Det ser inte nytt ut. En sådan skada läker inte. Men trädet kan leva länge och ge frukt ändå. Det brukar vara när trädet tyngts ner av för mycket frukt som det spricker på det viset. Så se till att beskära trädet så att det inte blir så brett att samma sak kan hända igen.
Trädet är inte jättegammal då huset endast är 10 år gammalt. Ger inte jättemycket frukt heller. Tidigare ägare inte beskärt det så bra då de fått två grundstammar. Men kanske dra ihop det och beskära så det inte blir så brett
Klipp det så att grenarna från den högra halvan växer åt vänster och virseversa. Men räkna inte med att det blir gammalt. Sätt ett ersättningsträd.
Det talas ibland om att sätta stolpar mellan grenarna och marken på sommaren när frukten börjar växa. Detta för att hindra att trädet spricker som på bilden. Möjligen kan man sätta en bred rem mellan de två stammarna ovanför förgreningen också. Men det är mest spekulation från min sida. Du skall absolut inte linda något som sitter hårt åt på skadan.
Nu är inte jag arborist, men ett bra beskuret träd skall bära sina grenar även med frukt.
Jag vet inte vad man ska göra åt trädet, men hade redan nu satt ett ersättningsträd. När det i sin tur börjar ge frukt har kanske detta träd börjat ge upp på allvar. Jag har svårt att tro att det blir så långlivat och definitivt inte någon vidare prydnad i trädgården. Dessvärre.
Jag vet inte vad man ska göra åt trädet, men hade redan nu satt ett ersättningsträd. När det i sin tur börjar ge frukt har kanske detta träd börjat ge upp på allvar. Jag har svårt att tro att det blir så långlivat och definitivt inte någon vidare prydnad i trädgården. Dessvärre.