J
Hej,

Jag har skaffat en ny blandare som jag vill installera men först måste jag få bort den gamla.

Jag behöver hjälp/råd med 2 saker:

1. Jag försökte ta loss blandare genom att använda en philips skruvmejsel på den vita plastmuttern (se bild3) men den rör sig inte. Försökte få in en polygrip tång men den finns ingen plats att "snurra".
Behöver jag ett special verktyg eller någon form av hylsmejsel?

2. Bottenventilen sitter stenhårt. Jag testade med att hålla en skruvmejsel i en av hålen i ventilen (bild1) och sen använda en polygrip pā den vita plast rören som sitter mot botten ventilen under vasken (bild2). Allt snurrar åt hålet jag vrider och botten ventilen separerar inte och inte röret heller lossnar från ventilen.

Klart jag kan kontakta någon VVS snubbe/tjej men det borde inte vara så jäkla svårt :(

Har ni några tips/förslag?
Behöver jag skaffa andra verktyg?

Tack på förhand.

• Tvättställs avloppshål med fastsatt bottenventil och synliga anslutningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit plastmutter under en guldig kran fastnat mot vit rörinstallation.
    Skapa konto
  • Otydlig bild på gammal blandare under installation, med synlig guldfärgad skruv.
    Skapa konto
Kanske behöver du demontera vasken från väggen för att riktigt komma åt bottenventilen/blandare.
Plaströret från bottenventilen klarar inte kraften från en polygrip. Skruva loss det från bottenventilen innan du går lös med kraft.

J
Att demontera vasken från väggen låter inte alls roligt. Det kan sluta med helrenovation eftersom det är från 80-talet.

Hur gör jag om jag inte kan skruva loss plaströret från bottenventilen med handkraft? Sitter riktigt hårt.

Normalt ska ett plaströr bara dras med handkraft. Du får väl testa lite försiktigt med en polygrip.
Avvakta ett tag, så kommer det säkert fler råd.

J
Efter många försök lyckades jag få bort blandaren och bottenventilen!

Jag blev förvånad att den gamla blandaren har två olika tjocklekar på kopparrören. Den ena är 10mm och den andra är något mindre kanske 8mm.

Betyder det att jag behöver byta ena klämringskopplingen eftersom den nya blandare har 10mm kopparrör för både kallt o varm vatten?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.