Hej!
Köpte ny kåpa i samband med renoveringen, en kåpa som är till för den typen av fläkt jag har.
Kåpa: https://www.franke.com/se/sv/ks/products/hoods/600-serien/110-0351-240_detail.html
Fläkt: https://rcv-ventilation.se/sv/essvent-c1-120-f/essvent-s-enessen-c1-120f-systemair-1.html
När jag skulle byta kontakten så har nya kåpan bara 4 sladdar. Den förra hade 5. Öppna upp fläkten och ser där 5 inkopplade.
På Frankes sida står det enbart "enkel omkoppling behövs" över matrisen där man ser vilka kåpor som är kompatibla med vilken fläkt.
Så, vad är då denna "enkla omkopplingen" som behövs?
Jag är inte kunnig inom el.. Känns dock som om en av de blå ska flyttas ihop med den andra blå så dom inte sitter i var sin som det är nu. Dvs, ska L1 och L2 bli en och samma? som sedan kåpans svarta kopplas emot?
Inkopplingen nere till vänster är hur gamla kåpan var kopplad, tänkte koppla lika men inser ju att jag bara har 4 st kablar ur nya kåpan..
Köpte ny kåpa i samband med renoveringen, en kåpa som är till för den typen av fläkt jag har.
Kåpa: https://www.franke.com/se/sv/ks/products/hoods/600-serien/110-0351-240_detail.html
Fläkt: https://rcv-ventilation.se/sv/essvent-c1-120-f/essvent-s-enessen-c1-120f-systemair-1.html
När jag skulle byta kontakten så har nya kåpan bara 4 sladdar. Den förra hade 5. Öppna upp fläkten och ser där 5 inkopplade.
På Frankes sida står det enbart "enkel omkoppling behövs" över matrisen där man ser vilka kåpor som är kompatibla med vilken fläkt.
Så, vad är då denna "enkla omkopplingen" som behövs?
Jag är inte kunnig inom el.. Känns dock som om en av de blå ska flyttas ihop med den andra blå så dom inte sitter i var sin som det är nu. Dvs, ska L1 och L2 bli en och samma? som sedan kåpans svarta kopplas emot?
Inkopplingen nere till vänster är hur gamla kåpan var kopplad, tänkte koppla lika men inser ju att jag bara har 4 st kablar ur nya kåpan..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag gissar att anslutningsdonet som man ser på de två första bilderna är från den gamla kåpan och att man ser motsvarande don i kryddhyllefläkten där allt är anslutet (kondensator, inkommande el). Jag antar vidare att grå kabel i dragavlastningen är inkommande el.
Den enkla omkopplingen är i så fall att du måste bygla nollan i anslutningsdonet. Din gamla kåpa gör det troligen internt och använder en femledare, du kan gärna öppna kåpan och verifiera detta.
Kopplingen blir då, i anslutningsdonet, brun mot inkommande brun, blå mot inkommande blå, g/g mot inkommande g/g. Var den svarta ska kopplas beror på hur de har lagt kondensatorn och hur det var kopplat internt i gamla kåpan. Du ska koppla svart till någon av de två kvarvarande terminalerna och en kort bit blå ledare mellan nollan och den andra kvarvarande terminalen. Om det snurrar åt fel håll byter du plats på dessa.
Den enkla omkopplingen är i så fall att du måste bygla nollan i anslutningsdonet. Din gamla kåpa gör det troligen internt och använder en femledare, du kan gärna öppna kåpan och verifiera detta.
Kopplingen blir då, i anslutningsdonet, brun mot inkommande brun, blå mot inkommande blå, g/g mot inkommande g/g. Var den svarta ska kopplas beror på hur de har lagt kondensatorn och hur det var kopplat internt i gamla kåpan. Du ska koppla svart till någon av de två kvarvarande terminalerna och en kort bit blå ledare mellan nollan och den andra kvarvarande terminalen. Om det snurrar åt fel håll byter du plats på dessa.
Kontakta RCV -Ventilation för kopplingschema, dom kan det här utan och innan
Redigerat:
tommib skrev:Jag gissar att anslutningsdonet som man ser på de två första bilderna är från den gamla kåpan och att man ser motsvarande don i kryddhyllefläkten där allt är anslutet (kondensator, inkommande el). Jag antar vidare att grå kabel i dragavlastningen är inkommande el.
N Nils Kempe skrev:
Jag kopplade som du föreslog, inkommande elmatning som vanligt förstås och styrkabeln från spiskåpan till den ena svarta i anslutningen på fläkten och den andra svarta byglar jag mot nollan. Det märkliga är att när jag kopplar så här har jag styrspänning ut på fläkthastighet 2 och 3, men ingen spänning på tomgång/avstängd eller på hastighet 1. Fläkten snurrar åt rätt håll hur som helst så det är inte lönt att byta plats på byglingen. Nån som varit med om detta tidigare?tommib skrev:Jag gissar att anslutningsdonet som man ser på de två första bilderna är från den gamla kåpan och att man ser motsvarande don i kryddhyllefläkten där allt är anslutet (kondensator, inkommande el). Jag antar vidare att grå kabel i dragavlastningen är inkommande el.
På bilden är bygeln inte inkopplad, men tryckte in den mellan nollan och den närmsta svarta, som också är kopplad till kondingen