Hej!

Jag har en vedpanna HS-tarm(baxi) panna från -90 insatt i höstas.

Nu till problemet: Jag får lägga in 3-4 fulla inlägg/dag tycker det verkar mycket!?
Har fått tagit ur 2st tubulatorer(av 6st) ur pannan för rökgaserna va för låga.. nu ligger den på ca 160-200grader.
Tycker också det är konstigt att jag bara kan köra på 2ans(8 lägen finns) läge på sekundärluften för annars blåses elden ut.

*Vedpanna= 30kw HS-tarm keramik och omvändförbräning
*Akumulator tankar 2st 750L och 1st 650L =2150 Liter
*Ved volym i pannan= 115L
*Ved= Gran o tall (torkad en sommar)
*Gör eld när tankarna står i 40-50g i toppen och 30-40g i botten det går då åt ca 3-4fulla ilägg

Visst det kanske blir bättre när veden får torka längre och man får blanda i björkved oxå men ja tycker ändå det går åt alldeles för mycket ved men är nybörjare och jag har bara haft huset ett år än.

Vore tacksamm för svar

Mvh Johan

Har du gjort ren fläkten? Den blir full i damm och blåser dåligt, blås ren med tryckluft eller borsta ren. Det ska inte vara några problem att ha alla turbulatorer i. Visar rökgastermometern rätt?

30-kilowattarren var bestyckad med en fläkt på bara 40 W, den brinner dåligt om man inte har bra drag i skorstenen. Går att byta till 80 W om jag minns rätt. Finns bla på www.elfa.se eller Baxi

Vid barrved skall sekundärspjället vara ganska stängt, se instruktionsboken. (finns som pdf på www.baxi.se)

Hej Matss tack för svaret!

Får prova regöra fläkten har inte gjort det..

När jag köpte huset så satt en kombi panna olja/ved ctc från -67 i.
Men bara på vintern/våren -07 märkte jag att det skulle bli jobbigt o elda i den.. hade typ 24-26grader inne på kvällen och 15-16 på morgonen.
Men lite ansträngd ekonomi som nybliven husägare så fick det bli en beg panna och hoppades på att det va ett bra köp för ja har hört mycket bra om baxi även om man helst velat ha en panna med sugande fläkt..
Fick tyvär ingen instruktionsbok med men ska ut o läsa lite på baxis hemsida som du rekomenderade.

Jag har kokat termometern och den visade ca 30g för lite och provade även med en stektermometer, innan ja visste det så va ja väldigt orolig.. hade bara ca 130-160g i rökgas enligt den.. har oxå varit upp o mätt 1m ner i skorsten men tror inte det brann riktigt ordentligt då för ja hade bara 50g där, har läst att man ska ha ca 80 så ja måste upp o mäta igen när jag vet att det brinner för fullt! Vill ju inte att skorstenen ska vittra sönder!

Tack för ett bra forum!

Mvh Johan

Kondens i skorstenen när man har någorlunda stor ack är väldigt sällsynt. Skorstenen hinner värmas upp och torka under eldningen. Ska du mäta i skorstenen måste du elda ett par timmar innan så att den värmts upp.

Det är ju en väldigt gedigen panna, men man måste lära sig den (som allt annat). Tändbrasan är viktig också.

Hej nu har jag gjort rent fläkten, var väldigt mycket damm som fastnat.. Den verkar vara bytt för den var på 60w.

Höll på o skulle göra rent rök rören i pannan oxå och då såg jag att den var en tjock beläggning kvar även när jag hållt på ett bra tag, har inte lagt märke till detta förut men det lär ju vara en av orsakerna att det verkar gå åt så mycket ved. Beläggningen lär ju bli som en slags isolering mellan vattnet och rökgaserna..

Någon som har nått bra tips på hur man får bort beläggningen? Den verkar sitta ganska hårt.

Har även satt i alla tubulatorer nu så får hoppas att rök gaserna klarar att värma skorstenen.. Tänkte göra nån mätning nästa vecka.

viggenblåaero skrev:
Hej nu har jag gjort rent fläkten, var väldigt mycket damm som fastnat.. Den verkar vara bytt för den var på 60w.

Höll på o skulle göra rent rök rören i pannan oxå och då såg jag att den var en tjock beläggning kvar även när jag hållt på ett bra tag, har inte lagt märke till detta förut men det lär ju vara en av orsakerna att det verkar gå åt så mycket ved. Beläggningen lär ju bli som en slags isolering mellan vattnet och rökgaserna..

Någon som har nått bra tips på hur man får bort beläggningen? Den verkar sitta ganska hårt.

Har även satt i alla tubulatorer nu så får hoppas att rök gaserna klarar att värma skorstenen.. Tänkte göra nån mätning nästa vecka.
Baxi har borstar för borrmakinen, dom funkar bra.

Fick med nån slags sot/borrviska med pannan. det är den jag kört med typ 30min med borrmaskin men belägningen verkar ha suttit väldigt länge.

Han jag köpte pannan av hade köpt sitt hus för ett par år sedan bara och pannan hade förra ägaren satt in.
Fick med tubulatorerna brevid, dom hade han aldrig använt han visste inte ens var dom skulle sitta men du får med dom ändå för ja tror dom hör till pannan sa han. Tur va väl det för när jag pratade med en kompis som har en baxi solinova så fick ja ju reda på va dom va till..

Borsten som du köper för borrmaskin är en elak jävel som tar bort det mesta, går en att jämföra med den som man kom med pannan.
Men du kan ju ha fått en borste för borrmaskin till din panna, vad vet jag.

Då ska jag nog ta o beställa en sån där borrviska för min e då rakt inte effektiv..

Läste på ett annat forum om nån som löste upp beläggningen med diesel ett par timmar innan han körde med borrviskan iofs hade han liggande konvektionstuber men man skulle kanske pröva med det sålänge..

Kolla på:
http://www.baxi.se/includes/show_im...lder\produktbilder\rensverktyg+borrmaskin.jpg det är en sådan jag använder.

Den är grymt effektiv men man skall inte fastna med byxbenet eller något annat i den för då gör det ont.

Tycker du skall glömma tanken med diesel och liknande, se till att få din panna ren och sedan att du eldar rätt så blir det inte några hårda beläggningar.

Hur ser ditt system ut? Du har väl laddomat eller liknande? Vad är driftstemeraturen på pannan?

Japp har nått liknande en laddomat 21a. Pann tempen ligger på 78grader.

Stod o nötte i 2timmar idag fick nästan bort all beläggning men viskan gick sönder, men det blir ändå sådan som du visade bild på för den verkar ju vara riktigt effektiv!

Fick även tag på 2år torkad björkved så ja kunnde fylla en full panna Och nu verkar det äntligen fungera som det ska! Iallafall är ja nöjd ca 60i topp och 40 i botten på tankarna och efter ja gjort tändbrasan så lag ja i fullt och det räckte till o få tankarna full laddade :) iofs va det med fin ved men det känns bra o veta att d verkar funka:)

Tack för råd o tips känns mycket roligare o elda nu :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.