Hej

Jag har under semestern lagt ca 40m2 trall. Dessvärre är jag ingen skruvexpert så jag gick och köpte trallskruv på biltema. Jag tänkte väl att det inte skilde så mycket på skruv och skruv.

Efter ett par veckor så hade några skruv gått sönder och så fick jag syn på inlägget " varning för biltemas trallkuv". Självklart blev man lite lack men är man dum o köper saker på biltema så får kanske skylla sig själv.

Min tanke var nu att jag skulle gå och köpa riktig trallskruv och byta ut resterande innan även de går sönder. Det är nu här problemet ligger. Alla skruvar som jag skruvar upp är sönder. De går av när jag skruvar upp dom. De har suttit i trallen sedan v32, dvs 2-3 veckor.

Jag har 40m2 trall, över värdelösa 1000 skruvar som jag inte vet hur jag ska bli av med. När de går av så sätter de sig i regelverket så att jag inte kan få ner ny skruv. Hur fasiken löser jag detta problemet?`
Jag är så vansinnigt ledsen över att vi har blivit lurade att köpa skruv som uppenbarligen inte fungerar till ändamålet.

Är det någon där ute som kan förklara ett bra sätt att byta ut skruven? Kan man spika ner den gamla skruven längre ner i regeln så man får plats med den nya eller är det kört?

Hade vart helt obegripligt tråkigt att behöva köpa nya trallbrädor och göra om hela processen..

Med vänliga hälsningar Thomas Ljunggren

Vad är det för trallskruvar du köpt? Har själv bara köpt rostfria från Biltema (A2) och byggmax och känner inte igen problemet alls. Jovisst har du dragit skruven i kvistar så kan det ju sitta litet hårdare eller att man får problem redan vid dragningen, att de kanske dras av om det är mjukt rostfritt.

Blev nyfiken och gick precis ut på altanen och demonterade/monterade ca 20 rostfria skruv för att se om jag kan replikera ditt problem. Detta på en altan som jag gjorde för tre år sedan.

Inte en enda skruv var det problem med, allt gick hur enkelt som helst att demontera/montera.

Så en ytterligare fråga: använder du slagskruvdragare? Det enda jag använt tidigare och använde idag är en vanlig skruvdragare.

H Harald Blåtumme skrev:
Vad är det för trallskruvar du köpt? Har själv bara köpt rostfria från Biltema (A2) och byggmax och känner inte igen problemet alls. Jovisst har du dragit skruven i kvistar så kan det ju sitta litet hårdare eller att man får problem redan vid dragningen, att de kanske dras av om det är mjukt rostfritt.

Blev nyfiken och gick precis ut på altanen och demonterade/monterade ca 20 rostfria skruv för att se om jag kan replikera ditt problem. Detta på en altan som jag gjorde för tre år sedan.

Inte en enda skruv var det problem med, allt gick hur enkelt som helst att demontera/montera.

Så en ytterligare fråga: använder du slagskruvdragare? Det enda jag använt tidigare och använde idag är en vanlig skruvdragare.
Hej

Tyvärr så köpte det jag som stod på hyllan. Det var märkt träskruv - lämplig för trall utomhus mot träregel.
Det var den bruna skruven corrositivitet C4.
Så inte A2 som du skriver att du har.

Ok jag förstår.

Från den andra tråden att döma ("varning Biltema...") så kan det eventuellt vara en idé att reklamera och begära ersättning för merjobb osv. Jag kan absolut ingenting om sånt här så undersök möjligheterna själv.

Men du svarade inte på frågan om du använt slagskruvdragare. Jag kan mycket väl tänka mig att det kan ge problem med skruvar i hårdare stål (jfr rostfritt A2/A4) om man matar på med dylika.

Som sagt, har enbart använt Biltemas (och Byggmax) rostfria trallskruv och enbart med vanlig skruvdragare utan slagfunktion. Allt har dragits tills att skruvskallen precis ligger i liv med ytan, varken mer eller mindre (men har efterdragit en hel del skruvar efter att träet krympt efter en tid, även detta helt problemfritt).

H Harald Blåtumme skrev:
Ok jag förstår.

Från den andra tråden att döma ("varning Biltema...") så kan det eventuellt vara en idé att reklamera och begära ersättning för merjobb osv. Jag kan absolut ingenting om sånt här så undersök möjligheterna själv.

Men du svarade inte på frågan om du använt slagskruvdragare. Jag kan mycket väl tänka mig att det kan ge problem med skruvar i hårdare stål (jfr rostfritt A2/A4) om man matar på med dylika.

Som sagt, har enbart använt Biltemas (och Byggmax) rostfria trallskruv och enbart med vanlig skruvdragare utan slagfunktion. Allt har dragits tills att skruvskallen precis ligger i liv med ytan, varken mer eller mindre (men har efterdragit en hel del skruvar efter att träet krympt efter en tid, även detta helt problemfritt).

Har, jag har en vanlig dewaltmaskin, min slagborr är på tok för otymplig för att skruva trall med:)

Jag har skickat ett mail till deras kundservice men har inte fått svar än. Jag kan återkomma med deras respons när jag vet mer.

Låter som vi har skruvat dom likt Närbild av trätrall med en liggande skruv och flera infällda skruvhuvuden som visar använd verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enklast borde väl vara att inte göra något. Varför skruva upp alla skruvar, speciellt när dom inte låter sig skruvas upp??
Skulle man vidta åtgärder baserat på allt man kan finna på nätet som kan var dåligt så kan man väl inte föra något snart.

T thomaslj skrev:
Har, jag har en vanlig dewaltmaskin, min slagborr är på tok för otymplig för att skruva trall med:)

Jag har skickat ett mail till deras kundservice men har inte fått svar än. Jag kan återkomma med deras respons när jag vet mer.

Låter som vi har skruvat dom likt
Ja det såg inte skoj ut. Inte rimligt att skruvarna går tvärs av om man försöker demontera och i synnerhet inte efter såpass kort tid. Som jag sa, har fått efterjustera något hundratal skruv som helt enkelt stack upp några mm efter typ första säsongen när trallen krympt ihop litet (var väldigt blött och nytryckt från början. Då skruvade jag ju i dom mer, inte skruvade ur - inga som helst problem då heller med mina rostfria från vare sig Biltema eller Byggmax.

Frågade dig om du använde slagskruvdragare, det har du inte gjort: bra. Slagborrmaskin / borrhammare är en helt annan typ av maskin så vi inte missförstår varandra, dessa ger en hamrande kraft framåt när man borrar i betong etc. Slagskruvdragare ger en hamrande kraft i rotationsriktningen istället och används när man drar i långa grova skruv i bråkigt virke där en vanlig skruvdragare (på typiskt 20 - 40 Nm maxmoment) inte orkar med. Ex fransk träskruv, långa grova träskruv i hårt virke.

En slagskruvdragare kan ligga på ungefär fem ggr momentet av en typisk skruvdragare och drar sönder skruvar (och bits) på ett ögonblick om man är ouppmärksam eller kör med för hårt moment.

Har det vart rejält varmt där du bor? Trät drar ihop sig och nyper runt skruven när det torkar och just då är det dumt att röra skruvarna. Bättre vänta tills trät har svält lite igen ifall du känner att några trall sitter löst och behöver nya skruv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.