Hej

Jag har ett villalarm från Hellmertz som består av en centralapparat LC40 och några detektorer. Larmet installerades för många är sen och det funkar fint men jag funderar på att lägga till en GSM sändare.

Jag har försökt att hitta en manual på nätet men hittar inget. Känner någon till det här larmet och har manualen?

Jag funderar nämligen på att installera GSM sändaren själv men det e lite svårt att veta var den skulle kopplas in. Var kommer signalen ut från centralen när larmet går och kan jag även ta ström från centralen?

Tack på förhand ;)

Bild på centralapparaten

Redigerat:
Annars är det väl bara att ringa dem är trevligt folk som arbetar där... Ligger bara ett stenkast hemmifrån -:)

Tack för era svar!

Jag har kontaktat dom och fick en manual.

Nu har jag några följd frågor.

Vad jag förstår är kopplingarna på höger sida markerade 1-4 ingångarna för detektorerna och längst nere transformatorn, batteriet, BL (blixtfyr), S1 (utomhus siren) och S2 (inomhus siren).

Nu kommer frågorna:

1. Jag förmodar att GSM modulen behöver kopplas till en av utgångarna i centralen. Eftersom jag inte har en blixfyr och BL är "tom", är detta rätt och lämplig plats att koppla GSM modulen?

2. Det står inget i manualen om spänningen i utgångarna på centralen. Behöver jag köpa en multimeter för att mätta spänningen för att sedan se om den behöver reduceras innan den kopplas till modulen?

3. På S2 verkar det vara som endast minus sladden från utomhus siren är inkopplad. Är inte detta konstigt?

Tack

Ingen som kan hjälpa mig förstå var en gsm modul skall kopplas in?

det ser ju ut som den sladden är kopplad på plint 2 på bilden, lite svårt att se, men kan det inte stå "com" under texten, eller är det bara ett "C" det ser även ut som det sitter en röd ledare under den svarta på plint 2 och den "ringlar" kanske iväg till S1, så min gissning är att det är ett sluttande relä som + och - , det sitter 3 st "svarta klumpar" lite högre upp som jag skulle anta är relän(det är det enligt google) så du får en slutande funktion mellan + och - vid larm, kopplingen på S2 är troligen förbered på något mer bara, kanske "man tager vad haver" tänk vid färgval. men en multimeter är ju ALDRIG fel att ha hemma......så köp en ändå!

Jag skulle tro att det står AC där nere till vänster och att transformatorn (Troligen 17 eller möjligen 24 Volt) är ansluten där. Det verkar precis som jkling skriver vara 3 relän som styr blixt, siren1 & siren2. Jag skulle tro att det är gemensam + på alla utgångarna och då något relä faller så läggs en minus ut på minusskruven. Troligtvis så har den som installerade anläggningen en gång i tiden tagit + från något annat ställe i anläggningen till siren S2, detta funkar också men kan se märkligt ut. Sen hur du skall koppla in din gsm modul beror på hur din gsm modul ser ut och om du skall spänningsmata den från din larmcentral eller inte. Jag skulle tro att du måste sätta ett 12V mellanrelä på någon av dina utgångar (valfri vilken om alla utgångar aktiveras vid alla larm) för att ge din gsm modul en potentialfri slutning till någon ingång på den. Vad har du för gsm modul?

MVH

Anders

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.