A
Hej,

har lagt klinker och det byggde lite högre än ytterdörrtröskeln. Vill helst slippa ta bort karm och byta tröskel men det kanske är enda alternativet? Kan man få till det snyggt med plåt? Eller kan man fälla in trä?

se film nedan.

tack

A
Bump

Enklast blir väl att fälla in en eklist. Jag hade antingen fällt in den i nuvarande tröskel, alternativt såg till en list som passar vinkeln och limmat dit den

optimum
Jag har haft samma läge då golvgipps+flyspackel (el-slingor) + klinkerplattor gjorde att golvet ökade med 13mm

Limmade på två delar ek lister tror de var 8mm och gamla tröskeln tog upp en del av de 13mm
Blev snyggt tycker jag. Fick kapa dörren lite i underkant

Den mot ekgolvet täcker även den spalt som blir mellan tröskel och trägolvet

Övergång mellan klinkergolv och ekgolv med eklist och tröskel, delvis synlig dörrkarm.

Övergång med eklist mellan klinkergolv och ekgolv, adjustering för höjdskillnad.

A
Larsa Larsa skrev:
Enklast blir väl att fälla in en eklist. Jag hade antingen fällt in den i nuvarande tröskel, alternativt såg till en list som passar vinkeln och limmat dit den
Hur gör jag för att fälla in? Fräsa av en bit, därefter limma och slipa? Vad händer om det inte är samma kulör på eken. Kan man lacka med nått pigment i?

A
optimum optimum skrev:
Jag har haft samma läge då golvgipps+flyspackel (el-slingor) + klinkerplattor gjorde att golvet ökade med 13mm

Limmade på två delar ek lister tror de var 8mm och gamla tröskeln tog upp en del av de 13mm
Blev snyggt tycker jag. Fick kapa dörren lite i underkant

Den mot ekgolvet täcker även den spalt som blir mellan tröskel och trägolvet

[bild]

[bild]

Tack för svar. Men tror det är lite klurigare här. Min tröskel har ju en vinkel samt att den inte har en vinkel i kanterna

• Gilla
optimum
  • Laddar…
A
Skulle man kunna göra som bilden nedan, fast med spackel?

Sätta en smyglist som på bilden. Därefter fylla på med träspackel (eller nåt annat) mellan smyglisten och befintliga tröskeln, och därefter slipa ner spacklet i en jämn vinkel. Sen kanske man kunde lacka det med nått pigment i för att det ska smälta samman?

• Tröskel med smyglist vid dörröppning som övergår till ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
optimum
Johan1975z skrev:
Hur gör jag för att fälla in? Fräsa av en bit, därefter limma och slipa? Vad händer om det inte är samma kulör på eken. Kan man lacka med nått pigment i?
Du behöver slipa ned den delen av tröskeln du ska sadla på.

Den är troligen lite rund i kanterna och annars blir det en springa emellan.
Jag tror inte du ser så mycket av den gamla tröskeln.

Edet: Såg nu närmare på din film att tröskeln är fasad.

Redigerat:
optimum
Johan1975z skrev:
Tack för svar. Men tror det är lite klurigare här. Min tröskel har ju en vinkel samt att den inte har en vinkel i kanterna
Men såg även på bilden att tröskeln ligger precis i samma höjd som plattorna. Då är det väl ok?
Bara lägga Silicon i skarven mellan plattor och tröskel.

A
optimum optimum skrev:
Men såg även på bilden att tröskeln ligger precis i samma höjd som plattorna. Då är det väl ok?
Bara lägga Silicon i skarven mellan plattor och tröskel.
Lite svårt att se på filmen. Har lagt tummstocken för att visa. Mjukfogen kommer gå lite får långt in på träet för att det ska se OK ut. Kommer se ännu konstigare ut då träet inte är fasat på kanterna och fogen sticker ut som en båge.

A
Fotografen Fotografen skrev:
Nåt liknande detta och trimma till?
[länk]
[bild]
Men blir inte det svårt när min tröskel inte är fasad i kanterna.
Men säg att man får till det bra. Hur gör man sen för att få det i samma nyans?

Du tänker så här då (se bild nederst)?

Fotografen Fotografen skrev:
Nåt liknande detta och trimma till?
[länk]
[bild]

• Skiss av en tröskel utan fasade kanter och en arbetsritning för dess integration med trappsteg.
Johan1975z skrev:
Är ju inte helt enkelt med biten på plats. Jag hade kört med multimaskin och en bräda att styra utmed. Sen forma en bra ekbit att limma in. Betsa biten så den passar i färg, inte färgad lack.
Slutligen mjukfog (silikon) mot golvet. Tejpa och kör såpavatten så kan du trolla mycket.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Du tänker så här då (se bild nederst)?
Jag tänker mig bara att trimma klacken mot klinkern, sedan klappa dit listen ovanpå. Välj list av passande nyans och utförande, bilden var med som exempel. Finns metallister också.

Alternativet är någon form av mjukfog, skulle fungera det också. Själv hade jag nog kört metallistvarianten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.