Hej!

Har köpt en begagnad träsvarv och letar chuck till den. Har mätt upp drivaxeln till exakt 35 mm med skjutmått, men gängan verkar vara aningen mindre (också enligt skjutmått).

Stigningen får jag till 18 mm mellan toppar med fem dalar emellan, alltså ungefär 3,6 mm stigning.

Metriskt skulle jag kalla det för M35x3,6.

I tum får jag det möjligen till 1.3/8x7tpi, vilket skulle motsvara diameter 34,925 mm och stigning 18,36 mm för fem varv. Tycker diametern känns rätt, men kan jag ha mätt så mycket som 0,3 mm fel på stigningen? Tja. Kanske...

Är det någon som känner igen måtten?
Och möjligen råkar veta var man kan hitta passande chuck? Axminster verkade inte ha någon passande gänga (har skrivit till dem också).

Tror säljaren talade om att svarven var av märket "Motala". Motala Verkstad?

När man gör en gänga, så tar man bort ett par tiondelar. Så den kan vara M35 men då låter det konstigt med stigningen. Sen kan gängan vara superspecial, man kan ju göra en gänga som ingen annan har.

Ja, det är kanske en specialare. *suck* Ska prova att kontakta Motala Verkstad - de finns tydligen fortfarande. Jag tvivlar i.o.f.s. på att de hjälper till med uråldriga produkter som denna hos en vanlig stackars konsument, men ändå värt ett försök...

1 3/8" x 7 är en mycket udda gänga.
Både UNC och Whitworth har 6 gångor per tum på 1 3/8" diameter.

Spindelnosar brukar ja en förmåga att få deformerade gängor med åren så ett mätfel på 0,36 mm på ett 18 mm längdmått låter inte helt orimligt.

Inget svar från Motala, får väl ringa. Axminster kunde inte hjälpa.

Någon som vet var man kan få hjälp med att specialtillverka en gänga eller gängadapter?

Vem som helst som har en metallsvarv med gängningsväxel och kan använda den. Jag känner några stycken.

Bäst blir det om du tar loss spindeln. Då kan svarvaren ställa in matningen på rätt stigning och prova med spindeln i hålet och ta en spåna till om det behövs. Då får man rätt diameter och minimalt glapp.

Jag har mätt på min Lundgrensvarv och verkar ha just den gängan. d35 och stigning 14,4 på 4 gängor. Jag har såväl planskivor, adaptrar och 2 st Nova chuckar (de senare köpta för ett 10-tal år sedan från Lundgrens). Prova med att ringa Lundgrens i Vetlanda så kanske han kan hjälpa dig, vem vet?. Tel 0383-133 06 tror jag det är
Lycka till
/Thomas

Redigerat:
  • Gilla
krilbe och 1 till
  • Laddar…
Tack Rönnis, ska prova det. Annars, heimlaga, att ta loss spindelaxeln med fundament går ju enkelt, men blir en typ 20 kg klump att frakta... :)

Går inte spindeln enkelt att pressa ut ur lagerbockarna med en utdragare?

heimlaga skrev:
Går inte spindeln enkelt att pressa ut ur lagerbockarna med en utdragare?
Jo, förmodligen, men jag är inte så hemma på den typen av fixande, och är inte minst orolig att kunna få dit grejerna igen, i rätt positioner.

Ska ringa Lundgrens igen nästa vecka. Han var ute i skogen när jag ringde härom dagen.

krilbe skrev:
Jo, förmodligen, men jag är inte så hemma på den typen av fixande, och är inte minst orolig att kunna få dit grejerna igen, i rätt positioner.

Ska ringa Lundgrens igen nästa vecka. Han var ute i skogen när jag ringde härom dagen.
Hej. hur går det? Ifall du inte kan lösa det på tel med Lundgren kan jag alltid skicka en adapter från min svarv som du sen kan kolla att du har samma för att sen kunna gå vidare. Hör i så fall av dig med adress
Mvh /T

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
Rönnis skrev:
Hej. hur går det?
Stiltje. :) Har inte hunnit ringa Lundgrens, och hinner inte det idag heller. Jag rapporterar här hur det går, när jag får veta något nytt.

Rönnis skrev:
Ifall du inte kan lösa det på tel med Lundgren kan jag alltid skicka en adapter från min svarv som du sen kan kolla att du har samma för att sen kunna gå vidare. Hör i så fall av dig med adress
Oj, det var snällt! Återkommer efter att jag har varit i kontakt med Lundgrens.

Nu har jag varit på kurs med Åke Landström och han trodde utifrån bilderna att det är en Lundgren-svarv jag har, men monterad på ett underrede/stativ som inte är Lundgrens. Jag har försökt ringa Lundgren, men fick lämna meddelande. Återkommer när jag har kommit längre...

Men om någon vet var man kan hitta passande grejer idag till Lundgrens gänga så hör gärna av er!

Frågan är nu hur jag ska slipa mina järn utan att punga ut för en Tormek...

Det brukar finnas hyfsat utbud på begagnade eldrivna vattenslipstenar på Blocket. Kirunaslipen och Alimak och liknande 60-70-talsgrejor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.