Hej

Jag har problem med min värmepump, larm om högtryckspressostaten. Jag har haft samma problem tidigare och då har det hjälpt att lufta element och rengöra filter. Nu sa tekniken att jag också skulle lufta pumpen och då tänkte jag att det var expansionskärlet att jag skulle lufta…. Men blev nu lite osäker om det är verkligen det jag skulle göra. Jag tryckte in ventilen lite så att det kom luft men vågade inte mer. Ska jag verkligen göra det?

HT, VP blir inte av med värmen, har du alla termostater på max, skit i ett filter, går pumpen som den ska, har du slangar i VP. Är flera orsaker till att VP inte blir av med värmen.

B
"tryckte in ventilen". Är det ett rött litet expansionskärl? Med en "bilventil" De ska vara luftfyllda med ett visst förtryck, det ska du inte släppa ut.

Pumpen kan ha en stor silvrig skruv med typ 2cm diameter som man kan skruva på för att avlufta, men beroende på hur systemet ser ut så är det ofta ingen mening att avlufta där.

Har du flöde i systemet? Eller har pumpen stannat (om den står stilla över sommaren?)

Hej

Ja en bilventil på ett externt expansionskärl (som de satte dit i våras). Har luftat den lite nu, ska jag pumpa in igen med cykelpumpen då…?

Det är tryck i systemet , 1,5 bar. Flöde vet jag dock inte.

Hur vet jag om pump stannat ?

Ett foto på pumpen är bra, finns det ett vred med 1 2 3 på den, fattigmans stetoskop blir det då. En mejslel mellan örat och pumpen, samt ändra fart på den, då hörs det bra om den snurrar.

Foto kommer här

• Närbild på röret och ledningar i ett maskinrum eller serviceområde med diverse kopplingar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IVT värmepump installerad i ett förvaringsrum med färgburkar, hushållspappersrulle och en vit hink på golvet.
    Skapa konto
  • Bild på en delvis öppen maskin med synliga ledningar och rör, placerad i ett förråd eller teknikrum omgivet av olika föremål och förvaringslådor.
    Skapa konto
  • En närbild på en varmvattenberedare med anslutna rör och slangar i ett trångt utrymme med andra byggmaterial i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Grått expansionskärl monterat i ett hörn av ett rum med anslutna rör, inklusive ett flätat metallrör på toppen.
    Skapa konto
  • En bild på rör och komponenter i en byggnadsuppvärmningssystem, inklusive en Wilo-pump och tillhörande slangar och kopplingar.
    Skapa konto
  • Närbild på rörledning, tryckmätare och rörkopplingar i en teknisk installation.
    Skapa konto
  • Närbild på ett rörsystem med Wilo-pumpar, packningar, ventiler och rörledningar.
    Skapa konto
Ok var mer för cirkpumpen för värmen jag sökte ett foto på, hur gammal är VP, det är slangar där. har du rensat filtret på foto 2 uppe till höger, det är en filterboll och den stängs med spaken på baksidan och den stora proppen lossas, inget vattwn sprutar. Innanför sitter ett filter och man måste ha en speciel tång för att ta ut låsringen ( segersäkringstång för invändig låsning. Men det kan gå att se hur det ser ut i filtret och kanske blåsa bort om det är skit det. Så ser filtert ut.

• Mässingsventil med en blå spak som kan vridas för att stänga eller öppna flödet genom ventilen, enligt markeringarna "ON" och "OFF".
J jonaserik skrev:
Ok var mer för cirkpumpen för värmen jag sökte ett foto på, hur gammal är VP, det är slangar där. har du rensat filtret på foto 2 uppe till höger, det är en filterboll och den stängs med spaken på baksidan och den stora proppen lossas, inget vattwn sprutar. Innanför sitter ett filter och man måste ha en speciel tång för att ta ut låsringen ( segersäkringstång för invändig låsning. Men det kan gå att se hur det ser ut i filtret och kanske blåsa bort om det är skit det. Så ser filtert ut.
Stort tack för du svarar! Jag har rensat filter uppe på foto 2 , var ingen smuts. Den är ju brun men alltid varit , men håligheter i.

Är det ngn filterhållaren utöver det?

Hur ska jag fotos själva pumpen? Vet inte vilket det är 😀

OK, det är den pump som sitter i VP utan svart isolering på, bara så du får med änden på den, då vet man vad för pump det är. Har du lyssnat på pumpen. Hur gammal är VP, vet du det.

VP är 12 år. Tog ett foto till

• Värmepump med rör och slangar i närbild i ett trångt utrymme.
    Skapa konto
Det som händer varje gång är

1. VP startar, HP larm går
2. Jag Kvittererar, ser ok ut i en sekund
3. VP startar igång igen, man hör utedel men HP larm direkt
4. Efter kvitterat ser den ut sår

Ser 4 bilder som visar ovan

• Närbild av en värmepumpsdisplay som visar ett larmmeddelande om utlösta högtryckspressostater, med en kvitteringsknapp synlig.
    Skapa konto
  • Närbild på displayen till en värmepump som visar menyer för värme, extra varmvatten och temperaturer samt tiden 17:56:03.
    Skapa konto
  • Närbild på en digital display på en värmepump som visar ett larmmeddelande "Utöst högtryckspressostat" och en knapp för att kvittera larmet.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel med blå bakgrundsbelysning visar en värmepumps meny med alternativen "Värme Minska", "Extra varmvatten" och "Temperaturer".
    Skapa konto
Jepp, det är att kompressorn inte blir av med värmen, du har slangar i VP och dom kan sätta igen sig med magnetit ( rostförening ) skulle nästan sätta en peng på att dom är en del igensatta på en så gammal pjäs du har. Antigen köper du nya och byter själv eller en röris byter åt dig. Det är mer som en klassiker med ingensatta slangar, inte fel att ha ett magnetitfilter på returen från elementen. Snurrar cirkpumpen, går den dåligt blir det samma sak med HT.

Ja vi har problem med mkt ”rostpartiklar” i kranar i kök mm. Kanske värt o kolla upp. Tack för hjälpen!

Hur gör jag med expansionskärlet som jag släppte ut luft från? Problem? Pumpa i luft igen? Hur mkt

N niklasjo skrev:
Hur gör jag med expansionskärlet som jag släppte ut luft från? Problem? Pumpa i luft igen? Hur mkt
Sjunker trycket konstant, kolla om det är blött i koppen i VP eller golvbrunnen. Att kolla trycket i kärlet, så får du tappa ur så manometern visar noll och mäta med en tryckmätare, samma som kolla däcken på en bil. Du kan börja med att knacka på kärlet, ena halvan ska det liksom eka i, luftdelen och den andra vara som stumt, vattendelen. Trycket ska ligga på 0,5-0,6 bar med tomt kärl. Är det för lite luft får du pumpa i luft och om manometern ökar, tappa ur mer vatten. För mycket, peta på ventilen och släpp ut luft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.