1 860 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Hjälp kompressorn gick sönder innan tillträde!
Hej! Jag har en fråga! Vem är ansvarig om kompressorn till luft-vatten värmepumpen var sönder 8 dagar innan tillträde. Vi vet inte om den var trasig eller ej under överlåtelseavtalet. I avtalet står det att fastigheten överlåts i det skick den är på kontraktsdagen. Kompressorn var 14 år gammal och hade kunnat gå sönder när som helst. Pumpen är 14 år gammal och köparen kräver 15300:- i ersättning för reparation.
Vad är det som gäller egentligen?
Vad är det som gäller egentligen?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
Du har ju egentligen svarat på frågan i ditt inlägg.
Huset ska vara i samma skick som på kontraktsdagen, det betyder att du som säljare har ett ansvar för att se till så det är det.
Men hur du löser detta är intressant fråga speciellt när det en såpass dyr och "outbytbar" sak som en luft/vatten-värmepump... En spis kunde duu ju bara köpt en begagnad på blocket liksom.
Tycker inte att 15 tusen låter som en överdrivet dyr reparation, men samtidigt är väl frågan om det är värt att kasta de pengarna på en 14 år gammal enhet. Vad kostar en ny? Jag hade nog erbjudit köparen samma pengar som reparationen kostar i kontanter och sagt att de får bestämma själva om de vill reparera eller byta ut enheten.
Huset ska vara i samma skick som på kontraktsdagen, det betyder att du som säljare har ett ansvar för att se till så det är det.
Men hur du löser detta är intressant fråga speciellt när det en såpass dyr och "outbytbar" sak som en luft/vatten-värmepump... En spis kunde duu ju bara köpt en begagnad på blocket liksom.
Tycker inte att 15 tusen låter som en överdrivet dyr reparation, men samtidigt är väl frågan om det är värt att kasta de pengarna på en 14 år gammal enhet. Vad kostar en ny? Jag hade nog erbjudit köparen samma pengar som reparationen kostar i kontanter och sagt att de får bestämma själva om de vill reparera eller byta ut enheten.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Gäller det en spis är det en likvärdig.
Egentligen borde det då vara en "ny" 14 år gammal kompressor.
En l/v pump håller kring, 15-20år läste jag någonstans. Då känns det inte rimligt att betala för en helt ny kompressor.
Bestrid....
Egentligen borde det då vara en "ny" 14 år gammal kompressor.
En l/v pump håller kring, 15-20år läste jag någonstans. Då känns det inte rimligt att betala för en helt ny kompressor.
Bestrid....
Redigerat:
Köparen har ju en undersökningsplikt som är långtgående.
Likväl har säljaren upplysningsplikt.
Är båda osäkra vad som gällde pumpens funktion på kontraktsdagen?
Dela 50/50 på utgiften.
Personligen skulle jag aldrig lägga 15 lax på en 14 år gammal värmepump.
Likväl har säljaren upplysningsplikt.
Är båda osäkra vad som gällde pumpens funktion på kontraktsdagen?
Dela 50/50 på utgiften.
Personligen skulle jag aldrig lägga 15 lax på en 14 år gammal värmepump.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Kundens undersöknings plikt är mycket större än säljarens upplysningsplikt.I impala65 skrev:
Frågan är vad värdet är på en 14år gammal värmepump.
50/50 låter lite väl generöst
Liknande trådar
-
Hjälp hur funkar kompressorn?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hjälp att tyda kompressorns luftflöde
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hjulmuttern gick av - vad göra? (hjälp!)
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp kompressorn är trasig innan tillträde!
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Kompressorn gick sönder innan tillträde!!!
Köpa & Sälja hus