Byta aloppsrör, vatten in, och fixa dagvatten till kommunens anslutnung.
Allt arbete som sker på vägen kommer jag få betala , har redan kollat med kommunen reglerna säger rör som ansluter till det kommunala 50 cm från tomtgräns

trädgården de måste gräva rör sig om ca 5-6 meter från hus till det kommunala han menar att hur tomten ser ut och hur trångt det är kommer att göra det knepigare och att de måste ha lastbil att lägga jorden på.

De säger att det kommer att kosta mellan 55-60000kr + rörmokare och detta med rotavdrag redan inräknat i priset.:x
kalkylen ser ungefär ut såhär

3000 Håltagning i betongmur
10000 trafikanordning varav jag inte behöver betala för Tma bil
Resten för grävning , upp till 4 arbetsdagar grävmaskin + gubbe
Lastbil+gubbe

jag tycker det känns jävligt dyrt men , är helt ny husägare.

Untitled-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
bolaget är ett respekterat bolag med gott rykte både från privatpersoner och andra bolag
 
Ta in fler offerter. Det låter dyrt, men är det trångt och besvärligt så drar det lätt iväg.
 
Hej Nu behöver jag lite råd, Grävfirma har varit här och grävt upp rör, Det visade sig att det saknades 1,5 m avloppsrör och dagvattnet var kopplat till avloppsvattnet, vilket man inte får göra. Detta borde såvitt jag förstår det vara ett dolt fel, Gubbarna som är här och tittar tycker detsamma , för inte kan det väl ligga på mitt ansvar som köpare att veta detta?

2 frågor

1 Dolt fel?
2 Vad gör jag nu? hur går jag vidare? vem kontaktar jag nu?

är som sagt ny husägare och vi har bott här inte ens en månad
 
Mattiasan skrev:
Byta aloppsrör, vatten in, och fixa dagvatten till kommunens anslutnung...
Du skall ju fixa dagvattenanslutningen och lägga nya rör, det är bl.a. därför ni gräver.
Så vad spelar det för roll i dag att dagvattnet var anslutet till spillvattenavloppet?
Du själv har väl inte drabbats ekonomiskt av det?

(Bilden förstår jag inte)

PS
Varför måste ni byta rör?

Och välkommen till Bygga Hus-forumet!
 
Redigerat:
Problemet var stopp i avloppet. när vi kollade med spolbil stötte de på blokad och grus de konstaterade att röret troligtvis var sönder, när vi grävde upp röret med grävfiram konstaterade de att 1,4 m avloppsrör saknas helt, tveksamt om det varit ett rör där överhuvudtaget.

i samband med att vi ändå gör allt detta tycker vi det kan vara klokt att byta vatten in, och koppla om dagvattenanslutningen då de inte får gå i samma rör.
 
Den ekonomiska delen jag drabbas av är ju att jag får betala för världens grävjobb för att byta ett gammalt avloppsrör.

De har nämligen lagt ett nytt rör men inte hela vägen och det nyare röret verkar inte ansluta till det gammla om inte 1,4 m betongrör rör magiskt kan spolas bort
 
Grävfirman har dokumenterat och fotat allt hitintills och jag tänkte prata med förre ägaren nu idag för att fråga om vem som gjort arbetet med rören och när
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.