Hej,
Jag ska byta en äldre häll i huset, det ska vara ensam (ingen ugn i samma uttag). Anslutdningsdosan är redan installerat så här och kabeln funkar bra:
Jag har läst Spisbibeln ett par gånger och flera gamla post on problemet med Siemens spisar.
Installationsanvisningen ser ut så här:
Jag är ganska övertygad om att koppla den 3 faserna till 1, 2 och 3. Nolan ska till terminal 5 och jorden i sexan.
Vad tycker ni?
Tack på förhand!!!
#häll #häll-spis-ugn-spishäll #siemens
Jag ska byta en äldre häll i huset, det ska vara ensam (ingen ugn i samma uttag). Anslutdningsdosan är redan installerat så här och kabeln funkar bra:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har läst Spisbibeln ett par gånger och flera gamla post on problemet med Siemens spisar.
Installationsanvisningen ser ut så här:

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag är ganska övertygad om att koppla den 3 faserna till 1, 2 och 3. Nolan ska till terminal 5 och jorden i sexan.

Logga in
Skapa konto
Vad tycker ni?
Tack på förhand!!!
#häll #häll-spis-ugn-spishäll #siemens
Jag skulle inte kopplat in något på 1:an alls utan låtit den ledaren vara oansluten i båda ändar.
Brun på 2, svart på 3.
Nollan på antingen 4 eller 5 så länge bygeln mellan dessa sitter på plats, använd den blå, klipp grå.
Brun på 2, svart på 3.
Nollan på antingen 4 eller 5 så länge bygeln mellan dessa sitter på plats, använd den blå, klipp grå.
Det står inte. Jag läst en gammal tråd och någon sa att man kunde koppla de tre faserna och att 1:an
Jag läste på en gammal tråd att i EU stödde alla nya Häll trefas även om det inte stod klart i manualen.K Kardan79 skrev:
Kan du länka till den tråden, så vi kan se vad det faktiskt står?D Domingo7 skrev:
Vad jag kan förstå kan din häll inte kopplas in med tre faser, men väl med två.
Det säkraste är att leta upp kopplingsschemat som ska bör finnas på en skylt någonstans på hällen.
Och hällar med 3-fas är väldigt ovanligt.
Och hällar med 3-fas är väldigt ovanligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 114 inlägg
Vad jag kan se så har du kopplat helt rätt. Jag ser inga oklarheter.
Plint 1 i hällen är troligen i blindplint. Det är inte fel att parkera den tredje fasen där.
Du har därmed använt de två faserna med färgerna svart och brun. Om det inte fanns en tanke med detta så kan det vara värt att titta ifall dessa två faser är lämpliga sett till övrig belastning i huset.
Plint 1 i hällen är troligen i blindplint. Det är inte fel att parkera den tredje fasen där.
Du har därmed använt de två faserna med färgerna svart och brun. Om det inte fanns en tanke med detta så kan det vara värt att titta ifall dessa två faser är lämpliga sett till övrig belastning i huset.