Hej,
Jag har problem med matarskruven från veckoföråd till brännare.
Först så rörde sig inte skruven när motorn gick, plockade då isär skruven och tömde på pellets. Såg inget konstigt där, varken stora bitar eller speciellt mycket flis.
Nu när allt är ihopsatt igen så går skruven fint, men efter att den hade fyllts upp med pellets igen så började motorn backa så fort den stannat. Den går alltså fram i några sekunder precis som vanligt men sen så snurrar axeln tillbaka lika långt som den gick framåt.
Vad kan jag göra, behöver jag byta ut nånting och kan jag i så fall göra något tillfälligt för att den ska fungera tills eventuella delar kommer.
Jag har problem med matarskruven från veckoföråd till brännare.
Först så rörde sig inte skruven när motorn gick, plockade då isär skruven och tömde på pellets. Såg inget konstigt där, varken stora bitar eller speciellt mycket flis.
Nu när allt är ihopsatt igen så går skruven fint, men efter att den hade fyllts upp med pellets igen så började motorn backa så fort den stannat. Den går alltså fram i några sekunder precis som vanligt men sen så snurrar axeln tillbaka lika långt som den gick framåt.
Vad kan jag göra, behöver jag byta ut nånting och kan jag i så fall göra något tillfälligt för att den ska fungera tills eventuella delar kommer.
Kondensatorn i motorn behöver bytas.
Tack för svar, har läst på om att kondensatorn kan vara problemet. Men jag hittar den inte på skruvmotorn. Är motorn för gammal för att ha en lös kondensator eller vart kan den sitta?G Granström2 skrev:
Det är för övrigt en Ecotec Bioline 20 från 2005. Skruven står det ingenting på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto