Hej,
Jag har skaffat en ny blandare som jag vill installera men först måste jag få bort den gamla.
Jag behöver hjälp/råd med 2 saker:
1. Jag försökte ta loss blandare genom att använda en philips skruvmejsel på den vita plastmuttern (se bild3) men den rör sig inte. Försökte få in en polygrip tång men den finns ingen plats att "snurra".
Behöver jag ett special verktyg eller någon form av hylsmejsel?
2. Bottenventilen sitter stenhårt. Jag testade med att hålla en skruvmejsel i en av hålen i ventilen (bild1) och sen använda en polygrip pā den vita plast rören som sitter mot botten ventilen under vasken (bild2). Allt snurrar åt hålet jag vrider och botten ventilen separerar inte och inte röret heller lossnar från ventilen.
Klart jag kan kontakta någon VVS snubbe/tjej men det borde inte vara så jäkla svårt
Har ni några tips/förslag?
Behöver jag skaffa andra verktyg?
Tack på förhand.
Jag har skaffat en ny blandare som jag vill installera men först måste jag få bort den gamla.
Jag behöver hjälp/råd med 2 saker:
1. Jag försökte ta loss blandare genom att använda en philips skruvmejsel på den vita plastmuttern (se bild3) men den rör sig inte. Försökte få in en polygrip tång men den finns ingen plats att "snurra".
Behöver jag ett special verktyg eller någon form av hylsmejsel?
2. Bottenventilen sitter stenhårt. Jag testade med att hålla en skruvmejsel i en av hålen i ventilen (bild1) och sen använda en polygrip pā den vita plast rören som sitter mot botten ventilen under vasken (bild2). Allt snurrar åt hålet jag vrider och botten ventilen separerar inte och inte röret heller lossnar från ventilen.
Klart jag kan kontakta någon VVS snubbe/tjej men det borde inte vara så jäkla svårt
Har ni några tips/förslag?
Behöver jag skaffa andra verktyg?
Tack på förhand.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Kanske behöver du demontera vasken från väggen för att riktigt komma åt bottenventilen/blandare.
Plaströret från bottenventilen klarar inte kraften från en polygrip. Skruva loss det från bottenventilen innan du går lös med kraft.
Plaströret från bottenventilen klarar inte kraften från en polygrip. Skruva loss det från bottenventilen innan du går lös med kraft.
Efter många försök lyckades jag få bort blandaren och bottenventilen!
Jag blev förvånad att den gamla blandaren har två olika tjocklekar på kopparrören. Den ena är 10mm och den andra är något mindre kanske 8mm.
Betyder det att jag behöver byta ena klämringskopplingen eftersom den nya blandare har 10mm kopparrör för både kallt o varm vatten?
Jag blev förvånad att den gamla blandaren har två olika tjocklekar på kopparrören. Den ena är 10mm och den andra är något mindre kanske 8mm.
Betyder det att jag behöver byta ena klämringskopplingen eftersom den nya blandare har 10mm kopparrör för både kallt o varm vatten?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälper det att byta frontsensorn på Worx Landroid, när det står upplyft?
Teknik -
Byta Låscylinder till garageportar, hjälp att identifiera Låscylinder
Fönster & Dörrar -
Hjälp med att åtgärda altan, skruva eller byta ut bräda som har slagit sig.
Altan & Uteplats -
Behöver hjälp med att byta ROTH flödesmätare
Värme allmänt -
Bostadsrättsföreningen låter mig inte byta fläkt?? Hjälp!
Kök