Hej!

Har en gammal hyvel som hade hopplöst dåliga stål. Så jag beställde nya.

Men det verkar lättare sagt än gjort att få det bra.

Vad är trixet för att få båda stålen på samma höjd? Finns det någon i Helsingborgstrakten som känner sig manad att hjälpa till vore det väldigt trevligt.

Gammalt härligt gjutjärnsmonster.
uploadfromtaptalk1395592653948.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
Carl Magnus

CarlMagnus skrev:
Hej!

Har en gammal hyvel som hade hopplöst dåliga stål. Så jag beställde nya.

Men det verkar lättare sagt än gjort att få det bra.

Vad är trixet för att få båda stålen på samma höjd? Finns det någon i Helsingborgstrakten som känner sig manad att hjälpa till vore det väldigt trevligt.

Gammalt härligt gjutjärnsmonster.
[bild]

Mvh
Carl Magnus
Ser ut att vara en trevlig maskin. Riktigt bra suva-skydd och den smarta typen av anhåll. Har du några närbilder på stål och kutter? Generellt sett är det ungefär samma procedur oavsett typ av kutter. Har inga planer på att ta mig till Helsingborg den närmaste tiden, men kommer du förbi Lund så hör av dig så kan jag visa dig hur du ska göra.

Ursäkta offtopic men... Min hyvel har samma typ av skydd i riktläge och det känns ganska osmidigt så jag funderar på att bygga ett triangelformat som är fjäderbelastat istället - är det sämre?

Hur menar du att det är osmidigt? Jag tycker att det är båda snabbt och säkert att jobba med.

Har lite dåliga bilder.

uploadfromtaptalk1395610303303.jpg
Skapa konto

uploadfromtaptalk1395610326516.jpg
Skapa konto

uploadfromtaptalk1395610347280.jpg
Skapa konto

Med dom nya knivarna i är det svårt att mata fram ämnet och det blir vågigt.

Mvh Carl Magnus

Det är tyvärr en riktigt taskig konstruktion på kutter du har, svår och långsam att posta (har en i princip likadan). Det går dock att få till utmärkt resultat om man lägger lite tid på det.

Var ämnet lättare att skjuta fram tidigare? Det ser inte ut som att dina bord är så "glidvänliga". Jag hade börjat med att rengjort, putsa upp och tillsatt glidmedel typ waxilit eller carmalit innan jag hade gjort något annat.

Blir bitarna raka (förutom vågigheten då)? Är stålen vassa?

• Gilla
CarlMagnus
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Det är tyvärr en riktigt taskig konstruktion på kutter du har, svår och långsam att posta (har en i princip likadan). Det går dock att få till utmärkt resultat om man lägger lite tid på det.

Var ämnet lättare att skjuta fram tidigare? Det ser inte ut som att dina bord är så "glidvänliga". Jag hade börjat med att rengjort, putsa upp och tillsatt glidmedel typ waxilit eller carmalit innan jag hade gjort något annat.

Blir bitarna raka (förutom vågigheten då)? Är stålen vassa?
Ja lite lättare var det. Träet glider rätt så lätt. Jag brukar spruta på felders super glid. Bitarna blir raka i övrigt.

Jo kuttern är en pest det har jag förstått xD

Du får ingen snipe heller? I så fall låter det inte som att det är något fel på postningen. Vad är det för virke du hyvlar?

Daniel_N skrev:
Du får ingen snipe heller? I så fall låter det inte som att det är något fel på postningen. Vad är det för virke du hyvlar?
Det var fur jag testade med 😊

Min teori är att jag lyckades posta knivarna parallellt men på olika höjd

I så fall borde du få extra breda kutterslag. Hur gjorde du för att få knivarna på samma höjd? Indikatorklocka, träbit m streck eller något annat?

Daniel_N skrev:
I så fall borde du få extra breda kutterslag. Hur gjorde du för att få knivarna på samma höjd? Indikatorklocka, träbit m streck eller något annat?
Har ingen indikatorklocka så körde med stålskala från utmattningsbordet.

Menar du att du satte stålen i höjd m utmatningsbordet? Det blir oftast inte så bra, de ska vara aningen högre än utmatningsbordet (typ 2/100mm eller så).

Jag antar att du lätt kan höja och sänka utmatningsbordet med hög precision på den hyveln? I så fall hade jag böjat från början. Bort med stålen, putsa upp in/utmatningsbord och justera dessa till dess att de utgör helt parallella plan i alla led (däremot behöver de inte vara i samma höjd). Posta sen in stålen mot utmatningsbordet med hjälp av en bit MDF (tex 100x400mm räcker fint, inte så noga, men biten ska inte vara för lätt och för liten). Sätt biten på högkant på utmatningsbordet, så att den är ovanför kuttern samtidigt som ingen av stålen är i sitt högsta läge. gör en markering på MDF-biten som visar utmatningsbordets kant. Snurra kuttern med handen så att ett av stålen går emot MDF-biten, lyfter denna och skjuter den mot inmatningsbordet. Nu sätter du ett nytt streck på MDF-biten där kanten numera är på utmatningsbordet. Ett lämpligt avstånd mellan strecken kan nog vara ca 5mm eller så, men det är inte så viktigt i detta läge. Gå nu igenom alla stål på 3 ställen, vardera kant+mitten och se till att de alla flyttar MDF-biten precis lika mycket när du vrider på kuttern. Kolla noga att allt är väl fastspännt, mycket noga m denna kutter. Ställ sen inmatningsbordet ca 1mm under utmatningsbordet och testhyvla försiktigt. Normalt sett brukar man ha fått stålen för högt, då höjer du försiktigt utmatningsbordet till dess att du få perfekt hyvlade raka bitar. Få du snipe på slutet har du för lågt utmatningsbord. Hyvlar maskinen bara i början på ett rakt stycke så har du för högt utmatningsbord.

• Gilla
Drömhus2012 och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Menar du att du satte stålen i höjd m utmatningsbordet? Det blir oftast inte så bra, de ska vara aningen högre än utmatningsbordet (typ 2/100mm eller så).

Jag antar att du lätt kan höja och sänka utmatningsbordet med hög precision på den hyveln? I så fall hade jag böjat från början. Bort med stålen, putsa upp in/utmatningsbord och justera dessa till dess att de utgör helt parallella plan i alla led (däremot behöver de inte vara i samma höjd). Posta sen in stålen mot utmatningsbordet med hjälp av en bit MDF (tex 100x400mm räcker fint, inte så noga, men biten ska inte vara för lätt och för liten). Sätt biten på högkant på utmatningsbordet, så att den är ovanför kuttern samtidigt som ingen av stålen är i sitt högsta läge. gör en markering på MDF-biten som visar utmatningsbordets kant. Snurra kuttern med handen så att ett av stålen går emot MDF-biten, lyfter denna och skjuter den mot inmatningsbordet. Nu sätter du ett nytt streck på MDF-biten där kanten numera är på utmatningsbordet. Ett lämpligt avstånd mellan strecken kan nog vara ca 5mm eller så, men det är inte så viktigt i detta läge. Gå nu igenom alla stål på 3 ställen, vardera kant+mitten och se till att de alla flyttar MDF-biten precis lika mycket när du vrider på kuttern. Kolla noga att allt är väl fastspännt, mycket noga m denna kutter. Ställ sen inmatningsbordet ca 1mm under utmatningsbordet och testhyvla försiktigt. Normalt sett brukar man ha fått stålen för högt, då höjer du försiktigt utmatningsbordet till dess att du få perfekt hyvlade raka bitar. Få du snipe på slutet har du för lågt utmatningsbord. Hyvlar maskinen bara i början på ett rakt stycke så har du för högt utmatningsbord.
Ska prova detta imorgon. Tack för tipset. Återkommer med resultat 😊

För att flytta stålen upp och ner brukar jag spänna fast dem lite löst och lite för högt upp, sen använder jag en lite bit furu och sätter ändträet mot stålet och knackar försiktigt ner det med en klubba mot furubitens andra ände.

Daniel_N skrev:
Hur menar du att det är osmidigt? Jag tycker att det är båda snabbt och säkert att jobba med.
Nu vet jag inte om skyddet på bilden är utformat likadant som mitt men på min hyvel är det tänkt att skyddet skall lyftas uppåt när ämnet passerar cuttern. Detta innebär att skyddet tar i de hjälpmedel som jag använder för att hålla i ämnet (push-block/push-stick) och/eller mina händer.
Det alternativa skyddet som jag tänker mig snurras istället åt sidan av ämnet men är fjäderbelastat så att det så fort som ämnet är slut återigen placerar sig över cuttern. Jag inbillar att detta skulle vara mer smidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.