Hej,
Som rubriken lyder så skulle jag vilja ha lite hjälp med att dimensionera och rita upp en ritning inför min kommande badrumsrenovering.

Vi har idag ett hus byggt 1964, i 1,5 plan och har nu tänkt ge oss på att renovera våra toaletter. Vi börjar med den som är närmst värmepumpen. Jag misstänker att dagens rör går ifrån värmepump till WC nr 1, sedan vidare till WC nr 2 och kök. Det är även så jag tänkt dra de nya slangarna.

Jag skulle vilja ha lite hjälp med att dimensionera systemet. Jag har gjort ett första utkast efter mina kunskaper.
Vi har även tänkt att ha VVC, det drar jag då till det sista fördelaskåpet tillbaka till värmepumpen. Funderade på om man skulle dra detta hela vägen till köket?

Är det ok att använda 16mm PEX för både VV och KV? Eller skall man gå upp i dimension på KV till 20 till de båda fördelarskåpen?

Det ena badrummet kommer bestå utav Badkar, Toalett och handfat. Det andra består utav Dusch, Toalett och handfat. Kommer även att dra ut en extra slang till en vattenutkastare.

Jag söker konstruktiv kritik på min ritning :)

Grovritning av VVS-layout för badrumsrenovering, med markerade PEX-rör och dimensioner för vattenledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I stället för att ha VVC (som jag antar står för varmvattencirkulation) skulle du kunna ha en liten elektrisk beredare (10 liter?) vid den bortersta punkten (vid DM, diskmaskin). Du får då alltid varmt vatten fort och använder du mycket kommer beredaren att fyllas på med varmt vatten från värmepumpen, så den behöver bara värma det som stått och kallnat i ledningarna. Jag tror att det blir billigare i både investering och drift. Rummet märkt WC är ganska nära VP, men vill du ha varmt vatten omedelbart kan du så klart ha en lite beredare även där.

Det är väl ingen dum idee, känns dock inte som en lika profsig lösning som VVC? Tänker jag. Problemet är som du säger inte vid fösta WC, där är ganska nära. 5-10 sek spolninh. Vi har idag problem med WC nr 2, där kan man få spola i 20-30 sekunder för att få varmvatten på morgonen. I köket används sällan så mycket varmvatten, så där upplever jag inte problemet som lika stort.

Känns dimensioneringen utav slangarna rätt? 16 eller 20 mm PEX på KV?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.