Jag har haft samma läge då golvgipps+flyspackel (el-slingor) + klinkerplattor gjorde att golvet ökade med 13mm
Limmade på två delar ek lister tror de var 8mm och gamla tröskeln tog upp en del av de 13mm
Blev snyggt tycker jag. Fick kapa dörren lite i underkant
Den mot ekgolvet täcker även den spalt som blir mellan tröskel och trägolvet
Limmade på två delar ek lister tror de var 8mm och gamla tröskeln tog upp en del av de 13mm
Hur gör jag för att fälla in? Fräsa av en bit, därefter limma och slipa? Vad händer om det inte är samma kulör på eken. Kan man lacka med nått pigment i?Larsa skrev:
optimum skrev:Jag har haft samma läge då golvgipps+flyspackel (el-slingor) + klinkerplattor gjorde att golvet ökade med 13mm
[bild]
[bild]
Tack för svar. Men tror det är lite klurigare här. Min tröskel har ju en vinkel samt att den inte har en vinkel i kanterna
Nåt liknande detta och trimma till?
https://webshop.flinks.se/katalog/l...ter-trosklar/troskellist-ek-for-limning-81478
https://webshop.flinks.se/katalog/l...ter-trosklar/troskellist-ek-for-limning-81478
Skulle man kunna göra som bilden nedan, fast med spackel?
Sätta en smyglist som på bilden. Därefter fylla på med träspackel (eller nåt annat) mellan smyglisten och befintliga tröskeln, och därefter slipa ner spacklet i en jämn vinkel. Sen kanske man kunde lacka det med nått pigment i för att det ska smälta samman?
Sätta en smyglist som på bilden. Därefter fylla på med träspackel (eller nåt annat) mellan smyglisten och befintliga tröskeln, och därefter slipa ner spacklet i en jämn vinkel. Sen kanske man kunde lacka det med nått pigment i för att det ska smälta samman?
Du behöver slipa ned den delen av tröskeln du ska sadla på.Johan1975z skrev:
Den är troligen lite rund i kanterna och annars blir det en springa emellan.
Jag tror inte du ser så mycket av den gamla tröskeln.
Edet: Såg nu närmare på din film att tröskeln är fasad.
Redigerat:
Lite svårt att se på filmen. Har lagt tummstocken för att visa. Mjukfogen kommer gå lite får långt in på träet för att det ska se OK ut. Kommer se ännu konstigare ut då träet inte är fasat på kanterna och fogen sticker ut som en båge.optimum skrev:
Men blir inte det svårt när min tröskel inte är fasad i kanterna.Fotografen skrev:
Men säg att man får till det bra. Hur gör man sen för att få det i samma nyans?
Du tänker så här då (se bild nederst)?
Fotografen skrev:
Är ju inte helt enkelt med biten på plats. Jag hade kört med multimaskin och en bräda att styra utmed. Sen forma en bra ekbit att limma in. Betsa biten så den passar i färg, inte färgad lack.Johan1975z skrev:
Slutligen mjukfog (silikon) mot golvet. Tejpa och kör såpavatten så kan du trolla mycket.
Alternativet är någon form av mjukfog, skulle fungera det också. Själv hade jag nog kört metallistvarianten.
Liknande trådar
-
Hjälp jag letar efter ett speciellt klinkersgolv
Golv -
Rimlig offert för att lägga annat kakel och klinker vid stambyte? Hjälp, känns dyrt.
Badrum -
Behöver hjälp att hitta detta kakel / Klinker
Badrum -
Hjälp med svårstädat klinkergolv
Golv -
Någon som satt kakel/klinker från Bauhaus i nybyggt hus? Tacksam för hjälp.
Badrum