Medlem
· Östergötland
· 82 inlägg
Hej!
Behöver hjälp med att förstå mig på/ställa in//felsöka(?) vårt värmesystem. Trodde jag hade koll men icke.
Hus byggt 2018.
Vi har följande system:
Nibe bergvärme f-1255-12
Golvvärme: Nedervåning ca 70 kvm + uterum ca 20 kvm (samma shunt som golvvärmen) + garage ca 60 kvm (kulvert ut och egen shunt i garage)
Radiatorer: Ö-våning. 2 slingor enrörssystem: Slinga 1: 4 element. Slinga 2: 2 element (2 borttagna)
Just nu kurva 9 och förskjutning 0 där framledning ska vara ca 30 grader. Utetemp ser ni på bifogade bilder.
Vi har svårt att få jämn och bra värme på ö-våning i radiatorsystemet, särskilt på sista elementet i slingan med 4 element. Rummet blir kallt. Elementen växlar mycket med att bli ordentligt varma för att sen blir helt kalla istället för att det är lite mer jämn värme på dem hela tiden. Tilläggas kan är att vvs:arna satte 2-rörskoppel på systemet till en början och fick sen byta. Blir dock lite lätt paranoid att de ändå inte installerat rätt eller gjort nåt annat fel.
Jag har olika frågor och hoppas någon som är riktigt duktig på detta kan hjälpa mig att svara på frågor, ställa in systemet/felsöka(?). Lite svårt att få med allt här så fråga gärna och be om mer info så blir det lättare. Bifogar en del bilder på hur pumpen beter sig nu med framledning/retur om det kan säga nåt.
Kan börja fråga lite om elementen:
Vilken framledningstemperatur ska räcka för att hålla element varma/ljumna?
Varför växlar temperaturen så mycket i elementen?
Är det normalt att sista elementet i slinga 1 ska påverkas med lägre temperatur. (borde vara beräknat att inte påverkas)?
Tack på förhand.
Mvh
/Calle
Behöver hjälp med att förstå mig på/ställa in//felsöka(?) vårt värmesystem. Trodde jag hade koll men icke.
Hus byggt 2018.
Vi har följande system:
Nibe bergvärme f-1255-12
Golvvärme: Nedervåning ca 70 kvm + uterum ca 20 kvm (samma shunt som golvvärmen) + garage ca 60 kvm (kulvert ut och egen shunt i garage)
Radiatorer: Ö-våning. 2 slingor enrörssystem: Slinga 1: 4 element. Slinga 2: 2 element (2 borttagna)
Just nu kurva 9 och förskjutning 0 där framledning ska vara ca 30 grader. Utetemp ser ni på bifogade bilder.
Vi har svårt att få jämn och bra värme på ö-våning i radiatorsystemet, särskilt på sista elementet i slingan med 4 element. Rummet blir kallt. Elementen växlar mycket med att bli ordentligt varma för att sen blir helt kalla istället för att det är lite mer jämn värme på dem hela tiden. Tilläggas kan är att vvs:arna satte 2-rörskoppel på systemet till en början och fick sen byta. Blir dock lite lätt paranoid att de ändå inte installerat rätt eller gjort nåt annat fel.
Jag har olika frågor och hoppas någon som är riktigt duktig på detta kan hjälpa mig att svara på frågor, ställa in systemet/felsöka(?). Lite svårt att få med allt här så fråga gärna och be om mer info så blir det lättare. Bifogar en del bilder på hur pumpen beter sig nu med framledning/retur om det kan säga nåt.
Kan börja fråga lite om elementen:
Vilken framledningstemperatur ska räcka för att hålla element varma/ljumna?
Varför växlar temperaturen så mycket i elementen?
Är det normalt att sista elementet i slinga 1 ska påverkas med lägre temperatur. (borde vara beräknat att inte påverkas)?
Tack på förhand.
Mvh
/Calle
Är svårt att få jämn värme på övervåningen om man tar bort två radiatorer...
Uterummet på samma shunt som all annan golvvärme låter väldigt riskabelt. Ska normalt vara en egen mini-shunt till uterummet och glykolfyllda slingor där som inte fryser om det blir kallt.
Uterummet på samma shunt som all annan golvvärme låter väldigt riskabelt. Ska normalt vara en egen mini-shunt till uterummet och glykolfyllda slingor där som inte fryser om det blir kallt.
Medlem
· Östergötland
· 82 inlägg
Har provat 7 tidigare men det funkar inte vintertid med värmen. Har fått höja. Bifogar rekommendation för min pump från Nibe. De säger t om kurva 10 men -2 på förskjutning.DonPablo skrev:
Vad menar du med "få mer snurr på cirkpumpen" och vad uppnår jag med det? Bifogar aktuella inställningar.
I shunten är det en egen pump till golvvärmen.
Men funderar på om man även skulle sätta en extra pump upp till radiatorerna för att det då skulle cirkulera värme bättre när pumpen inte tillverkar värme?
Nu är det bättre värme på radiatorerna. Bifogar bild. Temp gått ner lite. Kanske det som fått pumpen att vilja köra på nu.
Medlem
· Östergötland
· 82 inlägg
Problemet med ojämn värme är inte i rummen (öppen hall + badrum borttaget) utan radiatorer utan i rummen på andra slingan med radiatorer. Men funderar på att sätta upp en vattenburen handdukstork som radiator i badrummet.J Josth skrev:
Tack för tipset. Är medveten om uterumsvärmen och glykolsystem. I de bästa av världar skulle jag haft det men vi fick kompromissa. Kanske i framtiden. De fryser inte av kylan när de cirkulerar, möjligtvis om det blir strömavbrott en längre tid och jag inte har möjlighet att värma uterummet på annat sätt.
Någonstans vid värmepumpen eller på rören upp till övervåningen bör det sitta en instrypningsventil till respektive ettrörsslinga. Kanske dessa behöver justeras? Om du har tagit bort två radiatorer i ena slingan är flödet i den nu kanske alldeles för högt om det inte justerats. Ger då ett mindre flöde till andra slingor i huset. Är man noga bör en VVS-firma räkna på inställningsvärdena. När huset var nytt hade säkert husföretaget räknat ut hur de skulle stå som värmesystemet såg ut då. En vattenburen handdukstork bör också ha en elpatron för att kunna få värme till handdukarna även på sommarhalvåret.
Din värmepump har växelventil och kör med flytande kondenseringstemperatur och går dessutom on/off när värmebehovet är lågt så framledningstemperaturen och temperaturen på radiatorerna kan variera mycket. I genomsnitt ska det dock bli lagom varmt i alla rum.
Din värmepump har växelventil och kör med flytande kondenseringstemperatur och går dessutom on/off när värmebehovet är lågt så framledningstemperaturen och temperaturen på radiatorerna kan variera mycket. I genomsnitt ska det dock bli lagom varmt i alla rum.
Medlem
· Östergötland
· 82 inlägg
Har inte sett någon instrypningsventil. Möjligtvis i själva kopplet.J Josth skrev:Någonstans vid värmepumpen eller på rören upp till övervåningen bör det sitta en instrypningsventil till respektive ettrörsslinga. Kanske dessa behöver justeras? Om du har tagit bort två radiatorer i ena slingan är flödet i den nu kanske alldeles för högt om det inte justerats. Ger då ett mindre flöde till andra slingor i huset. Är man noga bör en VVS-firma räkna på inställningsvärdena. När huset var nytt hade säkert husföretaget räknat ut hur de skulle stå som värmesystemet såg ut då. En vattenburen handdukstork bör också ha en elpatron för att kunna få värme till handdukarna även på sommarhalvåret.
Du skriver mycket konstaterande (och sånt jag redan vet) vilket inte hjälper mig i mitt problem tyvärr.
En fråga till nu:
Om innetemp är 24 grader på nedervåning, där pumpen mäter rumstemperatur, kan då den tempen styra pumpen på något sätt som gör att det blir mindre värme på elementen på ö-våning? (eller är det helt enkelt så att jag måste höja kurva för att få bra värme på ö-våning när utetemp är mellan 0-10+?)
Någon som varit med om samma problem?
Redigerat:
Liknande trådar
-
Hjälp med ordning att färdigställa samt konstruktionstips för loftsäng
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp! felaktig elinstallation? Batteri-installation.
El -
Hjälp med att ställa in min f1255, hög förbrukning.
Värme allmänt -
Hjälp att ställa in thermostaten till golvvärmen
Värme allmänt -
Hjälp att ställa in panna/radiatorer rätt
Värme allmänt