Hej!

Jag har ännu inte fått en plattläggare anlitad till mitt badrumsprojekt, där jag gör snickeriet själv. Badrummet mäter 2,22x2,95m och ligger på övervåningen i vårt hus. Golvet är reglat med 45x190 med 40cc, och jag håller förnärvarande på att riva bort 22mm 50 år gammal spånskiva som jag ska ersätta med 15mm konstruktionsplywood, som det därefter ska placeras gips på. Mot väggen under duschen i bilden nedan kommer det att placeras ett linjeavlopp som är 120cm bred. De beställda plattorna är 60x120.

Tror ni platläggaren kommer vilja flytspackla detta golv och fixa lutningen då? Eller ska sätta lutning redan på plywooden? Och i sådana fall, hur skulle ni sätta lutningen? Typ 2,2 cm jämn lutning från baksidan av rummet hela vägen till framsidan? Eller behövs det en "sned" lutning mot duschsidan?

Och hur gör man det smidigast, är det overkill att slå på typ en 45x90 utanpå existerande 45x190-regeln?

Tacksam för alla synpunkter och inspel ni kan tänkas ha!

3D-visualisering av ett badrum med dusch, badkar och skåp, golv av betongliknande yta. Planerad linjeavlopp vid duschområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Staraction
  • Laddar…
plattsättaren spacklar en korrekt lutning. Men varför kplyfa och inte golvspån?

• Gilla
mattiasborger och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Går det att uppfylla kravet på att tätskiktet vid tröskeln är 2 cm högre än vid golvbrunnen med en linjebrunn som hamnar så nära dörren?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
plattsättaren spacklar en korrekt lutning. Men varför kplyfa och inte golvspån?
Helgete, kanske bara är i väggarna det ska vara kplyfa? Nu har jag varit och köpt tio skivor...

Det har funnits ett mindre kök i en tidigare uthyrningsdel där, och existerande spånskiva är ganska bedrövlig (halva kom med när jag drog bort en matta som satt på den). Men kanske skulle ersätta den med nya spånskivor istället...

Vad skulle du gjort? Satt plyfan jag köpt eller åkt och hämtat nya spånskivor? Kostnaden är inget större problem.

Ska det ens gips på golvskivan?

• Gilla
StrukturalAB
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att uppfylla kravet på att tätskiktet vid tröskeln är 2 cm högre än vid golvbrunnen med en linjebrunn som hamnar så nära dörren?
Jag vet inte, går det att lösa med en hög tröskel? Golvet går ju inte att få två cm högre än golvet på andra sidan tröskeln där, om man inte sänker ner golvet vid duschen.

M Messier1994 skrev:
Helgete, kanske bara är i väggarna det ska vara kplyfa? Nu har jag varit och köpt tio skivor...

Det har funnits ett mindre kök i en tidigare uthyrningsdel där, och existerande spånskiva är ganska bedrövlig (halva kom med när jag drog bort en matta som satt på den). Men kanske skulle ersätta den med nya spånskivor istället...

Vad skulle du gjort? Satt plyfan jag köpt eller åkt och hämtat nya spånskivor? Kostnaden är inget större problem.

Ska det ens gips på golvskivan?
Om du låter spackla golvet behövs inte gips. Men det ska vara minst 12 mm tjockt spackel om jag minns rätt. Dubbelkolla gärna.

Jag hade låtit plattis spackla. Så blir det som han/hon vill ha det.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
BirgitS
M Messier1994 skrev:
Jag vet inte, går det att lösa med en hög tröskel? Golvet går ju inte att få två cm högre än golvet på andra sidan tröskeln där, om man inte sänker ner golvet vid duschen.
Ja, är tröskeln lite extra hög så kan ju uppviket av tätskiktet mot tröskeln vara 2 cm högt.

Har du funderat på att ha ett hörnavlopp inne i hörnet i stället för att slippa så hög tröskel?
M Messier1994 skrev:
Och i sådana fall, hur skulle ni sätta lutningen? Typ 2,2 cm jämn lutning från baksidan av rummet hela vägen till framsidan? Eller behövs det en "sned" lutning mot duschsidan?
Det ska luta från alla ställen i rummet mot avloppet. Så sned lutning behövs och det kan vara enklare med ett hörnavlopp.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Fallet till rännan löser du såhär när den är så nära dörren. Så har jag gjort ett flertal ggr

• Närbild på kakelplattor som lutar mot en ränna nära en dörr, lösning för vattenavrinning vid byggprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
StrukturalAB och 1 till
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Fallet till rännan löser du såhär när den är så nära dörren. Så har jag gjort ett flertal ggr
Tusen tack, smart!

Spacklas detta?

M Messier1994 skrev:
Tusen tack, smart!

Spacklas detta?
Yes, jag lägger 15mm spackel över rännan och antingen handspacklar med a45 eller flyter det ”lokala” fallet. Dåligt med bilder dessvärre på hur jag går tillväga när jag spacklar

BirgitS
F Fjonken skrev:
Yes, jag lägger 15mm spackel över rännan och antingen handspacklar med a45 eller flyter det ”lokala” fallet. Dåligt med bilder dessvärre på hur jag går tillväga när jag spacklar
Fungerar det att ha duschen så nära dörren utan att riskera att karm eller foder blir fuktskadat?

BirgitS BirgitS skrev:
Fungerar det att ha duschen så nära dörren utan att riskera att karm eller foder blir fuktskadat?
Förhoppningsvis så kommer det en duschvägg som skyddar men nertill så är det alltid den kapilära kraften som är svår, det kommer alltid kunna sippra ut.
Hade det varit mitt badrum så hade jag slopat foder och kört på en klädd smyg. Allt som jag har hos mig.
Bifogar bild

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Ist för foder eller smyg så släpper man ut plattan ut på karmen och avslutar med en ytterhörnslist. Praktiskt och fint för ögat

• Fönster med utsläpp av plattan på karmen och avslutad med ytterhörnslist mot grå vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Messier1994 och 2 till
  • Laddar…
Kanske ser bättre på denna

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Hur skulle ni gjort här?

22mm spån i snedtaket, det sviktar lite när man trycker på det med kofoten. Är det bara å riva bort och regla upp? Eller ska man försöka sätta plywood på och dra fast med rejäla skruvar i reglarna?
Bild av ett snedtak med 22mm spånskiva, bygglampor och utrustning på golvet, delvis plastskyddat och märken efter renoveringsarbete.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.