Vi ska få in fiber till huset (pannrummet) och det ingår inte router utan de föreslog att jag köper en router utan wifi och sedan kopplar accesspunkter till wifi som drivs via ethernetkabeln. Jag är ganska novis och vet inte vad som passar med vad! Vad ska man ha för router och vilka accesspunkter funkar?

Jag har förberett infällda cat6 i alla rum som kommer dras till pannrummet och kopplas in i en patchpanel, här undrar jag vad man ska tänka på vad gäller kabelval

uppskattar hjälp och råd

Edgerouter X + några Unifi AP kanske?
Beror lite på hur mycket pengar du vill lägga samt hur stort hus du har.

• Gilla
  • Älska
basseman och 4 till
  • Laddar…
Personligen gillar jag Unifi, lite dyrt men har alltid fått väldigt bra täckning och inte haft många problem, om du har infällda cat6 redo så skulle jag definitivt kolla på Unifi AP AC In Wall, tycker de är tillräckligt diskreta (är svårare än man tror att hitta snygga ethernet uttag)

Har själv en edgerouter X med flera Unif APs av varierande typ men installerade en
Ubiquiti UniFi Security Gateway hos en kompis och det var betydligt lättare att hantera olika när för ex IOT enheter när man bara hade ett interface som skötte både wifi och ethernet, så håller med :
T Tjalve_85 skrev:
(men titta på Security Gateway:n om du vill ha allt på samma ställe med ett lite mera användarvänligt interface)

(och om man ska ha unifi så får man fundera på om man vill ha en cloud key, går att göra samma saker från datorn men tycker personligen att det blir lite smidigare då man alltid kan ha cloud key:n alltid är igång och tillgänglig från alla enheter)

Men som sagt är det inte det billigaste alternativet och kan lätt bli "overkill" om man inte bor så stort...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
T Tjalve_85 skrev:
Beror lite på hur mycket pengar du vill lägga samt hur stort hus du har.
vi bor i enplansvilla på 120m2, räcker det med en unifi AP?

K kloaken skrev:
Personligen gillar jag Unifi, lite dyrt men har alltid fått väldigt bra täckning och inte haft många problem, om du har infällda cat6 redo så skulle jag definitivt kolla på Unifi AP AC In Wall, tycker de är tillräckligt diskreta (är svårare än man tror att hitta snygga ethernet uttag)

Har själv en edgerouter X med flera Unif APs av varierande typ men installerade en
Ubiquiti UniFi Security Gateway hos en kompis och det var betydligt lättare att hantera olika när för ex IOT enheter när man bara hade ett interface som skötte både wifi och ethernet, så håller med :

(men titta på Security Gateway:n om du vill ha allt på samma ställe med ett lite mera användarvänligt interface)

(och om man ska ha unifi så får man fundera på om man vill ha en cloud key, går att göra samma saker från datorn men tycker personligen att det blir lite smidigare då man alltid kan ha cloud key:n alltid är igång och tillgänglig från alla enheter)

Men som sagt är det inte det billigaste alternativet och kan lätt bli "overkill" om man inte bor så stort...
Mycket jag inte riktigt fattade här! Är Ubiquiti UniFi Security Gateway också en router eller är det ett tillägg? Vad är cloudkey och varför behöver man det?
Mina kunskaper sträcker sig till att ringa ett bredbandsbolag som skickar ut en router som man kopplar in och efter ett samtal så funkar allt :p

Unikt namn
Är du inte nätverksentusiast skulle jag rekommendera en vanlig wifi router som stöder Wifi6 (802.11 AX).

Den ställer du vid ett dubbeluttag mitt i huset. Du kopplar då inkommande fibern till uttagets port 1, och sedan in i routerns wan-port. Sen kopplar du routerns första lanport till uttages port 2, och vidare in i en switch i pannrummet för att sprida nätverket vidare.

Skulle inte den räcka för att ge tillräckligt med Wifi i hela huset kan du senare komplettera med accesspunkter.
Spring gärna runt med appen bredbandskollen och mät vad du får för resultat i olika rum med mobilen.

Jag skulle börja med att spana på AX/Wifi 6 routers i 1500-2000kronors klassen. Gärna med externa antenner/pinnar om du står ut med utseendet.

Ubiquity är en pryl för nördar som vill pilla och skruva med nätet. Cloud Key är deras molnabonnemang för att hantera enheterna. Det blir snabbt lite väl dyrt för en nybörjare.

• Gilla
kloaken
  • Laddar…
Nu är jag åt nördhållet själv och då såklart Ubiquity Unifi, router, switch samt en AP, sen en äldre Asus AC-68U som körs i AP läge så sparar man lite utgifter.
Men till de som frågar mig så rekommenderar jag en mesh-lösning som den här med extrapris just nu.
Mycket enkelt och snabbt har man ett fungerande nätverk inkl bra WiFi-täckning.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/tp-link-deco-x50-ax3000-3-pack-p64949

• Gilla
Sidajope
  • Laddar…
Sidajope Sidajope skrev:
Kanske kan räcka men beror mycket på ex innerväggar och planlösning, skulle rekommendera att testa https://design.ui.com/ där kan man rita upp (eller ladda upp) sin planlösning och sätta ut access punkter och få en någorlunda uppfattning om vad man skulle behöva

Sidajope Sidajope skrev:
Mycket jag inte riktigt fattade här! Är Ubiquiti UniFi Security Gateway också en router eller är det ett tillägg? Vad är cloudkey och varför behöver man det?
Mina kunskaper sträcker sig till att ringa ett bredbandsbolag som skickar ut en router som man kopplar in och efter ett samtal så funkar allt :p
Yes, Ubiquiti UniFi Security Gateway är en router och brandväggs kombo. Cloudkey är det som uppdaterar mjukvaran på alla Unifi enheter och låter dig konfigurera nätverket, den hostar egentligen en liten webbapplikation som man kan komma åt via webben eller mobil appen. Man kan ladda ned och köra samma mjukvara på en dator/raspberry pi men jag har personligen haft mera problem med att köra de på en dator (har lyckats tappa bort ett par säkerhetskopior och behövt börja om från början med inställningar och setup) (man behöver inte ha cloudkey:n eller programmet på för att nätverket skall fungera bara när man vill ändra inställningar, se statistik eller uppdatera mjukvara)

• Gilla
Sidajope
  • Laddar…
Sidajope Sidajope skrev:
Nja. Det beror lite på var du sätter den och vad du har för väggar, storlek på rum Osv. Man kan ju testa med en och sedan köpa till fler om det inte räcker.
Anledningen till att jag tipsade om Edgerouter X är att den är relativt billig och förhållandevis Plug N Play.

Unifi är ett ekosystem av produkter. Alla produkter administreras via en "kontroller". En slags programvara som måste köras/installeras någonstans. En Unifi Security Gateway är en Router JA. Skillnaden är att den administreras via Unifi precis som accesspunkterna. Så fördelen med en sån lösning är att man administrerar allt från samma ställe. Nackdelen är att du måste nog ha Unifi Installerat någonstans. Accesspunkterna ska kunna köras utan Unifi kontrollern.
En CloudKey är en liten pryl som kör Unifi kontrollern helt enkelt.
Om du inte vill knöla till det i onödan så skulle jag skippa Unifi kontrollern och bara köra accesspunkterna och en Edgerouter X.

• Gilla
Sidajope
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är du inte nätverksentusiast skulle jag rekommendera en vanlig wifi router som stöder Wifi6 (802.11 AX).

Den ställer du vid ett dubbeluttag mitt i huset. Du kopplar då inkommande fibern till uttagets port 1, och sedan in i routerns wan-port. Sen kopplar du routerns första lanport till uttages port 2, och vidare in i en switch i pannrummet för att sprida nätverket vidare.

Skulle inte den räcka för att ge tillräckligt med Wifi i hela huset kan du senare komplettera med accesspunkter.
Spring gärna runt med appen bredbandskollen och mät vad du får för resultat i olika rum med mobilen.

Jag skulle börja med att spana på AX/Wifi 6 routers i 1500-2000kronors klassen. Gärna med externa antenner/pinnar om du står ut med utseendet.

Ubiquity är en pryl för nördar som vill pilla och skruva med nätet. Cloud Key är deras molnabonnemang för att hantera enheterna. Det blir snabbt lite väl dyrt för en nybörjare.
Unikt namn Unikt namn skrev:

Routern kommer stå i ett 10" rackskåp i pannrummet men man kanske kan ha routern där utan wifi och koppla en accesspunkt i huset? En följdfråga är då om man inte använder routerns wifi, måste routern ha wifi 6 eller räcker det om accesspunkten har wifi 6?

jag tänker att det kanske går att ha TP-Link Archer AX23 utan antennerna i skåpet och en accesspunkt ubiquiti Lite centralt i huset?

Jag skulle nog inte välja ubiquiti om jag inte kör det rakt av. Eller i alla fall som bas i nätverket. Men jag skulle definitivt göra som dig och ha en router vid inkommande rack. Om och i så fall vilken Wifi den har är ointressant.

• Gilla
Sidajope
  • Laddar…
C
Sidajope Sidajope skrev:
Routern kommer stå i ett 10" rackskåp i pannrummet
Ett alternativ är att gå vidare med en fiberkabel från pannrummet till ett annat lämpligare ställe (om man nu inte absolut vill ha routern i pannrummet).

• Gilla
Sidajope och 2 till
  • Laddar…
Jag kör med Tp-links Omada system hemma vilket jag tycker har varit smidigare att komma igång med än Unifi (som jag hjälpt föräldrarna med).

Funkar som Unifi, kontroller installeras på dator men den måste inte vara igång för att nätverket ska funka.

Har du inte väldigt mycket pryttlar på wifi (smart hem ex) så tycker jag got du kan skippa wifi6 nu och spara någon tusenlapp.

Sätt en en ER695 router vid fiberomvandlaren https://www.kjell.com/se/produkter/...05-tl-r605-v2-omada-gigabit-vpn-router-p65131

Dra kabel till en switch vid patchpanelen och koppla vidare, har du ont om plats sätter du en med strömförsörjning för accesspunkter (POE) ex https://www.kjell.com/se/produkter/...igabitswitch-8-portar-med-4-portar-poe-p65134, annars något billigt. (Om du har gott om plats kan du köpa accesspunkter med medföljande POE adapter och sätta dem där det passar).

Sen sätter du accesspunkterna där du behöver dem, du kan ju börja med en central placerad ex https://www.kjell.com/se/produkter/...mada-eap225-roaming-accesspunkt-ac1350-p61349

Duger inte täckningen köper du en till och sätter dem i vardera ände av huset.

Angående kabel funkar cat5e patch bra på kortare sträckor om du inte har extrema hastighetskrav. Kabelanslut allt fast som går, TV etc.

• Gilla
Sidajope
  • Laddar…
Sidajope Sidajope skrev:
Jag bor i trähus, två plan ink källaren. Har en Unifi AP (Pro) monterad mitt i huset på övervåningen och har bra täckning på båda planen och har jag ett Team-samtal i telefonen så byter telefonen från Wifi till mobilnät 40m från huset.

• Gilla
Sidajope
  • Laddar…
D
Sidajope Sidajope skrev:
Vi ska få in fiber till huset (pannrummet) och det ingår inte router utan de föreslog att jag köper en router utan wifi och sedan kopplar accesspunkter till wifi som drivs via ethernetkabeln. Jag är ganska novis och vet inte vad som passar med vad! Vad ska man ha för router och vilka accesspunkter funkar?

Jag har förberett infällda cat6 i alla rum som kommer dras till pannrummet och kopplas in i en patchpanel, här undrar jag vad man ska tänka på vad gäller kabelval

uppskattar hjälp och råd
C cpalm skrev:
Ett alternativ är att gå vidare med en fiberkabel från pannrummet till ett annat lämpligare ställe (om man nu inte absolut vill ha routern i pannrummet).
Men ett fibermodem/signalomvandlare ingår väl? Då drar du bara vidare en cat6 från den i pannrummet till den centralapunkt i huset där du vill ha routern (med wifi).

• Gilla
Sidajope och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.