Bara för att kommunen godkänt det behöver det inte vara lämpligt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
harry73
Men såklart är marken lämpligt för att bygga på. I värsta fall bygger man en husbåt men jag tror att pålning redan räcker.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Bara för att kommunen godkänt det behöver det inte vara lämpligt.
Just lämpligheten är det som prövas i ett förhandsbesked...
 
Länplig är inte ett absolut mått. Kan man påla, dränera osv. och lägga grund för sådär tredubbla normalkostnaden är ju inte tomten nödvändigtvis olämplig i lagens mening, men man kan ändå känna sig lurad som köpare om man tänkt sig en standardtomt.
 
C
Hade det varit sista lediga platsen i ett attraktivt område skulle det vara värt att betala 3 gånger så mycket för markarbete och grund. Det hade bara sänkt priset på marken med den merkostnaden. Då hade det givetvis varit rätt att tillåta bygge. Men här ser det verkligen inte trångt ut. Ändå har någon fått positivt förhandsbesked för bostadsbygge just i den fläck som är mosse och använt det för att bilda en fastighet och sålt den i vinstsyfte. Nu känner sig köparen lurad. Man kan önska att kommunen hade sagt nej av konsumentskyddsskäl. Visst vore det förmynderi, men det skulle ända bara drabba den som försöker lura någon konsument. För ägde man marken och ville bygga skulle man ha valt en annan plats än just i mossen.
 
Men om det går att påla i marken är den väl precis lika duglig som att man behöver spränga? Bara olika tillvägagångssätt.

Hade varit intressant att få veta vad den geotekniska undersökningen sa?
Samt vad offerten med ”förstärkt” grund innebär? Kanske känner schaktfirman till förhållandena och redan tagit hänsyn till detta?
 
Kostar schakt/grund arbetet 600.000kr så är det ju onekligen något extra extra som ingår....
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Nu är det äntligen dags för en uppdatering!
Den geotekniska undersökningen visade att det var 11-15m till berg och bärigheten på marken gör att det blir pålning ca 240lpm.
Vi inväntar fortfarande att VA föreningen ska komma någon vart med framdragning av kommunalt VA så projektet med husbygget blev lagt lite på is.. Men nu är vi igång igen!
Vi kommer troligtvis välja en annan entreprenör än den som tidigare var aktuell men då dom har helt olika offerter är det inte riktigt klart än hur vi gör. Det skiljer fortfarande en hel del i pris men det lutar just nu att vi tar den dyrare men mer erfarna markE för denna typ av grund (Isolergrund) Några frågor som jag dock skulle behöva ha lite hjälp med.
När man pålar en grund hur bör markarbetet under utföras? Behövs det packas på samma sätt som en vanlig grund? Huset kommer ju ändå stå på pålarna men självklart bör det packas till viss del av bergsspräng, makadam, flis etc. Gör man klart bädden innan pålningen eller kan det göras efter? Troligtvis bör det väl göras först? Hur stora stenar/makadam kan man påla igenom? Tror ni att det finns en ekonomisk vinning att plocka in en MarkE för själva gräv & markbädden, anlita ett pålföretag själv sen görs själva grunden av en certifierad ”grundmontör”.
I offerten ingår 900ton makadamiserat material. Räcker verkligen detta för husgrund samt normalparkering? Självklart beroende på hur högt man vill höja huset samt hur lång ner man ska schakta ur. Jag kan lägga upp fler bilder hur vi har tänkt imorgon(y)
 
Fulkemisten
Angående mängden. Hur långt är ett snöre? 900 ton makadam motsvarar kanske 6-700 kbm, sen om det räcker? Hur stort ska huset bli? 200 kvadrat och kanske 100 kvadrat uppfart? Inget garage? I så fall blir det 2 meter djupt med makadam.
Jag har lärt mig att det ALLTID går åt nåt så gudförbajat med makadam så jag sätter pengar på att det är för lite. Men två meter djupt låter tillräckligt också... Hur ser grundkonstruktionen ut?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Angående mängden. Hur långt är ett snöre? 900 ton makadam motsvarar kanske 6-700 kbm, sen om det räcker? Hur stort ska huset bli? 200 kvadrat och kanske 100 kvadrat uppfart? Inget garage? I så fall blir det 2 meter djupt med makadam.
Jag har lärt mig att det ALLTID går åt nåt så gudförbajat med makadam så jag sätter pengar på att det är för lite. Men två meter djupt låter tillräckligt också... Hur ser grundkonstruktionen ut?
Tack för ditt svar självklart ska jag försöka få till en bra skiss över hur vi har tänkt oss och då framgår också storleken på parkering/carport & hus. Husets yttermått är 112kvm men makadamen/grusbädden blir ju ett par meter utanför & vad jag förstod så beror det på hur högt vi vill höja huset för att få till en sluttningen ner? Mer information om grunden https://isolergrund.se/hjaltevadshus/
 
Det var någon som tidigare önskade en bild på
tomten, jag lägger upp en kort video hur tomten ser ut
:thumbdown: Negativt - en bit ned från vägen (vi vill upp för att slippa problem med våtmark & pålning, bärighet osv
(y)Positivt - lugnet som infinner sig på tomten & att veta att det är här barnen kommer växa upp och tron på att vi kommer lösa det här
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M
Jag är inget bra alls på att bygga, snickra, vvsa eller ela.

Men kan en hel del om mark och att spränga.
Min första reflektion är nej. Detta kommer aldrig fungera.
Någon markentrep kan säkert gräva ur. Stabilisera och fylla opp. Men ni får det aldrig att hålla över tid.
Det går inte att besegra marken här.

Mitt råd: backa ur.

Mitt andra råd: borra genom marken. Se till att få ner piloner 4m ner i berget. Upprepa så ni har åtta pålar
Gjut en grund som kan vila på pålarna.
4M låter oöverkomligt. Men går med borr eller flera riktade sprängverkan.
Kommer stå för evigt.
 
harry73
M mendelsohn skrev:
Men kan en hel del om mark och att spränga.
Min första reflektion är nej. Detta kommer aldrig fungera.
Vad snackar du om? Såklart ska man påla här och inte gräva 15m
 
M mendelsohn skrev:
Jag är inget bra alls på att bygga, snickra, vvsa eller ela.

Men kan en hel del om mark och att spränga.
Min första reflektion är nej. Detta kommer aldrig fungera.
Någon markentrep kan säkert gräva ur. Stabilisera och fylla opp. Men ni får det aldrig att hålla över tid.
Det går inte att besegra marken här.

Mitt råd: backa ur.

Mitt andra råd: borra genom marken. Se till att få ner piloner 4m ner i berget. Upprepa så ni har åtta pålar
Gjut en grund som kan vila på pålarna.
4M låter oöverkomligt. Men går med borr eller flera riktade sprängverkan.
Kommer stå för evigt.
Shysst tips, här går man och mår dåligt över ett eventuellt fel köp och när vi väl känner att nu kör vi så skriver du en kommentar om att backa ur? Nä detta kommer att bli bra och vi är övertygande om att vi inte har någonting att hämta genom att försöka sälja tomten igen.
Pålplanen innefattar drygt 15pålar & inte av 8pålar? Även om jag inte är expert så vet jag inte hur du kan uttala dig om antal pålar när du inte uppenbart inte känner till grundkonstruktionen & pålplanen?
 
  • Gilla
jonko och 3 till
  • Laddar…
M
J Jonas&lina skrev:
Shysst tips, här går man och mår dåligt över ett eventuellt fel köp och när vi väl känner att nu kör vi så skriver du en kommentar om att backa ur? Nä detta kommer att bli bra och vi är övertygande om att vi inte har någonting att hämta genom att försöka sälja tomten igen.
Pålplanen innefattar drygt 15pålar & inte av 8pålar? Även om jag inte är expert så vet jag inte hur du kan uttala dig om antal pålar när du inte uppenbart inte känner till grundkonstruktionen & pålplanen?
Modifierar mitt svar.

Jag hade aldrig nöjt mig utan att gå ner flera meter i berget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.