Hej! Köpte en vägglampa och behöver proffshjälp.

Vill koppla lampan i elen i väggen så jag kan slå på den med hjälp av strömbrytaren på väggen och inte med den lilla som jag har markerat(röd markerat).

Enligt manualen så ska jag koppla brun till L och blå till N. Ska det kopplas in där jag markerat med ”svart”?

Enligt manualen ska jordkabeln kopplas in i järn fästet(blå markering), gäller samma om man kopplar in den i väggen också?

Tacksam för svar
 
  • Vägglampa öppnad med synlig LED-driver, elektriska kablar och anslutningspunkter, röd och blå markering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsmanual för vägglampa med markeringar för elanslutning, blått för jordkabel och rött för strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Varför ansluter du inte bara lampan precis som vanligt och ställer strömbrytaren på lampan i läge "till"?

Om rummet du sätter upp lampan i har jordade uttag eller jordpotential av annat skäl ska lampan ovillkorligen vara skyddsjordad.

Jag rekommenderar att du läser lite i trådarna här på elforumet så kommer du förstå hur det funkar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Så här ser det ut på väggen där befintlig lampa hänger
 
  • Elanslutning med exponerade trådar och skarvklämmor på en vägg där en lampa varit monterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som om alla ledare ska anslutas i den svarta kopplingsplinten inringad på bild? Om installationsanvisningen är otydligt bör du lämna tillbaka lampan. Du ska ha en anvisning på Svenska. Ge oss bättre bilder som visar allt. Det lilla man ser verkar konstigt.

Om rummet har ojordade uttag så ska du inte ansluta skydsjordsledaren till lampan.
Om rummet har jordade uttag så ska du ansluta skydsjordsledaren till lampan.

Lamponderdel med synliga ledningar och en svart kopplingsplint inringad rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker det ser ut som om alla ledare ska anslutas i den svarta kopplingsplinten inringad på bild? Om installationsanvisningen är otydligt bör du lämna tillbaka lampan. Du ska ha en anvisning på Svenska. Ge oss bättre bilder som visar allt. Det lilla man ser verkar konstigt.

Om rummet har ojordade uttag så ska du inte ansluta skydsjordsledaren till lampan.
Om rummet har jordade uttag så ska du ansluta skydsjordsledaren till lampan.

[bild]

Tack för era svar, beslutat att jag inte vågar ge mig på det och ringer en elektriker istället.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.