Såklart hade det varit det bästa men offerten lämnades för ett par månader sen så när vi vet mer från geoteknikern så får vi se om intresse finns ifrån hans sida. Dock arbetar han endast med en husleverantör
 
  • Gilla
jollebolle och 1 till
  • Laddar…
Har svårt att tänka mig att markentreprenör 1 lämnade en offert där allt ingår? Brukar vara nån form av standardoffert där det ingår x kbm fyllning etc. Pålning extra schakt, extra fyllnadsmassor och så brukar tillkomma...
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
harry73
F Freddy_kruger skrev:
Har svårt att tänka mig att markentreprenör 1 lämnade en offert där allt ingår? Brukar vara nån form av standardoffert där det ingår x kbm fyllning etc. Pålning extra schakt, extra fyllnadsmassor och så brukar tillkomma...
Antagligen, men där hade jag varit beredd att dra det väldigt långt eftersom jag tycker väldigt illa om dessa för snåla offerter med alla extra kostnader man hör mycket om, och som vi även upplevt själv
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi förstår också nu i efterhand att "allt" inte är inkluderat trots att husleverantören som förmedlade kontakten med markentreprenören påstod det. Så här såg offerten ut och det här var med tomten 900k som vi sedan köpte direkt av mäklaren istället för att ha en mellanhand som tanken var från början
En offertlista med punkter för tomt och markarbete samt totalpriset med överklottrad del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73 harry73 skrev:
Antagligen, men där hade jag varit beredd att dra det väldigt långt eftersom jag tycker väldigt illa om dessa för snåla offerter med alla extra kostnader man hör mycket om, och som vi även upplevt själv
Där håller jag med dig!
 
Alla befintliga byggnader utmed vägen är byggda precis utanför det området på SGUs karta som är benämnt mosstorv, där er tomt ligger.

Ser på kartorna ut som att det ligger som områdets lägsta punkt på ett ungefär. Ett gryt. Inte just er tomt men hela området. Ska man kunna dränera måste vattnet kunna ledas någonstans.

Går något som skulle kunna vara dike i norra delen av, inte er fastighet, men den större fastigheten som den en gång varit en del av (ca 100 meter norrut från tomtgränsen). Enligt Länsstyrelsen Västra Götaland finns inget markavvattningsföretag där men det betyder inte att det inte är dikat. Skulle kanske gå att dika eller pumpa dit. Kolla med Länsstyrelsen vad som gäller, de är inte odelat positiva till grundvattensänkningar.

Med tanke på att vägen har ordet "mosse" i namnet och det är tydligt på alla tillgängliga kartor att det är en mosse det handlar om så tror jag det blir mycket svårt att hävda något dolt fel.

Markerat med blått lite ovanför där det troliga diket går, och fortsättningen ut.
Er tomt i rött. Namnen blankade.
Kartbild som visar tomter med marktyper, ett tänkbart dike markerat i blått och en tomt i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag vet inte om det kan vara dolt fel, men om man på sgu:s jordartskarta står att det finns torv eller gyttja är det lätt att undersöka. Så börja med att kolla där.
[länk]
Oj vilken intressant länk!! Tack! Kan det finnas liknande för berg/bergnivå eller vatten under jorden?
 
harry73
  • Gilla
bubblebobble
  • Laddar…
J Jonas&lina skrev:
Genom mäklare

är det mäklaren som sålt huset med?
 
J
Om markE har med saker och ting eller hurvida det är deras ansvar beror ju extremt mkt på hur du har gjort förfrågan. Har du uttryckligen bett om en totalentreprenad där man skall ta med kostnader för geo och erfoderligt arbete för detta så kan man ju gå mot dom. Troligen har intr förfrågan gått till så? vad har MarkE fått för förhållanden att utgå från? Jag har arbetat med kalkyl mark och det finns inte på kartan att man kollar upp jordarter om detta inte uttryckligen anges. Man förutsätter baserat på olika erfarenheter eller enligt förfrågan. Men har de inga friskrivningar eller förtydlingar alls i anbud?
 
Tråkigt, men säljare och mäklare har nog inget ansvar, såvida de inte uttryckligen har sagt något som inte stämmer i detta. (Bevisningen av detta kan ju ändå bli svår) Som sagt, undersökningsplikten gick ju att uppfylla här, har jag förstått, så ni har ju haft den möjligheten.
Markentreprenören då? Har denne lämnat skriftlig offert rörande just denna fastighet, utan att reservera sig för oförutsedda omständigheter, så borde ju denne ha en del att förklara? Har denne lämnat offert av "allmän karaktär" och/eller reserverat sig, så blir det nog knepigt att utvinna något där.
Kanske är denna händelse just vad ni behöver.(Tråkigt att säga så) Detta lär er att vara mycket vaksamma när ni ska bygga huset. Om det är klantar och banditer inblandat där, så lär det kosta pengar. Nu har ni sannolikt förstått vikten av att inhämta information INNAN beslut och beställningar. Det ni inte klarar själva, måste ni ta in andra att klara åt er. De flesta känner också personer som har olika kunskaper om juridik, byggteknik, ekonomi m.m m.m. Dessa kan vara stödpersoner till er i processen. De gör er uppmärksamma på vad ni ska hålla ögonen på. Vilken hjälp och vilken omfattning av hjälp som ni behöver är ju helt och hållet beroende på vilka kunskaper ni själva har. Det är ingen "liten" sak att bygga ett hus. Lycka till, och hoppas att ni kommer att trivas i slutänden.
 
harry73
J Johve skrev:
Jag har arbetat med kalkyl mark och det finns inte på kartan att man kollar upp jordarter om detta inte uttryckligen anges.
Jag jobbar med vägar och vid nyprojektering av vägar är 3 saker A och Ö för mig.
- Trafikbelastningen
- Terrasmaterial
- Klimatzon
Utan dessa tre saker kan jag inte göra något. Så antingen får beställaren berätta vad som gäller eller så får jag själv göra en bedömning, och gör jag en egen bedömning, skriver jag ner den på ett sätt som gör det lätt att kontrollera om den är rimlig.

Är man husentreprenör kan jag förstå om man kan ge en kostnadsuppskattning baserad på en standardgrund, men är man markentreprenör då påverkas vad du ska göra och därmed vad du skriver i offerten så mycket av hur marken ser ut att det är skamligt att lämna offert baserad på sandjord när man i verkligheten har lera eller torv.
Beställaren ska kunna lita på dina bedömningar, säkert när den är konsument.
Att titta i en jordartskarta eller varför inte ta med en spade vid platsbesök är det minste man kan förvänta sig.
 
Låter som ett gammalt svenskt uttryck är tilllämpligt. Man skall inte Kasta goda pengar efter dåliga – dvs att genom upprepade försök/ärliga ansträngningar försöka rädda en hopplös situation.
Inse att Ni troligtvis har gjort en dumhet. Det blir billigare. Vem vill bo i en mosse eller ens i närheten. Ofta kalla stråk nästan alla årstider. Problem med med fukt. Mygg på sommaren. Det finns säker en anledning att till att ingen har byggt där tidigare

Per
 
  • Gilla
Eurotester och 1 till
  • Laddar…
J Jonas&lina skrev:
Jag antar att det ligger i undersökningsplikten att ha kollat upp detta innan köpet (samtidigt som vi inte kunde utföra en geoteknisk undersökning tidigare)
Varför kunde ni inte göra en geoteknisk innan köpet?
Där vi köpte tomt gjorde dom flesta geo innan köp och vissa drog sig ur efter dom gjort sin geo. Låter märkligt om säljaren vägrade låta er göra geoteknisk på tomten innan köp, det är ju en typ av besiktning kan man säga.
 
J Jonas&lina skrev:
Vi förstår också nu i efterhand att "allt" inte är inkluderat trots att husleverantören som förmedlade kontakten med markentreprenören påstod det. Så här såg offerten ut och det här var med tomten 900k som vi sedan köpte direkt av mäklaren istället för att ha en mellanhand som tanken var från början
[bild]
Jag är lite förvånad över hur odetaljerad och oklar den offerten är. När jag tar in offert på ommålning av ett rum för 15 kkr så beskrivs mycket tydligare vad som ligger i vems ansvar och vemsom gör underarbeten och vem som kör bort avfallet.
 
  • Gilla
axn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.