Hej,

Vi har nyligen köpt hus och har en öppen besiktningsklausul i köpekontraktet. Har några dagar på oss att ta ställning till om vi vill fullfölja köpet. Badrummet var absolut ett stort plus och vi gillade det verkligen mycket men så visade besiktningen att badrummet från 2008 saknar kvalitetsdokument, dåligt golvfall och klämringen är ej i botten. Brunnsduk har skurits så att den hamnat under klämringen i golvbrunnen vilket innebär att klämringen ej är korrekt monterad. Detta är ett inbyggt badkar dvs det sitter kakel på och avloppet är placerat under badkaret. Kan man åtgärda detta eller kommer man behöva riva allt? Vi har bett säljarna att få tag i killen som har gjort detta och att få fram dokument innan tillträdet men vet ej om de kommer göra detta. Mäklaren sa under visningen att det fanns kvalitetsdokument.

Är det fukt i badrummet?

Om det inte har blivit fukt på fyra år, vad är problemet då?

Fukt finns väl i alla badrum? det finns inga problem idag...inte än iallafall.

Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller. Mitt försäkringsbolag kräver inte papper på badrummet. Dessutom om det inte har blivit fukt på fyra år, så är risken liten att det blir senare.

Det brukar vara mycket nojjande ang. fukt i badrum och tak i onödan.

Redigerat:
Purus eller Jafobrunn?

Oavsett vilket så är det sjukt klantiga fel med felaktigt fall och felaktig skurning av manschetten. Det finns skärmall meb fuskar man kan det bli fel.

Att få badrummet helt korrekt går inte då fallet inte går att åtgärda. Duken kan eventuellt skäras korrekt men det beror på vad som hänt.

Kvalitetsdokument spelar föga roll men visst kan det vara bra att få den. Den kommer dock inte göra att ni får ersättning eller avsaknad gör att ni nekas utan det är utförandet som avgör.

Om ni köper huset får ni helt enkelt kalkylera med risken för att få göra om badrummet på egen bekostnad. Eran försäkring går ej att förlita sig på då ni vet att det finns fel i utförandet. Ni kan inte heller räkna med säljaranssvar i framtiden utan det är nu ni får avgöra om ni vill köpa ändå, avstå eller begära prisavdrag

Besiktningsmannen påpekade att detta måste åtgärdas och vi vill ju inte att vi ska få fuktproblem när vi flyttar in. Det finns ju en stor risk. Min fråga är om man kan åtgärda detta utan att behöva riva hela badrummet?

Nej, det går inte av fixa på ett bra sätt. Men ärligt talat, precis som Kingolle skriver. Ni kanske får renovera det någon gång i framtiden (det får man göra med alla badrum). Felen är klantiga, och besiktningsmannen måste slå ner på det. Men har det inte blivit fukt på fyra år så skulle jag ta det med ro...

Redigerat:
ankan_84 skrev:
Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller. Mitt försäkringsbolag kräver inte papper på badrummet. Dessutom om det inte har blivit fukt på fyra år, så är risken liten att det blir senare.

Det brukar vara mycket nojjande ang. fukt i badrum och tak i onödan.
Mycket nojande är inte så konstigt - det är dyraste skadeorsaken i Sverige och en våtrumsskada innebär minst åtgärd på nytt badrum för 30-50 000 kr med billiga tätskikt eller uppåt 100-200 000 kr med keramisk beklädnad. Eller i värsta fall kan merskador orsakas av fuktskadan och då kan skadekostnaden bli vad som helst.

Skada i våtrum på ovanvåning kan bli rätt spännande om det upptäcks för sent. Har sett en skadekalkyl på en specifik sådan skada nyligen - 435 000 kr i det fallet

Vi har bett säljarna att åtgärda detta och de skulle höra med han som har gjort det. Det man kan göra är också att lägga in en garanti. Taket behöver också läggas om, men det kunde vi anta före besiktningen och tänker därför inte begära prisavdrag. Vi räknade med det i princip och har fått kostnadsförslag på ca 250 000 - 300 000 kr vilket är mycket och har inte råd att köpa huset om vi får göra om badrummet också. Därför undrar jag om det går att åtgärda utan att riva hela badrummet.

ankan_84 skrev:
Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller. Mitt försäkringsbolag kräver inte papper på badrummet.
Det vanliga är att det ska vara fackmässigt utfört. Papper eller ej är av marginell betydelse.

Hade jag varit köpare hade jag prutat motsvarande 1/2 nytt badrum, men jag hade aldrig rivit ett nytt badrum utan fuktskada bara för att en plastring inte sitter tillräckligt djupt i golvbrunnen.
Eventuellt hade jag strypt utflödet från badkaret och sett till att detta hamnar centrerat i golvbrunnen och sen försökt hålla lite koll.

• Gilla
ankan_84
  • Laddar…
kinglolle skrev:
Mycket nojande är inte så konstigt - det är dyraste skadeorsaken i Sverige och en våtrumsskada innebär minst åtgärd på nytt badrum för 30-50 000 kr med billiga tätskikt eller uppåt 100-200 000 kr med keramisk beklädnad. Eller i värsta fall kan merskador orsakas av fuktskadan och då kan skadekostnaden bli vad som helst.

Skada i våtrum på ovanvåning kan bli rätt spännande om det upptäcks för sent. Har sett en skadekalkyl på en specifik sådan skada nyligen - 435 000 kr i det fallet
Det jag menar är:Hur stor risk är det att det blir fukt i badrummet. Det är ju fyra år gammalt, hade det varit problem så hade det troligtvis varit fukt redan nu. Det finns inga garantier att det INTE blir fukt senare, men jag hade inte hakat upp mig på den jävla ringen. Fallet i sig orsakar inte fuktskador, om fuktspärren är riktigt utförd.

Är det så att manchetten ligger under klämringen? Om så är fallet kan fuktvandring ske uppåt, men det vill fan till och har det inte hänt på fyra år så hade inte jag hakat upp mig.

Man ska ha respekt för fukt, men ibland går det till överdrift, tycker jag

Redigerat:
Hemmabäst_2012 skrev:
Vi har bett säljarna att åtgärda detta och de skulle höra med han som har gjort det. Det man kan göra är också att lägga in en garanti. Taket behöver också läggas om, men det kunde vi anta före besiktningen och tänker därför inte begära prisavdrag. Vi räknade med det i princip och har fått kostnadsförslag på ca 250 000 - 300 000 kr vilket är mycket och har inte råd att köpa huset om vi får göra om badrummet också. Därför undrar jag om det går att åtgärda utan att riva hela badrummet.
NEJ NEJ NEJ absolut INTE försöka hålla på med lösningar där säljare eller dennes representant åtgärdar fel.

Ni skjuter er fullständigt i foten då ett sådant avtal blir helt hopplöst att skriva, det blir tolkningsjurdiskt bara en ren pannkaka. Säljaren kommer åtgärda enligt dennes syn på "fackmannamässigt" medan ni kommer ha en annan syn.

Den enda korrekta lösningen är att vara överrens om en prisnivå där båda parter är nöjda och ni är medvetna om vad ni köper.

Jag hade inte heller rivit trots felaktigt fall eller tveksam montering av brunnen men ni ska vara medvetna om att detta badrum inte går att få till på ett sådant sätt att det följer branschnorm

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Har säljarna velat göra det på rätt sätt så har de ju garanti enligt konsumenttjänstlagen och bör vända sig till han som utfört arbetet? det ansåg även besiktningsmannen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.