Hej!
Kära släktingar köpte hus. I källaren står denna: 20150316_195153_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det knasar med varmvattnet, och radiatorerna är väldigt varma.

Det sitter en 4-vägare på rad-kretsen: 20150316_195141_resized.jpg
Skapa konto

Hur ska den vara inställd?

Samt, hur ska de två max o min-rattarna stå för att kunna leverera varmvatten som räcker längre än 3 minuter? 20150316_195210_resized.jpg
Skapa konto
& 20150316_195216_resized.jpg
Skapa konto
från 20150316_195226_resized.jpg
Skapa konto

Tacksam för all hjälp!!

//Tallguy

bump! :eek:

Verkar vara något fjuck med inloggningen så ingen har svarat. Nu vilja de att man ska logga in via näthat-siten Facebook också. Förstår inte att hat verkar vara dagens lösen.
Lyckades ändå logga in till slut. :)

Av inställningarna på Honeywellpanelen att döma går pannan på elpatron, eller är det olja.
Borde ju vara pannans till- och frånslag som är 55 och 75 grader.
Ju högre temperatur inställd ju bättre tillgång på varmvatten. Men förlusterna ökar också med varmare panna. När man eldar i pannan vill man inte gå under 68 grader för då finns risk för rostbildning. Gör väl iofs. ingenting om det rostar i en så gammal panna som nått "end of life" för många år sedan. Kör du på elpatron blir det ingen rost.
Shunten på första bilden ser ju nyare ut än pannan. Ger den ändå för varmt vatten fastän inställd på kallaste läget kanske någon monterat vredet fel. Går den lätt att vrida på? Finns det inga termostater på elementen så är det besvärligt.
Vad planerar du att värma med i framtiden? Olja och el är för dyrt för att vara något alternativ.
Kosta bara inte på en så gammal panna någonting med nya shuntar och termostatstyrningar då moderna begagnade pelletspannor med automatsotning kommer att säljas till mycket låga priser till sommaren när värmepumpsfantaster köper hus där värmesystemet redan är ordnat och klart.

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Tack JohanPelle för hjälp och tips!
Pannan går på olja, och rattarna stod på 40 (min) o 70(max) innan jag vred lite... Shunten var ställd på 10 innan jag vred... den verkar fungera för efter kontroll med svägerskan så har det blivit svalare i huset. Ratten rör sig lätt mellan distinkta ändlägen.. Termostater finns på en del element...de verkar funka!
De planerar att byta men just nu är det lite kaos med gammalt hus och mycket att laga, så pannan är inte högsta prio. att byta i rappet.
Hur ska termostaterna stå för att funka "optimalt" komfortmässigt med dusch å sånt?

Tack igen! (y)

55-70 tycker jag låter bra, shunten får du/hon ställa ner o etapper F
Tills hon är nöjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.