hyllor på 5 st 700mm skenor med 2 skruv i varje skena, med ungefär 425 cc mellan skenorna. Fäst i betongvägg med elfas egna plugg och skruv.
När jag drog skruvarna så backar varenda plugg ut litegrann ur borrhålet efter att skruvskallen har sjunkit in i skenan. Det känns ändå starkt och stabilt som det är nu men jag vill kunna lasta tungt på hyllorna utan att vara orolig för att det ska rasa. Så det jag undrar är egentligen:
Vad beror det på att pluggen åker ut när jag drar skruven? Överdrar jag? Är borrhålet för stort för pluggen? (Körde en 8a som det står på skruvpaketet. Testade med 6mm också men det var för litet)
Behöver jag nojja för att det ska släppa? Ska jag skita i plugg och bara köpa betongskruv istället? Skulle det vara den ”starkaste” infästningen oavsett?
Tacksam för hjälp och kunskap!
Bild tagen underifrån
När jag drog skruvarna så backar varenda plugg ut litegrann ur borrhålet efter att skruvskallen har sjunkit in i skenan. Det känns ändå starkt och stabilt som det är nu men jag vill kunna lasta tungt på hyllorna utan att vara orolig för att det ska rasa. Så det jag undrar är egentligen:
Vad beror det på att pluggen åker ut när jag drar skruven? Överdrar jag? Är borrhålet för stort för pluggen? (Körde en 8a som det står på skruvpaketet. Testade med 6mm också men det var för litet)
Behöver jag nojja för att det ska släppa? Ska jag skita i plugg och bara köpa betongskruv istället? Skulle det vara den ”starkaste” infästningen oavsett?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild tagen underifrån
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
E Epasnickare skrev:Har nyss monterat upp några elfa-hyllor, traditionella utan bärlist. Det är 2 st 300 x 1800mm hyllor på 5 st 700mm skenor med 2 skruv i varje skena, med ungefär 425 cc mellan skenorna. Fäst i betongvägg med elfas egna plugg och skruv.
[bild]
Bild tagen underifrånFörmodligen för kort skruv
Har du valt rätt skruv efter plugg? Jag gissar att skruven är för kort. Den går inte igenom hela pluggen och då expanderar den inte ordentligt.E Epasnickare skrev:Har nyss monterat upp några elfa-hyllor, traditionella utan bärlist. Det är 2 st 300 x 1800mm hyllor på 5 st 700mm skenor med 2 skruv i varje skena, med ungefär 425 cc mellan skenorna. Fäst i betongvägg med elfas egna plugg och skruv.
[bild]
Bild tagen underifrån
Köper du elfas eget pluggkit så följer det med en bussning/distans som ska placeras mellan skenan och pluggen. Denna gör att pluggen inte dras ut när du försöker dra åt skruven.
Se de grå sakerna nedan. Utan dessa går det inte, pga mellanrummet mellan skenan och väggen.
Se de grå sakerna nedan. Utan dessa går det inte, pga mellanrummet mellan skenan och väggen.
Logga in
Skapa konto
Jag använde ett par av den vita pluggen när mina vanliga plugg gled ut, när dom var slut fick jag ta lite gott och blandat till att ha som distanser. Om du hade kommit åt med en mejsel eller liknande och hållit tillbaka pluggen bara någon sekund så att vingarna kan börja fällas ut så hade det räckt.E Epasnickare skrev:
Jag hade dock bättre flyt än dig och bara en tiondel av pluggen backade ut, dina pluggar är nog för släta i grova änden så dom klarar inte av att hålla i sig sekunden som behövs, man ska behöva slå i sista millimeterna med en hammare.
Dedär är väl så vitt jag förstår deras expander för gipsvägg? Jag har monterat mot betongvägg och har då använt detta skruv och pluggpaket som de erbjuder/rekommenderar.A Alexander HB skrev:
Logga in
Skapa konto
Jamen precis! Tycker att pluggen som följde med var lite väl nätt för ett 8mm hål. Jag åkte och köpte några universalpluggar avsedda för en 8a och dom gjorde bra mycket mer motstånd när jag knackade in dom med hammaren och känns som att det drog bättre än förra också. Så problemet bör nu vara löst, peppar peppar! 😁Mattias Andreasson skrev:Jag använde ett par av den vita pluggen när mina vanliga plugg gled ut, när dom var slut fick jag ta lite gott och blandat till att ha som distanser. Om du hade kommit åt med en mejsel eller liknande och hållit tillbaka pluggen bara någon sekund så att vingarna kan börja fällas ut så hade det räckt.
Jag hade dock bättre flyt än dig och bara en tiondel av pluggen backade ut, dina pluggar är nog för släta i grova änden så dom klarar inte av att hålla i sig sekunden som behövs, man ska behöva slå i sista millimeterna med en hammare.
Tack för ditt svar!
Produkter som diskuteras: "universalpluggar"
Universalplugg
Universalpluggar är mångsidiga infästningskomponenter som kan användas i en mängd olika material, vilket gör dem till ett utmärkt val för en rad olika projekt. Oavsett om du jobbar med betong, murverk, trä, gips eller något annat material,
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Betongplatta till garage undermåligt byggd, hjälp?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hjälp oss att få ett till sovrum
Planlösningar -
Hjälp med mått och/eller ritning till 6-kantig trappa
Altan & Uteplats -
Hjälp med infästning av bärlinor till förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
behöver hjälp infästning och dimension av balkar till ett tak
Altan & Uteplats