Hej,
Skulle verkligen uppskatta lite tips hur jag ska få expansionskärl att fungera. Systemet tappar tryck och jag får fylla på vatten flera gånger i veckan för att få upp trycket igen. Det är en kombipanna och jag eldar med pellets.
Gissar att kärlet kanske är fullt med vatten samt att trycket behöver justeras men förstår inte riktigt hur jag ska göra.
Tar jag av hatten längst upp och lyfter på ventilen så kommer det vatten genom ett avkapat rör mot golvet. Känns som att det är vatten från systemet och inte kärlek men jag har ingen aning. Är det kanske hör jag tömmer kärlet?
Sen finns det någon lite ventil bakom tryckmätaren, den lilla vita på röret. Skruvar jag på den rinner det också vatten men genom ventilen och ner längst kärlet.
Vet inte vilken av dessa som tömmer kärlet om någon. Är dessutom lite orolig för att tömma vattnet när systemet är igång. Kan man göra det rätt av bara eller ska jag tömma lite i taget medan jag fyller på systemet? Om jag tömmer lite och fyller på kanske kärlet fylls igen?
Min tanke är att tömma kärlet på vatten och därefter kolla samt justera trycket med en pump. Därefter fylla på med vatten och hoppas det fungerar. Behöver dock hjälp med hur jag ska göra.
Tyvärr lycka jag inte heller se vad som står på etiketten på baksidan men tänker att trycket väl ändå ska justeras beroende på höjden mellan kärlet och översta delen av systemet.
Tack på förhand!!!
Skulle verkligen uppskatta lite tips hur jag ska få expansionskärl att fungera. Systemet tappar tryck och jag får fylla på vatten flera gånger i veckan för att få upp trycket igen. Det är en kombipanna och jag eldar med pellets.
Gissar att kärlet kanske är fullt med vatten samt att trycket behöver justeras men förstår inte riktigt hur jag ska göra.
Tar jag av hatten längst upp och lyfter på ventilen så kommer det vatten genom ett avkapat rör mot golvet. Känns som att det är vatten från systemet och inte kärlek men jag har ingen aning. Är det kanske hör jag tömmer kärlet?
Sen finns det någon lite ventil bakom tryckmätaren, den lilla vita på röret. Skruvar jag på den rinner det också vatten men genom ventilen och ner längst kärlet.
Vet inte vilken av dessa som tömmer kärlet om någon. Är dessutom lite orolig för att tömma vattnet när systemet är igång. Kan man göra det rätt av bara eller ska jag tömma lite i taget medan jag fyller på systemet? Om jag tömmer lite och fyller på kanske kärlet fylls igen?
Min tanke är att tömma kärlet på vatten och därefter kolla samt justera trycket med en pump. Därefter fylla på med vatten och hoppas det fungerar. Behöver dock hjälp med hur jag ska göra.
Tyvärr lycka jag inte heller se vad som står på etiketten på baksidan men tänker att trycket väl ändå ska justeras beroende på höjden mellan kärlet och översta delen av systemet.
Tack på förhand!!!
Redigerat:
Det du beskriver som "hatten" är en övertrycksventil, och vatten ska komma ut i det röret om trycket i systemet stiger för mycket.
Den vita ratten är troligtvis en avluftningsventil.
Trycket i systemet faller för att du har läckage nånstans. Expansionskärlet skall innehålla vatten, det är tanken, men den har också ett gummimembran som separarar den komprimerbara luften, och vattnet. Det kan spricka, och då fungerar den inte längre som expansionskärl. Hade det hänt, så skulle trycket gå från 0 och skjuta i taket direkt om du fyller på vatten. Du riskerar också att spränga värmesystemet. Om trycket stiger långsamt vid vattenpåfyllning, så fungerar expansionskärlet troligtvis som tänkt. Visst kan det vara så att själva expansionskärlet tappar luft, i tex ventilen, pumpar du upp lufttryck i den typ 0.7-0.8 bar) så kan du kanske se det om du sprayar på såpvatten vid ventilen.
Mitt råd är att leta efter läckage i alla synliga delar på värmesystemet. Om du inte hittar några, ska du nog börja oroa dig för att det läcker nånstans där du inte ser.
Trycket i systemet faller för att du har läckage nånstans. Expansionskärlet skall innehålla vatten, det är tanken, men den har också ett gummimembran som separarar den komprimerbara luften, och vattnet. Det kan spricka, och då fungerar den inte längre som expansionskärl. Hade det hänt, så skulle trycket gå från 0 och skjuta i taket direkt om du fyller på vatten. Du riskerar också att spränga värmesystemet. Om trycket stiger långsamt vid vattenpåfyllning, så fungerar expansionskärlet troligtvis som tänkt. Visst kan det vara så att själva expansionskärlet tappar luft, i tex ventilen, pumpar du upp lufttryck i den typ 0.7-0.8 bar) så kan du kanske se det om du sprayar på såpvatten vid ventilen.
Mitt råd är att leta efter läckage i alla synliga delar på värmesystemet. Om du inte hittar några, ska du nog börja oroa dig för att det läcker nånstans där du inte ser.
Bilventien som syns, trycker du tlll på piggen och kommer vatten sä är kärlet kört, bara byta, kommer ingenting kan du ha tur. Då ska du släppa ut till noll på manomeern och fylla på luft, ökar trycket, ut med mer vatten. Du får fortsätta så, tills trycket stannar på noll på manometern. Då om kärlet är helt, så ska lufttrycket vara 0,6 bar och stå kvar. Du får vänta ca 0,5 timma, mät ingen om det är 0,6 bar. Då är det bara att fylla på vatten till ca 1 bar som är normalt för en villa.
Köper du ett nytt kärl, så åker du förbi macken och justerar trycket i det till 0,6 bar, dom brukar ha uppmot 1 - 1,5 bar i leverans.
Pass på lite om kärlet är fullt av vatten, det väger lika mycket som det innehåller i liter på skylten. När man byter, så gängas det av och då är bra att vara två. En som gängar bort och den andra sätter handen mot hålet. Finns inget tryck som sprutar, ladda nya kärlet med lin och tätpasta och gänga dit lite snabbt, klart att det kommer att klucka lite vatten, men inte så sprutar. Men blött blir det.
Köper du ett nytt kärl, så åker du förbi macken och justerar trycket i det till 0,6 bar, dom brukar ha uppmot 1 - 1,5 bar i leverans.
Pass på lite om kärlet är fullt av vatten, det väger lika mycket som det innehåller i liter på skylten. När man byter, så gängas det av och då är bra att vara två. En som gängar bort och den andra sätter handen mot hålet. Finns inget tryck som sprutar, ladda nya kärlet med lin och tätpasta och gänga dit lite snabbt, klart att det kommer att klucka lite vatten, men inte så sprutar. Men blött blir det.
Hej,J jishi skrev:Det du beskriver som "hatten" är en övertrycksventil, och vatten ska komma ut i det röret om trycket i systemet stiger för mycket.
Det har varit så i flera år och jag har aldrig sett läckage någonstans förutom just på övetrycksventilen. På det röret har jag satt en slang till avloppet då det med jämna mellanrum kommun vatten där.
Ska det komma vatten när jag lossar den vita ventilen, skruvar jag den till vänster så kommer det vatten hela tiden.
När jag öppnar påfyllningskranen lite så stiger trycket direkt allt eftersom jag fyller på. Svårt att se men känns som att jag bara fyller på någon deciliter åt gången för att få upp trycket.
Hej,J jonaserik skrev:Bilventien som syns, trycker du tlll på piggen och kommer vatten sä är kärlet kört, bara byta, kommer ingenting kan du ha tur. Då ska du släppa ut till noll på manomeern och fylla på luft, ökar trycket, ut med mer vatten. Du får fortsätta så, tills trycket stannar på noll på manometern. Då om kärlet är helt, så ska lufttrycket vara 0,6 bar och stå kvar. Du får vänta ca 0,5 timma, mät ingen om det är 0,6 bar. Då är det bara att fylla på vatten till ca 1 bar som är normalt för en villa.
Vilken av ventilerna är biventilen? Det kommer vatten genom båda!
Är det själva membranet för luften somär sönder då eller kanske bara någon packning som kan bytas?
Då finns det bara två saker kvar, hål i blåsan, byte av kärl. Försöka få till ett lufttryck i blåsan, står det inte kvar, bara byta kärl. Vatten går inte att komprimera, stiger snabbt vid påfyllning och du kommer till 1 bar, när vattnet värms så ökar det i volym och säkerhetsventilen pyttsar ur lite, vattnet svalnar och då kan trycket dyka till 0,5 bar. Trycket får inte åka JOJO. Så att hålla på och fylla med syrerikt vatten är inte bra, allt järn/stål börjar då att rosta.T twp skrev:
Bild två är bilventilen och den sitter i den delen som det bara ska vara luft i. Där får det inte komma vatten, då är kärlet kört och bara att byta.T twp skrev:
Men bild 2 är en luft-ventil där man pumpar, en sådan som sitter på bilhjul. Den har jag inte testat att trycket på. Jag menade de två ventilerna uppe på kärlet, den över och den bakom själva tryckmätaren. Från dessa två kommer det vatten.J jonaserik skrev:
Kan jag testa detta med systemet och cirkulationspump igång? Tänker att om pannan är igång så kommer värmen stiga och trycket öka automatiskt. Är pannan av kommer temperaturen sjunka och trycket sjunka automatiskt medan jag väntar 30min. Eller det påverkar kanske inte så mycket på 30 min?J jonaserik skrev:Då ska du släppa ut till noll på manomeern och fylla på luft, ökar trycket, ut med mer vatten. Du får fortsätta så, tills trycket stannar på noll på manometern. Då om kärlet är helt, så ska lufttrycket vara 0,6 bar och stå kvar. Du får vänta ca 0,5 timma, mät ingen om det är 0,6 bar. Då är det bara att fylla på vatten till ca 1 bar som är normalt för en villa.
Det var en gammal säk du har ,men fungerarsäkert, den lilla vita är mer för att lufta av rören till kärlet och då kommer vatten. Det är bilventilen i botten som det inte får komma vatten ur. Det snabbaste att få reda på om kärlet är kört eller inte, är att tappa ur vatten på en kran försiktigt ( pyspunka ) nera på pannan. Då ska manometern sjunka sakta, dalar den ganska snabbt då, repektive stiger fort när du fyller. Så blir det nog bäst att tänka på ett nytt kärl. Inställningar av det enligt inlägg om att äka till macken. Det går att prova med allt igång och inget ovanligt att kärlen ger sig efter kanske många år. Kan kallas slitvara.T twp skrev:
Jag testade nu att trycka på luft-ventilen och det kom minst lika mycket vatten som luft så antar att det bara är att byta kärlet. Inget man kan laga?
Kan det vara värt att köpa begagnad? Var beställer jag annars försvinner att inte bli helt lurad?
Kan det vara värt att köpa begagnad? Var beställer jag annars försvinner att inte bli helt lurad?
Av det du beskriver så låter det konsekvent med ett trasigt (lufttomt) expansionskärl. För att höja trycket borde det gå åt några liter. Om det inte finns något expansionsutrymme, så kommer säkerhetsventilen att öppna när du eldar för att få bort övertrycket, och när det svalar så står du där med lågt tryck igen. Det ska inte komma vatten ur röret på en fungerande anläggning.J jonaserik skrev:
Antingen är det bara lufttomt, men då har luften läckt ut (genom ventilen?), eller så är gummiblåsan trasig och då kommer det vatten ur bilventilen om du trycker in pinnen.
Kan vara värt att prova pumpa upp den (och kanske byta ventilinsatsen, kostar inte många kronor) om det inte kommer vatten ur den. Det blir lite svårt att få ett bra lufttryck i den om den är vattenfylld, men om du släppt på vattentrycket och pumpar upp det till 0.5-0.6 bar som tidigare person beskrev så duger nog det.
Har du kontakter med några som har konto hos en rörgrossist så går det att köpa från dom. Annars kolla med billiga varuhusen. Det står på kärlet hur stort det är och sök på Exspansionskärl XXX liter och du får många träffar, det ska vara ett som hänger troligtvis i anslutningen. Ska se lika ut.T twp skrev: