Har en gammal ombyggd oljepanna med janfire pelletsbrännare, har endast värme på i garaget (20kvm) samt källaren (98 kvm) och brännaren har tagit 3 säckar på 2 dygn, tycker det är för mycket när den inte ska täcka hela huset och att det knappt ens är kallt ute än.
Och jag förstår ingenting av alla vred och mojänger, så jag har några frågor 😅
1. Har luftvärmepump på boendeplan (1-plans villa med källare) samt ska montera en luftvärmepump i källaren nästa vecka så vill att pelletsen bara ska täcka varmvatten samt värme i garaget så tanken är att vrida alla termostater på elementen på 0 i övriga huset.
Är detta genomförbart eller har jag för omodern panna för att den ska funka som jag önskar?
2. Har jag någon shunt? Eller borde jag montera en shunt? Kan man då ha en avkännare i garaget som hjälper pumpen att inte överprestera?
3. Cirkulationspumpen brukar vara på steg 2 men nu ställde jag den på läge 1, vad innebär det?
4. Kan jag tjäna på att montera in en varmvattenberedare som går på elpatron samt ställa in typ ett oljeelement i garaget och bara använda pelletspannan kallaste månaderna?
Min förhoppning är att llvp ska värma båda planen, Hero 2.0 35 både uppe och nere så länge det inte blir svinkallt ute.
5. Det har även börjat att droppa vatten mitt under pannan, kan det vara varmvattenberedaren som läker eller vart kan vattnet komma ifrån?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Och jag förstår ingenting av alla vred och mojänger, så jag har några frågor 😅
1. Har luftvärmepump på boendeplan (1-plans villa med källare) samt ska montera en luftvärmepump i källaren nästa vecka så vill att pelletsen bara ska täcka varmvatten samt värme i garaget så tanken är att vrida alla termostater på elementen på 0 i övriga huset.
Är detta genomförbart eller har jag för omodern panna för att den ska funka som jag önskar?
2. Har jag någon shunt? Eller borde jag montera en shunt? Kan man då ha en avkännare i garaget som hjälper pumpen att inte överprestera?
3. Cirkulationspumpen brukar vara på steg 2 men nu ställde jag den på läge 1, vad innebär det?
4. Kan jag tjäna på att montera in en varmvattenberedare som går på elpatron samt ställa in typ ett oljeelement i garaget och bara använda pelletspannan kallaste månaderna?
Min förhoppning är att llvp ska värma båda planen, Hero 2.0 35 både uppe och nere så länge det inte blir svinkallt ute.
5. Det har även börjat att droppa vatten mitt under pannan, kan det vara varmvattenberedaren som läker eller vart kan vattnet komma ifrån?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Direkt el brukar normalt vara dyrare per kilowattimme än pellets. Vid lindrig köld brukar kyftvärmepumpsvärme vara billigare per kilovattimme än pellets. Sedan blir luftvärmepumpsvärmen dyrare ju kallare det blir eftersom det finns allt mindre värme att utvinna genom att kyla uteluft.
Om du inte bor vid kusten långt nere i sydsverige så kommer inte dina luftvärmepumpar att ge någon vidare värme ifrån sig när det blir riktig vinterkyla så du måste vara beredd att värma hela huset pellets när det blir riktigt kallt.
Med endast luftvärmepumpar är det fullt normalt att inomhustemperaturen kryper ned på minussidan när det är riktigt kallt ute. Vilket brukar ställa till krångel med alla vattenrör som fryser sönder. Förutom att lyftvärmepumparna drar hutlöst med elektricitet när de desperat försöker pressa ut någon värme ur den kalla uteluften.
Om du inte bor vid kusten långt nere i sydsverige så kommer inte dina luftvärmepumpar att ge någon vidare värme ifrån sig när det blir riktig vinterkyla så du måste vara beredd att värma hela huset pellets när det blir riktigt kallt.
Med endast luftvärmepumpar är det fullt normalt att inomhustemperaturen kryper ned på minussidan när det är riktigt kallt ute. Vilket brukar ställa till krångel med alla vattenrör som fryser sönder. Förutom att lyftvärmepumparna drar hutlöst med elektricitet när de desperat försöker pressa ut någon värme ur den kalla uteluften.
Bor i Umeå så blir rätt kallt, är inställd på att få använda pelletspannan från ca -15 minus men kan bli tidigare än så också säkert.H heimlaga skrev:Direkt el brukar normalt vara dyrare per kilowattimme än pellets. Vid lindrig köld brukar kyftvärmepumpsvärme vara billigare per kilovattimme än pellets. Sedan blir luftvärmepumpsvärmen dyrare ju kallare det blir eftersom det finns allt mindre värme att utvinna genom att kyla uteluft.
Men känns orimligt att det ska gå nästan en hel pall i månaden oavsett utomhustemp och trots nedställda termostater, den matar lika mycket pellets vid -25 som vid +10. Någonting känns tokigt 😅
Då är någonting absolut säkert fel.
Vart försvinner all pellets? Antingen måste det ju samlas obränd pellets någonstans eller så går inte värmen fram dit den skall. Annars skulle ju pannan koka tycker jag.
Vart försvinner all pellets? Antingen måste det ju samlas obränd pellets någonstans eller så går inte värmen fram dit den skall. Annars skulle ju pannan koka tycker jag.
Liknande trådar
-
Har en gammal LUNDBERGS PATENTSPIS, söker hjälp med delar
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hjälp mig byta ut en gammal termostat till golvvärme
El -
Hjälp! Jag behöver isolera gammal ladugård
Utbyggnad och tillbyggnad -
Köpt gammal röjsåg - hjälp med bränsleledning
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hjälp golvlösning gammalt grovt trägolv
Golv