Hej,

Jag har en befintlig altan som jag nu vill komplettera med ett insynsskydd. Det ska löpa längs ena långsidan av altanen, och vika in någon meter på båda kortsidorna. Det ska också ha en öppning för passage ut på gräsmattan på långsidan. Insynsskyddet är tänkt att vara ca 180 cm högt ovanför trallen. Se bild nedan.

Bärverket består av 45x170 och sitter på c/c 600 mm. Min tanke är att fästa 70x70-stolpar intill varannan regel där de möter bärlinan, dvs med ett c/c på 1200 mm. Jag köpte en tvåmeters 70x70 på prov och fäste den med kraftiga träskruv, både mot regel och bärlina, men tyckte att detta inte kändes helt stabilt. Läste igenom en del trådar här där det tipsades om vagnsbult. Detta fanns dock inte i varmförzinkat utförande på min lokala byggaffär, så jag köpte istället sexkantskruv M12x140 plus mutter med rejäla brickor på varje sida och fäste stolpen mot regeln på detta vis. Det blev bättre, men jag upplever ändå inte att det är riktigt så stabilt som jag skulle vilja ha det.

Funderar på om någon av de alternativ jag ritat in nedan kan förbättra situationen? Alternativ 2 är som jag gjort nu senast, nr 1 är med ett urtag i stolpen så den vilar på bärlinan. Nr 3 och 4 är kompletteringar med reglar/kortlingar på ett par olika sätt.

Tänker att det också skulle kunna vara en idé att stabilisera reglarna mot bärlinan för att minska på vickandet? Det sitter som det är nu bara med skruv. Kanske skulle hjälpa att komplettera med vinkelbeslag mellan bärlina och regel?

Tacksam för alla idéer och tips!
3D-rendering av en altan med tänkt insynsskydd längs långsidan och något på kortsidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en altan med numrerade stolpar som visar olika alternativ för att fästa insynsskydd.
Skapa konto

Funderar lite på att köra enligt bild nedan, känns som det kan bli stabilare.

Vad tror ni?

Teknisk ritning av en föreslagen konstruktion med 95x95 stolpe, bärregel och diagonala stag med måttangivelser.
Skapa konto

Varför inte sätta tät häck istället för plank? Då kan du få vilken höjd du vill.

Ja det alternativet bör bli riktigt stabilt. Du kan ju göra det enklare för dig och köra på 2st 45x95 och skruva ihop med förskjutning på 170mm så slipper du jacka ur.

yonna yonna skrev:
Varför inte sätta tät häck istället för plank? Då kan du få vilken höjd du vill.
Det kommer blir häck borta vid gatan på sikt, men det ligger längre fram i tiden :)

maah maah skrev:
Ja det alternativet bör bli riktigt stabilt. Du kan ju göra det enklare för dig och köra på 2st 45x95 och skruva ihop med förskjutning på 170mm så slipper du jacka ur.
Jo, har funderat på det, men tycker nog inte det blir så snyggt!

Provat nu och det blir riktigt stadigt, åtminstone i sidled (längs vindskyddet). Däremot svajar det en del i djupled, vilket verkar bero på att bärlinan som stolpen är fäst i vrider sig.

Har någon ett bra tips på hur jag på enklast möjliga sätt förhindrar detta?

• Gilla
Rickens
  • Laddar…
Jag förmodar att du testat stabiliteten genom att ta tag i stolpen och trycka den i olika riktningar. Du får så lång hävstång så du vrider utan problem bärlinan. Det blir aldrig stabilt hur kraftiga skruvar du än har.

Försök att fästa stolpen både i bärlinan och i regeln, så du har två vinkelräta infästningar. Du kan förstärka det ytterligare genom att fästa två bitar av samma material som stolpen är gjord av, en bit på bärlinan och en på regeln, så du liksom klämmer fast stolpen.

A andersmc skrev:
Jag förmodar att du testat stabiliteten genom att ta tag i stolpen och trycka den i olika riktningar. Du får så lång hävstång så du vrider utan problem bärlinan. Det blir aldrig stabilt hur kraftiga skruvar du än har.

Försök att fästa stolpen både i bärlinan och i regeln, så du har två vinkelräta infästningar. Du kan förstärka det ytterligare genom att fästa två bitar av samma material som stolpen är gjord av, en bit på bärlinan och en på regeln, så du liksom klämmer fast stolpen.
tack för tips!

@epitaf Ledsen att ta upp en gammal tråd – men väldigt nyfiken på att se/höra hur det gick till slut? Några tips och idéer? Kikar på väldigt snarlik lösning men lite osäker på hur stabilt det blir. Vill ju inte bygga så blåser det ner efter ett par veckor =)

B byggarnolsson skrev:
@epitaf Ledsen att ta upp en gammal tråd – men väldigt nyfiken på att se/höra hur det gick till slut? Några tips och idéer? Kikar på väldigt snarlik lösning men lite osäker på hur stabilt det blir. Vill ju inte bygga så blåser det ner efter ett par veckor =)
Det blev till slut att jag bara fäste stolparna i bärlina och regel med långa träskruv, ett par stycken skruv i varje regel och bärlina. Blev stadigt nog när alltsammans bildade en enhet i och med att själva läkten som utgör vindskyddet var monterad.

Kom på att jag förstärkte lite med ett par korta bitar av stolpvirket också, se bild

• Trätrappa utomhus, stödstolpe, gräs, löv, marktäckning och stenplattor synliga. Trappsteg underhåll eller konstruktion.
    Skapa konto
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
Här en bild där man ser hur vindskyddet/spaljén blev, tagen i samband med slipning av altanen i fjol. Stolphattarnas slutliga utformning är kvar på att göra-listan :)

• Träaltan med gröna buskar, staket, ljusslinga och husfasad i bakgrunden. Trädgårdsmöbler och gräs syns i avståndet.
    Skapa konto
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
@epitaf Du valde då till sist att fästa 90-stolpar direkt istället för att jacka ur eller köra med 2st 45mm? Men snyggt! Bra jobbat! Ger ju lite förhoppning om att det ska bli någorlunda för mig med

Tack så mycket för att du tog dig tid med bilder och allt!

B byggarnolsson skrev:
@epitaf Du valde då till sist att fästa 90-stolpar direkt istället för att jacka ur eller köra med 2st 45mm? Men snyggt! Bra jobbat! Ger ju lite förhoppning om att det ska bli någorlunda för mig med

Tack så mycket för att du tog dig tid med bilder och allt!
Precis, så gjorde jag. Ingen fara, och lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.