Hej,

har nyss köpt ett hus som primärt värms med vattenburen värme vedpanna + 2 ackumulatortankar. Själva pannan står för sig i pannrum och tankarna nere i rett utrymme i grunden. Såvitt jag vet skall systemet fungera som det ska men jag har inte bott i hus med vedpanna förut och för mig är det delvis oklart hur allt hänger ihop och vad jag behöver göra för att få igång allt. Sotare är inbokad men det dröjer.

strömställare som syns ensam på bild och som sitter separat mellan rummen verkar dra igång flödet ner till tankrummet. Det övre blå vredet på vänster sida om den
Vänstra tanken antar jag skall vara öppet som på bild. Vad gäller Fasindikeringslampa nr 3 är dioden död och därför lyser den inte.

Någon som har erfarenhet av detta system och kan förklara hur jag skall gå tillväga för att få igång det?

mvh

• Gammal och sliten vedpanna i ett pannrum med rör och termometer på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre blå panna med rost och slitage, förmodligen en vedeldad panna, synliga rör och kontroller i ett källarutrymme.
    Skapa konto
  • Uppvärmningssystem med cirkulationspump, rör och ventiler i ett pannrum.
    Skapa konto
  • En grå varmvattenberedare märkt 'ALBIN PANNAN' med termometer och diverse byggmaterial staplade ovanpå.
    Skapa konto
  • Gamla elpanna med rörsystem och kontrollenheter på en stenig källarvägg.
    Skapa konto
  • Elcentral med fasindikeringsutrustning och två nödstoppknappar på en vägg.
    Skapa konto
  • Rörinstallation med isoleringstape och synliga vattenledningar under ett hus, med elsladdar runtomkring.
    Skapa konto
  • En gammal Albin Panna värmepanna med rör, mätinstrument och elektriska komponenter.
    Skapa konto
  • Installation av elektrisk termostat på gipsskivvägg vid hörn med synlig ledningsdragning.
    Skapa konto
  • En pannrum med en gammal grå panna och diverse rör och installationer på betongväggen.
    Skapa konto
  • Grov betonggolv och en del av en blå värmepanna syns i ett pågående byggprojekt.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.