Jag har haft problem med avloppet sista tiden då det bubblar i handfatet vid spolning i toaletten samt att det svämmar över i golvbrunnen i källaren. Började med att köpa ett rensband som inte alls hjälpte och köpte därför en Kärcher med slangen för avloppsrengöring som jag i denna stund håller på och jobbar med. Det är den som heter "Rör- och hängrännerensare".

Jag har en brunn på tomten och började därför där med att spola in mot huset nu alldeles nyss. Vad jag läste mig till så ska slangen i viss mån själv röra på sig genom trycket. Jag fick in slangen en bit in mot huset, men det är svårt att mata fram slangen upplever jag och inte heller rör den sig inåt själv tycker jag.

Fick loss lite mängder i avloppet, men inga mängder att tala om och stoppet kvarstår. Tog därför en vända inne i huset och spolade i golvbrunnen i källaren, men efter ett tag svämmar det över där.

Så det är svårt att lokalisera stoppet och dels hur jag ska använda avloppsrensen på effektivast sätt. Vill helst undvika att ta hit spolbilen.
 
  • Gilla
quick
  • Laddar…
Du ska ett munstycke som sprutar baklänges och rensa från brunnen, då rinner skiten ut med flödet och munstycket kryper in av trycket som blir, det brukar vara ett lite sprut framåt som löser proppen.
 
J jonaserik skrev:
Du ska ett munstycke som sprutar baklänges och rensa från brunnen, då rinner skiten ut med flödet och munstycket kryper in av trycket som blir, det brukar vara ett lite sprut framåt som löser proppen.
Det är ett munstycke med bakåtriktade strålar jag använder mig av. Slangen går in en bit genom brunnen utanför huset och in mot huset, men jag upplever att den inte går in så långt av sig själv genom trycket och att stå två meter ovanför brunnen och försöka mata in en styv slang går dåligt. När jag provade nyss fick jag inte ut några mängder så stoppet sitter längre in.
 
OK hur långt är det från båda hållen. det finns billiga rensfjädrar som ska snurras, den spetsen gängar sig in i skiten och man drar fram och tillbaka samt ibland drar ur hela för att se om det följer med något ut. Vad tror du dig att hitta, tänker på barn som spolar ned och ser det försvinner ner.
 
J jonaserik skrev:
OK hur långt är det från båda hållen. det finns billiga rensfjädrar som ska snurras, den spetsen gängar sig in i skiten och man drar fram och tillbaka samt ibland drar ur hela för att se om det följer med något ut. Vad tror du dig att hitta, tänker på barn som spolar ned och ser det försvinner ner.
Brunnen ligger ute i gräsmattan ca 1 m från huset och från brunnen ut till gatan är det ca 3 meter. Har trixat med en 15 m lång rensspiral från golvbrunnen i källaren och utåt idag utöver högtryckstvätten. Några tröga punkter med rensspiralen, men till sist fick jag in hela på 15 m, men vattnet rinner undan väldigt sakta fortfarande. Fågelvägen mellan golvbrunn inne och brunnen ute är runt 7 meter. Hur rören går har jag tyvärr ingen aning om. Inga barn i huset alls så inga konstiga saker som inte hör hemma i avloppet bör finnas.
 
Lyfter man på locket till brunnen ute så ser det rent och fint ut. Inga högar som har byggts upp eller så utan det går en "ränna" från huset ut mot gatan.

Har hållt på med högtryckstvätten och rörrengöringsslangen under dagen från bägge håll. Slangen går in några meter från brunnen ute, men sen har jag svårt att få in den längre. Provade att vrida och vända och trixa med slangen, men fick inte in den längre.

Jag förstår inte hur det kan sitta något så stenhårt i rören som inte spolas ut. Känns snart hopplöst det här.
 
1 meter utanför , kort sträcka, hur gammal är installationen, är det cementrör, var rensar du från, en renslucka inne , är det gjutjärnsrör eller plast, går det att se vas som kommer till brunnen, cement eller plast, hur rinner det bort om du spolar i rensluckan. Många frågor.
 
J jonaserik skrev:
1 meter utanför , kort sträcka, hur gammal är installationen, är det cementrör, var rensar du från, en renslucka inne , är det gjutjärnsrör eller plast, går det att se vas som kommer till brunnen, cement eller plast, hur rinner det bort om du spolar i rensluckan. Många frågor.
Huset byggt 1959 och på tomten finns då denna betongbrunn nära huset. I källaren ligger det klinker sedan ungefär 15 år tillbaka (före min tid).

I tvättstugan i källaren finns dusch med tillhörande golvbrunn i plast och plaströr och i andra änden av rummet finns tvättmaskin som töms i det vertikala gjutjärnsröret som går från köket en våning upp och ner i källargolvet. Gjutjärnsröret har en renslucka med fyra muttrar. Har provat att rensa från golvbrunnen i duschen och från denna renslucka. Det som händer är golvbrunnen översvämmas med avloppsvatten.

Hittills har inget hjälpt så det får nog bli till att ringa spolbilen på måndag tyvärr.
 
Det kan var en sättning i övergången mellan gjutjärn och ev betongrör ut till brunnen, inget ovanligt. enda sättet att få rede på det är att filma, det lär finnas tillbehör som filmkamera till biltelefoner ,men har inte använt det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.