Hejsan alla.

Jag och min sambo är nyblivna husägare.
Vi har inhandlat oss ett hus från -67.
Det är ett enplanshus hus på 110kvm på betongplatta.

Värmesystemet är en luft/vatten från CTC och hela huset värms av golvvärme, från -67.

Så nu var tanken att kolla lite närmare på värmen, men gick bet direkt.
Vill gärna få reda på vilket system det är. Gammalt vet jag men men.
Har sökt med ljus och lykta för att få reda på vad dessa reglage heter. Frågat VVS-folk, vänner, söööökt på internet. men utan lycka tyvärr.

Kan det finnas någon som har sett detta innan och kanske vet vad det heter med. Förra ägaren hade tyvärr inte en susning.

Hoppas hoppas hoppas....

Hojta till om någon behöver mer info så svarar jag så snabbt jag kan.

IMG_4651.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4652.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är förinställningsventiler för att ställa flödet i slingorna på samma sätt som i nutida fördelare, finns nyckel som passar mot halvmåneformade axeln. Och inget man behöver röra förhoppningsvis. Slingorna är vanliga värmeledningsrör som är lagda på liknande nutida sätt.

hejsan och stooooort tack för ditt svar.

Vi lyckades få tag på en nyckel och har i helgen justerat lite på ventilerna då rör 3 och 6 från vänster var kalla då alla andra var varma.
Dock så hade vi väääldigt varmt golv i badrummet och efter en kort tids sökande så upptäckte vi att röret längst till vänster var också väääldigt varmt. Så kort o gott tänkte vi att vi stryper denna liiiiite.

Det var ingen bra ide......... Nu läcker det från justeringsaxeln. Väldigt väldigt lite, men ändå så att det droppar ibland från ventilen.

Så blir till att uppsöka en vvs-firma imorgon för att råda bot på detta.... Varför skall man pilla på saker..(läs nyfiken)

Men tror att det kan bli svårt att hitta reservdelar till dessa.

Sedan för intressets skull, hur lägger man slingor? Rakt, snirkligt?
Alla länkar och upplysningar är mycket uppskattad, har mycket att lära här =)

Redigerat:
Normalt i serpentiner från yttervägg och innåt. Varmast vatten närmast yttervägg.

Läcker det bara lite så finns det gott hopp om att det tätar till sig. Ställ en burk under, har det inte slutat om en vecka så ring rörmokaren.

Ahaaa sedär ja.

Kan jag hålla med om, spännande detta, första gången vi har golvvärme nämligen.

Ahaaaaa, lät som en bra ide, skall hålla koll på mängden som kommer ut.

För rörmokare är inte gratis det heller.

Hej,

Vet att detta är ett gammalt inlägg men vi har liknande golvvärme som er. Du nämnde att ni fick tag i en sådan nyckel så man kan skruva på justeringsventilerna - var fick ni tag i en sådan?

Mvh Daniel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.