Hej

Bröt upp ett par väggar i källaren pga riskkonstruktion. Då väggen försvann blottades även avloppet från -61. Det såg lite rostigt ut så när jag ändå är där och pillar så tänkte jag byta ut stammen. I källaren går avloppstammen rakt upp till köksgolvet där diskmaskin och diskho ansluter. Röret som går genom golv/tak är i gjutjärn ca 80 mm utvändig diameter (ögonmåttat med tumstock). Det borde innebära att det är tunnare än 75 mm invändigt, då kan jag inte sticka ett 75mm rör genom gjutjärnsröret. Är det tillåtet att ha 50 mm till detta ändamål? Jag vill undvika bilning i köket så långt det går så tanken var att såga av 80mm järnröret så nära golv/tak jag kan och sticka ett pp-rör där igenom. Är det tillåtet? Andra förslag på lösningar?

Bilder uppifrån: 1. Mellan köksgolv och köksstomme. 2. Under diskhon. 3. källaren (ok, bildförklaringar kanske inte var nödvändigt...)

20120731_202243.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120731_202301.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120731_202407.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Knacka ur röret ur muffen med en hammare försiktigt runt om och rucka försiktigt, till slut lossnar det. Jag menar försiktigt. Sedan in med gummi nippel. Finns gummi nippel till både 50 och 75, bara o välja. 50 funkar bra, finns inga lagar, bara riktlinjer. Teknikhandboken förordar 75 när det finns diskmaskin osv, men 50 funkar.

PS: Ta gummiklubba om det känns läskigt med hammaren.
 
Du menar alltså att rucka ut 80mm-röret ur betongen mellan golv/tak? Och denna gumminippel du pratar om, ska den vara mellan betong och plaströr? Är det bättre/säkrare att såga av precis ovanför muffen om man är rädd för hammaren?
 
Funkar också, kapa skiten ovanför muffen och in med den gula gumminippeln, ser ut som att den passar på röret ovan muffen. Gul är 58mm. Sedan kan du dra upp 50 rör! Weee
 
Tack för tipsen!
 
Förresten, inget glidmedel på gumminippeln. Ähum, kan hända olyckor.... som handlar om stopp.
 
Följdfråga: är det dessutom ok att ha 75 mm rör i plattan/marken? Som det är nu så är det endast gjutjärn en bit i golvet, detta övergår sedan till cementrör. Min tanke var att sticka 75 mm pp-rör i cementrören så att rummet får pp-rör hela vägen i golvet utan att jag behöver bila upp hela rummet + en bit av nästa rum. Eller måste det vara 110 i marken/plattan pga nån frysningsrisk eller liknande, trots att jag bara har diskho + diskmaskin? Finns det 75 mm rör med inspektionslucka eller måste man gå upp på 110 för att få det och sedan tillbaka till 75?
 
Klart du kan ha det. För lite vatten i rören för att det ska frysa och knäckas. Sedan brukar grunden vara isolerad samt så kommer det väl strålningsvärme från värmen i huset. Glöm inte brandstrypare om du går med 110 PP genom våning. 75 raupiano behöver man ingen brandstrypare till. Samma gäller 50 raupiano.

Isolering är bara till för att försena en frysning, inte förhindra. Man brukar ju inte direkt lägga massa värmekablar runt avlopp, det är ju isf tappvatten.
 
  • Gilla
fuselage
  • Laddar…
Krilleman
Krångla inte i onödan!

Kapa ovan golv i köket och så nära taket som det går i källaren. Och dra ett 50mm avloppsrör genom gjutgärnet. Avsluta med muff ovan skåpsstommen. Slangen på biden i skåpet passar fina fisken i 50mm muff! Den korta sträckan 50 som blir i bjälklaget är inga som helst problem. Gå direkt upp till 75 i källaren! Det är det bästa och billigaste sättet att utföra installationen utan bilning! Täta mellan gjutgärnet och plasten med lämplig tätning, betong, flyt, isolering, fogskum, ja ta det du har hemma! Och hur vet man att 50 röret passar invändigt i gjutgärnsröret? Det sys på anslutningen i den gula gumminippeln!

Enkelt! (y)
 
  • Gilla
fuselage
  • Laddar…
Krilleman_215 och Robinvvs: Tackar er båda för era finfina och snabba tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.