Hej

Håller på att inreda min övervåning på våran smålandvilla.

Har haft en tanke på att ha det öppet till nock i kupan men nu när jag har kommit dit i byggandet så blir jag lite fundersam.

I övriga snedtaken har jag 240mm isolering men ska jag sadla/salning (vad det nu heter i fackspråk) på såpass mycket så kommer takvinkel ner så långt på väggen i kupan att det inte stämmer överens med takhöjd i övriga rummet, hoppas ni förstår vad jag menar.

Nu till mina frågor.

Är det dumt att bara ha 200mm i snedtak i kupa, samt ca 160mm uppe i nock då luftspalten snor lite plats där.

Vill inte riskera funktion, bygger hellre igen nock och isolerar som vanligt än att det blir dåligt utfört.

IMG_0282.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser ni vad jag menar, skulle helst vilja ha mer isolering där men måste då sadla på mer och då kommer vi takstolen längre ner på raka väggen.

IMG_0283.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här blir det ju bara ca 160mm isolering ? känns inte bra

IMG_0285.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en fråga om ytan som är markerad på denna bild, ska man även ha lustspalt där? luften har ju ingenstans att ta vägen ? men man kanske gör det ändå, funktionen kanske inte enbart är att luften ska kunna passera från ena sidan till den andra ? vänligen upplys mig tack


Hoppas någon snickare eller någon som gjort liknande kan hjälpa mig.

Mvh Mattias
 
Ingen alls som har koll på detta ?
 
Tjena! Håller själv på med SMV Kalmar och har också mycket funderingar kring just takkupan... Har du fått nåt svar ang din? Mvh Pontus
 
Dallelkpg skrev: Har en fråga om ytan som är markerad på denna bild, ska man även ha lustspalt där? luften har ju ingenstans att ta vägen ? men man kanske gör det ändå, funktionen kanske inte enbart är att luften ska kunna passera från ena sidan till den andra ?
Ja det ska vara luftspalt i anslutning uppåt och nedåt så att luften kan cirkulera/ventilera bort fukt.

Om inte takhöjden är för liten så skulle jag sala på och dra ner snedväggen lite för att få in 240mm. Uppe i nock kan man sätta en "nockbräda", dvs en bräda/gipsremsa som ger någon dm bred plan takremsa, så blir det fullisolerat överallt.
 
Tack för svaret, Oldboy! Vad är då att rekommendera som spalt just där? Vet inte om du vet hur det ser ut i en SMV Kalmar just i den vinkeln, men det är lite svårt att få till nånting tätt. Har ju kört med masonit mellan takstolarna och vindskyddspapp längst ner vid takfot, men vet inte riktigt hur jag ska lösa det här... Tips? Och när vi ändå pratar isolering - finns det en given tjocklek, eller är 200-300mm i snedtak enbart rekommendationer?

Mvh Pontus
 
Bara så jag inte misstolkat:
Utgör masoniten undertaket, el har du satt den där för att ha som mothåll så att inte isoleringen trycks upp mot yttertaket/råsponten?
Om masoniten är som mothåll (så att inte isoleringen trycks upp mot yttertaket/råsponten), och luftspalt finns mellan masonit och yttertaket/råsponten så ska det inte vara någon extra luftspalt i det rödmarkerade området, (el någon annanstans).

(Jag vet inte hur just detta hus är konstruerat, annat än det jag tycker mig kunna utläsa av bilderna + text.)

Isoleringstjocklek i snedtak är precis som för alla andra ställen, ju mer desto bättre. Just snedtak brukar få isoleringstjocklek efter vad som är praktiskt möjligt, i alla fall på äldre hus. Det är viktigt att få det ordentligt vindtätt, annars hjälper det inte hur mycket isolering som läggs på. Tänk på att masonit krymper och sväller en hel del, och följaktligen blir det lätt glipor i skarvarna. Det är alltså inte fel att använda isolering med vindpapp mot masoniten.
 
Hej igen! Jag sätter masonit för att skapa luftspalt mellan isolering och yttertaket (som också består av masonitskivor). Skivorna häftar jag fast i 25*50 regel, således får jag en spalt på 50 mm. Masoniten som man ser i det rödmarkerade området på bilden ovan utgör yttertaket. Jag bifogar en bild från min egen vind... Ena bilden visar takkupan och det område som jag inte vet hur jag ska lösa (den svarta gummimattan...). Den ska väl antagligen göra det tätt misstänker jag, men hur göra med luftspalten just där? Andra bilden visar masoniten som bygger luftspalten i övriga fack, nertill tänker jag fästa vindskyddspapp mot hammarbandet.

P1000961.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000987.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan inte se bilderna.
 
Oldboy, kan du se dem nu?
 
Oldboy, kan du se dem nu?
Japp, nu funkar det.
 
Sluter gummimattan helt tätt mot uteluften överallt?
Jag skulle vilja ha det till att gummimattan är till för att få undertaket tätt i takvinkeln, dvs den bör gå ungefär som motsvarande plåtvinkel under takpannorna? Då borde det finnas luftspalt ner mot fasaden? Sedan kompliceras luftningen av de snedgående stöttorna. Går det att borra lufthål i dem?

Om huset är gjort för att kunna inredas på ovanvåningen - hur gör hus-/byggföretaget? Kan du ringa och fråga?
 
Ja, dessvärre sluter den helt tätt när jag tittar närmare... Jag har kontaktat Smålandsvillan för att få svar på frågan, jag återkommer!

P1010006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.