A
Hej!

Ska strax sätta igång med mitt altanbygge, men behöver hjälp.

Altanmått: 11m lång. 4m bred.

Tänkte köra med 3st bärlinor á 11 meter 45x170?
Tänker jag rätt om jag behöver 15st punkter bärlinorna vilar på?

Sedan 45x120 regelvirke på bärlinorna med cc 60

och sist trall 28x120.

Finns de kanske enklare sätt? Då de är gräsmatta där altanen ska vara just nu vill jag ha så lite "plintar/trädgårdsplattor" som möjligt..

Tacksam för hjälp!

Bärlina ska löpa längs de 11 metrarna? Isåfall krävs bara 2 plintrader.

Kan du fästa en bärlina i huset?

A
Kan ej fästa i väggen., så de får bli 3 rader tyvärr.. Fungerar ovanstående?

A
Kan jag göra följande istället:

2,1m mellan plintar med 45x145 reglar sedan 28x120 trall på?

Om du har reglarna cc60 funkar det

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
A
Kanon! Då kör jag på de. Är de balkskor som gäller eller kan man skruva reglarna direkt i varandra då man sätter "kortlingarna" i bärlinan med cc60?

Ska du lägga trallen i samma riktning som bärlinorna eller motsatta riktningen?

A
Samma riktning som bärlinorna. Längstefter husets 11 meter. Och reglarna på "bredden" i samma dim. som bärlinorna.

Det är enklast att använda balkskor om man inte är riktigt rutinerad på att skråskruva.
Däremot så behöver du inte använda balkskor på det kortlingar där du kommer åt att skruva rakt igenom regeln från andra sidan.

• Gilla
1
  • Laddar…
maah skrev:
Det är enklast att använda balkskor om man inte är riktigt rutinerad på att skråskruva.
Däremot så behöver du inte använda balkskor på det kortlingar där du kommer åt att skruva rakt igenom regeln från andra sidan.
Om du kan tänka dig trallen åt andra hållet så blir det enklare: bara att skruva tvärs över bärlinan (du slipper reglarna, eller kan ha ett par stycken för att staga upp det med men cc60 behövs inte) och du hittar lätt trallvirke på strax över fyra meter så minimalt med spill.
Det är ju en estetisk fråg och beror på vad som passar bäst till ditt hus och din trädgård. Jag gjorde som jag beskrev ovan, men en anledning va att jag inte har en rektangulär altan utan långsidan från huset är vinklad och då passade det utmärkt med trall vinkelrätt mot fasaden.

Pin skrev:
Om du kan tänka dig trallen åt andra hållet så blir det enklare: bara att skruva tvärs över bärlinan (du slipper reglarna, eller kan ha ett par stycken för att staga upp det med men cc60 behövs inte) och du hittar lätt trallvirke på strax över fyra meter så minimalt med spill.
Det är ju en estetisk fråg och beror på vad som passar bäst till ditt hus och din trädgård. Jag gjorde som jag beskrev ovan, men en anledning va att jag inte har en rektangulär altan utan långsidan från huset är vinklad och då passade det utmärkt med trall vinkelrätt mot fasaden.
Bra tips, slippa kapa och skarva en massa är guld värt.
Ett måste oavsett förläggning är att ha en fris, det är värt den lilla ansträngningen det tar.

Och sen sak till, fundera över storleken. Kan du bygga 5m, gör det!
En altan kan aldrig bli för stor...:D

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Tack för alla svar! Jag kommer köra trallen längst med då jag tycker de blir snyggare. Men helt klart lättare och billigare att ta den åt andra hållet.

Då vill vi se lite bilder när bygget dra igång med :)

A
Har gräsmatta där altanen ska vara nu.. Rulla ut markduk och på med trädgårdsplattorna eller ska jag ha lite grus under? De är mestadels sand under gräsmattan. Plattorna har måtten 50x50.

Jag skulle grävt upp gräset ner till 15-20cm och fyllt med grus och så plattan ovanpå det. Även om det det är nära till marken hade jag skruvat på korta ben för att slippa väga av plattorna lika noggrant.

• Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.