Hej jag och min sambo flyttade in i hus förra året, våran altan har en hemsk blå färg som vi vill få bort. Har provat spola av med högtvättstryck samt slipa men det går lite trögt nån som har tips på ett snabbare sätt. (har ingen aning om vad för slags färg dom förra ägarna målat med)
1) tvätta noga. Om det är stor yta hyr en maskin. Det är värt det. Det finns särskilda maskiner för tralltvätt.
2) luta träet.
3) tvätta igen med maskinen
4) slipa det sista med "renovator"-maskin
Jag har gjort er resa. Detta är den slutgiltiga lösningen.
2) luta träet.
3) tvätta igen med maskinen
4) slipa det sista med "renovator"-maskin
Jag har gjort er resa. Detta är den slutgiltiga lösningen.
Är nog vanlig färgad lasyr, ser för tunt ut för att vara färg. Antingen hyr ni en skurmaskin med grov Scotsbrite svamp, tar bort majoriteten av lasyren, rundar skarpa hörn, tar bort alla spetor, är gjort på någon timme och blir billigt.
Eller så hyr ni en golvslip och tar bort översta 1-2mm trä, ni får gå över alla skruvar först så ingen sticker upp. Brädorna blir som nya men hörnen på brädorna blir vassa. Dyrare och tar längre tid.
Eller så hyr ni en golvslip och tar bort översta 1-2mm trä, ni får gå över alla skruvar först så ingen sticker upp. Brädorna blir som nya men hörnen på brädorna blir vassa. Dyrare och tar längre tid.
Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg
nu ser vi inte hur stor altanen är och hur det är med vinklar och vrår.
Kan vara lika lätt att vända på trallen eller helt sonika byta den.
Kan vara lika lätt att vända på trallen eller helt sonika byta den.
Pilla loss en liten flaga och ta med till nån välrenommerad färgbutik. De brukar kunna avgöra vad det är för något och ge förslag på hur du ska gå tillväga.S Sernando skrev:
Det finns väl två sätt:
Slipa med golvslip - kan vara svårt om man är ovan. Nackdel är väl att man inte kommer ner i de djupaste springorna.
Kemisk borttagning brukar ta det mesta men kan vara elakt mot eventuella buskar etc.
Man får också räkna med att träet blir blekt.
Ytan blir alltid något grövre då de finaste träfibrerna reser sig.
En kombination av bägge har jag själv använt fast omvänt. Kemisk borttagning, torkning och sedan slipning med finare papper.
Demidekk har en fungerande soppa om än något dyr.
Sedan kan du välja lasyr eller olja.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 192 inlägg
Produkter som diskuteras: "propplösare"
Propplösare Mudin Express 1 liter Norenco
Öppnar avloppet och löser proppar
299 kr inkl moms
Läs mer
Jag har med gott resultat hyrt golvslip, brukar inte bli dyrt då man bara använder ett par olika grovlekar på slippapper. Kolla Hygglo.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Poolprojekt med ny altan, hjälp mig minimera framtida ånger.
Altan & Uteplats -
HJÄLP, synlig frigolit i grunden under altan
Grund & Markarbeten -
Problem med ommålade fönster & altan dörr
Fönster & Dörrar -
Behöver hjälp med beräkna svikt på altan
Altan & Uteplats -
Snälla hjälp mig med mitt altan-dilemma
Altan & Uteplats