Hej
Jag har problem med min värmepump, larm om högtryckspressostaten. Jag har haft samma problem tidigare och då har det hjälpt att lufta element och rengöra filter. Nu sa tekniken att jag också skulle lufta pumpen och då tänkte jag att det var expansionskärlet att jag skulle lufta…. Men blev nu lite osäker om det är verkligen det jag skulle göra. Jag tryckte in ventilen lite så att det kom luft men vågade inte mer. Ska jag verkligen göra det?
Jag har problem med min värmepump, larm om högtryckspressostaten. Jag har haft samma problem tidigare och då har det hjälpt att lufta element och rengöra filter. Nu sa tekniken att jag också skulle lufta pumpen och då tänkte jag att det var expansionskärlet att jag skulle lufta…. Men blev nu lite osäker om det är verkligen det jag skulle göra. Jag tryckte in ventilen lite så att det kom luft men vågade inte mer. Ska jag verkligen göra det?
"tryckte in ventilen". Är det ett rött litet expansionskärl? Med en "bilventil" De ska vara luftfyllda med ett visst förtryck, det ska du inte släppa ut.
Pumpen kan ha en stor silvrig skruv med typ 2cm diameter som man kan skruva på för att avlufta, men beroende på hur systemet ser ut så är det ofta ingen mening att avlufta där.
Har du flöde i systemet? Eller har pumpen stannat (om den står stilla över sommaren?)
Pumpen kan ha en stor silvrig skruv med typ 2cm diameter som man kan skruva på för att avlufta, men beroende på hur systemet ser ut så är det ofta ingen mening att avlufta där.
Har du flöde i systemet? Eller har pumpen stannat (om den står stilla över sommaren?)
Hej
Ja en bilventil på ett externt expansionskärl (som de satte dit i våras). Har luftat den lite nu, ska jag pumpa in igen med cykelpumpen då…?
Det är tryck i systemet , 1,5 bar. Flöde vet jag dock inte.
Hur vet jag om pump stannat ?
Ja en bilventil på ett externt expansionskärl (som de satte dit i våras). Har luftat den lite nu, ska jag pumpa in igen med cykelpumpen då…?
Det är tryck i systemet , 1,5 bar. Flöde vet jag dock inte.
Hur vet jag om pump stannat ?
Foto kommer här
Ok var mer för cirkpumpen för värmen jag sökte ett foto på, hur gammal är VP, det är slangar där. har du rensat filtret på foto 2 uppe till höger, det är en filterboll och den stängs med spaken på baksidan och den stora proppen lossas, inget vattwn sprutar. Innanför sitter ett filter och man måste ha en speciel tång för att ta ut låsringen ( segersäkringstång för invändig låsning. Men det kan gå att se hur det ser ut i filtret och kanske blåsa bort om det är skit det. Så ser filtert ut.
Stort tack för du svarar! Jag har rensat filter uppe på foto 2 , var ingen smuts. Den är ju brun men alltid varit , men håligheter i.J jonaserik skrev:Ok var mer för cirkpumpen för värmen jag sökte ett foto på, hur gammal är VP, det är slangar där. har du rensat filtret på foto 2 uppe till höger, det är en filterboll och den stängs med spaken på baksidan och den stora proppen lossas, inget vattwn sprutar. Innanför sitter ett filter och man måste ha en speciel tång för att ta ut låsringen ( segersäkringstång för invändig låsning. Men det kan gå att se hur det ser ut i filtret och kanske blåsa bort om det är skit det. Så ser filtert ut.
Är det ngn filterhållaren utöver det?
Hur ska jag fotos själva pumpen? Vet inte vilket det är 😀
Det som händer varje gång är
1. VP startar, HP larm går
2. Jag Kvittererar, ser ok ut i en sekund
3. VP startar igång igen, man hör utedel men HP larm direkt
4. Efter kvitterat ser den ut sår
Ser 4 bilder som visar ovan
1. VP startar, HP larm går
2. Jag Kvittererar, ser ok ut i en sekund
3. VP startar igång igen, man hör utedel men HP larm direkt
4. Efter kvitterat ser den ut sår
Ser 4 bilder som visar ovan
Jepp, det är att kompressorn inte blir av med värmen, du har slangar i VP och dom kan sätta igen sig med magnetit ( rostförening ) skulle nästan sätta en peng på att dom är en del igensatta på en så gammal pjäs du har. Antigen köper du nya och byter själv eller en röris byter åt dig. Det är mer som en klassiker med ingensatta slangar, inte fel att ha ett magnetitfilter på returen från elementen. Snurrar cirkpumpen, går den dåligt blir det samma sak med HT.
Sjunker trycket konstant, kolla om det är blött i koppen i VP eller golvbrunnen. Att kolla trycket i kärlet, så får du tappa ur så manometern visar noll och mäta med en tryckmätare, samma som kolla däcken på en bil. Du kan börja med att knacka på kärlet, ena halvan ska det liksom eka i, luftdelen och den andra vara som stumt, vattendelen. Trycket ska ligga på 0,5-0,6 bar med tomt kärl. Är det för lite luft får du pumpa i luft och om manometern ökar, tappa ur mer vatten. För mycket, peta på ventilen och släpp ut luft.N niklasjo skrev: