Hej!
Det är mitt första inlägg här
Vi ska skaffa oss en elbil och är i processen av att boka installation av laddbox, vi har ett externt garage där det sitter en undercentral, men inga dokument finns kvar i huset som berättar hur mycket den klarar. Kan någon hjälpa mig tyda? Annars får vi ringa tekniker och kolla på det.
Den vi tänker installera är denna med möjligheten upp till fas-3-
https://www.zaptec.com/sv/laddningslosningar/zaptec-go
Tacksam för hjälpen!
Det är mitt första inlägg här
Den vi tänker installera är denna med möjligheten upp till fas-3-
https://www.zaptec.com/sv/laddningslosningar/zaptec-go
Tacksam för hjälpen!
Ursäkta jag har tyvärr dålig koll på allt detta. Men skickar med en del bilder och hoppas att någon är det du letar efter. Tack för att du svarade!nisse123 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 144 inlägg
Det ser ut som om mätarskåpet sitter infällt i garaget. Då är allting upplagt för att kunna installera en laddstation utan problem. Jag ser två rör som går uppåt i mätarskåpet. Går dessa till centralen i garaget? Det spelar ingen större roll. Det går att ordna. Men som vanligt, anlita en elfirma, inte nån installation-på-köpet när väljer laddstation.
Tack Bo! Jag ska försöka förtydliga med bilderna nedanför. Men ja vi kommer använda oss av DalaKraft vid installationen. Men blir dyrt om de åker ut utan att det kommer gå att slutföra installationen.. Vi vill gärna undvika att ta upp en tid i onödan också.Bo.Siltberg skrev:
Det ser ut som om mätarskåpet sitter infällt i garaget. Då är allting upplagt för att kunna installera en laddstation utan problem. Jag ser två rör som går uppåt i mätarskåpet. Går dessa till centralen i garaget? Det spelar ingen större roll. Det går att ordna. Men som vanligt, anlita en elfirma, inte nån installation-på-köpet när väljer laddstation.
Garagets rör som går in mot huvudcentralen i huset:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garagets säkring

Logga in
Skapa konto
Garaget, närbild:

Logga in
Skapa konto
Elmätaren som är på utsidan inbyggd i garaget:

Logga in
Skapa konto
Huvudcentralen i huset:

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Närbild:

Logga in
Skapa konto
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 144 inlägg
Det där klarar en elfirma. Du bör låta dem ersätta den lilla centralen i garaget med en ny större som även kan betjäna laddstationen. Det set ut som att nuvarande central är enfasig och endast betjänar lite belysning och uttag. JFB som sitter där är gammal så den behöver kontrolleras innan man återanvänder den.
Vi hade precis en elektriker här och som du säger Bo, ska inte vara några problem så länge den lilla centralen i garaget behöver bli större för kopplingen. Så de kommer uppdatera den i samband med installationen.Bo.Siltberg skrev:
Det där klarar en elfirma. Du bör låta dem ersätta den lilla centralen i garaget med en ny större som även kan betjäna laddstationen. Det set ut som att nuvarande central är enfasig och endast betjänar lite belysning och uttag. JFB som sitter där är gammal så den behöver kontrolleras innan man återanvänder den.
Tack för att ni tog er tid att titta och kommentera
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp att förstå brandskydd av komplementbyggnad
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
"inget tvärsnitt klarar vald belastning" Byta limträ emot Tacknockbalk i fackverk (stål) hjälp!
Byggmaterial & Byggteknik -
U -Beräkning av utbyggnad för bygganmälan någon som kan hjälpa mig med detta klarar inte av detta
Bygglov -
Klarar inte min Dewalt geringen? Eller ska jag söka hjälp?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hjälp med att räkna om väggen klarar trycket (leca med armering)
Byggmaterial & Byggteknik