Hej VVS-kunniga, kanske kan någon hjälpa mig med detta:

Jag har haft en separat varmvattenberedare efter bergvärmepumpen som jag nu har stängt av och vill koppla bort på enklaste sätt. Det jag undrar är om kopplet till beredaren - se bild - ger möjligheten att få ”kallvattnet” (in-vattnet i beredaren dvs. varmvattnet ut från värmepumpen) att gå direkt till ut-ledningen från beredaren utan att gå in i beredaren. Det finns ju någon sorts vred till vänster. Så att man tills vidare slipper att göra ett rörarbete och koppla loss in- och utledningarna till beredaren och koppla ihop dem.

Vad sägs om detta?

• VVS-installation med kopparledningar och ventiler under träkonstruktion, allt i dunkel belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att helt få stopp på vattnet in i beredaren kanske blir svårt, men ju mer du vrider det vänstra vredet mot "-" desto mer vatten går det direkt från "in" till "ut" ( inblandning av "kallvattnet" direkt ). Kanske går det att justera den ventilen på något mera sätt också, så att det blir ännu mer vatten som går direkt.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Att helt få stopp på vattnet in i beredaren kanske blir svårt, men ju mer du vrider det vänstra vredet mot "-" desto mer vatten går det direkt från "in" till "ut" ( inblandning av "kallvattnet" direkt ). Kanske går det att justera den ventilen på något mera sätt också, så att det blir ännu mer vatten som går direkt.
Tack! Ja, jag kan ju göra så t.v. iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.