S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Håller på att göra klart köket och funderar på om jag är på rätt väg med vattnet eller om det är helt galet.
Rören är tvungna att komma upp cirka 8CM från gipsskivan pga. att det är så huset är konstruerat, går inte att komma närmre gipsväggen pga. källarväggen under.
Min tanke är att varmvattnet (vänstra röret) ska gå rakt upp och avslutas på lämplig höjd för direkt anslutning mot blandaren.
På kallvattnet ska jag sätta T-kors och låta röret till blandaren fortsätta rakt upp, men plocka ut diskmaskinsanslutningen till höger från T-korset.
Vägguttaget sitter dock ivägen litegrann tror jag, det ska dessutom bytas mot ett 4vägsuttag så det kommer ta ännu mer plats.
Är väl inte helt nöjd med regeln men jag ser inte att jag har något alternativ då rören måste fästas och att böja in dom mot gipsskivan gör ju att kopplingarna hamnar bakom tätningsplasten vilket inte känns som ett optimalt alternativ.
Rören är tvungna att komma upp cirka 8CM från gipsskivan pga. att det är så huset är konstruerat, går inte att komma närmre gipsväggen pga. källarväggen under.
Min tanke är att varmvattnet (vänstra röret) ska gå rakt upp och avslutas på lämplig höjd för direkt anslutning mot blandaren.
På kallvattnet ska jag sätta T-kors och låta röret till blandaren fortsätta rakt upp, men plocka ut diskmaskinsanslutningen till höger från T-korset.
Vägguttaget sitter dock ivägen litegrann tror jag, det ska dessutom bytas mot ett 4vägsuttag så det kommer ta ännu mer plats.
Är väl inte helt nöjd med regeln men jag ser inte att jag har något alternativ då rören måste fästas och att böja in dom mot gipsskivan gör ju att kopplingarna hamnar bakom tätningsplasten vilket inte känns som ett optimalt alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 52 283 inlägg
Varför skall du ha 4 vägs uttag under diskbänken?
Det vanligaste sättet att ansluta vatten till DM är att du har en köksblandare med en extra avstängning för diskmaskinen. Då kommer det ett 3e rör från blandaren som maskinen kopplas till.
Det är visserligen ett alternativ att ha en T - koppling och fjärrstyrd avstängning (ah, är det därför du behöver fler uttag under bänken?).
Men dte är inte ett godkänt altenativ att koppla in maskinen på en anslutning som inte kan stängas från ovanför diskbänken, en kran i skåpet räcker inte.
Regeln som du fäster rören i verkar lite onödigt tjock
Det vanligaste sättet att ansluta vatten till DM är att du har en köksblandare med en extra avstängning för diskmaskinen. Då kommer det ett 3e rör från blandaren som maskinen kopplas till.
Det är visserligen ett alternativ att ha en T - koppling och fjärrstyrd avstängning (ah, är det därför du behöver fler uttag under bänken?).
Men dte är inte ett godkänt altenativ att koppla in maskinen på en anslutning som inte kan stängas från ovanför diskbänken, en kran i skåpet räcker inte.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Precis som du säger ska vi ha trådlös avstängning av vattnet då det inte finns på blandaren, därav 4vägsuttagetH hempularen skrev:Varför skall du ha 4 vägs uttag under diskbänken?
Jag har ballofixer för rören i källaren, men kommer även sätta en ballofix på avsticket till diskmaskin tänkte jag men det är egentligen överflödigt antar jag.
Jag har 8mm distanser bakom regeln för att rören ska kunna gå rakt ner i källaren. Dvs. regeln är egentligen för smal. Skulle såklart kunna bocka rören lite för att få till det bra. Det jag är orolig för är att jag får problem att få dit avfallskvarnen, har ingen bänkskiva på plats så jag vet inte hur mycket utrymme jag har.
Egentligen borde jag kanske blåsa av alltihopa och invänta bänkskivan så jag kan hänga kvarn på plats för att se hur och vart jag har plats...
Såg nu att man tydligen ska dra upp diskmaskinslangarna genom golvet och använda nån speciellt E.V.A genomföring, får beställa hem en sån.
Undrar om jag inte får lov att ta rörmokare på det här ändå. Klarar säkert av att utföra jobbet, men jag kör fast hela tiden då jag inte vet vad jag ska ha för kopplingsdetaljer för att ansluta mot diskmaskin, mot blandare osv.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Liknande trådar
-
Diskmaskin tar inte in vatten - hjälp att felsöka
Vitvaror -
Hjälp med att installera en Plejd dosdimmer
Belysning -
Har en gammal LUNDBERGS PATENTSPIS, söker hjälp med delar
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Växthus bygganmälan/bygglov eller svartbygge. Hjälp!
Juridik -
Hjälp mig byta ut en gammal termostat till golvvärme
El