Hej!

Köpte ny kåpa i samband med renoveringen, en kåpa som är till för den typen av fläkt jag har.

Kåpa: https://www.franke.com/se/sv/ks/products/hoods/600-serien/110-0351-240_detail.html
Fläkt: https://rcv-ventilation.se/sv/essvent-c1-120-f/essvent-s-enessen-c1-120f-systemair-1.html

När jag skulle byta kontakten så har nya kåpan bara 4 sladdar. Den förra hade 5. Öppna upp fläkten och ser där 5 inkopplade.

På Frankes sida står det enbart "enkel omkoppling behövs" över matrisen där man ser vilka kåpor som är kompatibla med vilken fläkt.

Så, vad är då denna "enkla omkopplingen" som behövs?
Jag är inte kunnig inom el.. Känns dock som om en av de blå ska flyttas ihop med den andra blå så dom inte sitter i var sin som det är nu. Dvs, ska L1 och L2 bli en och samma? som sedan kåpans svarta kopplas emot?
Inkopplingen nere till vänster är hur gamla kåpan var kopplad, tänkte koppla lika men inser ju att jag bara har 4 st kablar ur nya kåpan..

Elektrisk anslutning av köksfläkt med synlig kondensator, kabelklämma och fem färgkodade sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk anslutning med fem kablar kopplade till en klemrad inuti en fläkt.
Skapa konto
Elektrisk anslutning i en fläktenhet med markerade kablar och kopplingsblock, relaterat till installation av fläktkåpa.
Skapa konto
Elanslutningar i en ventilationfläkt med olika kablar inkopplade till en terminal.
Skapa konto
Hand håller en elektrisk kabel med varningsetikett och fyra synliga ledningar: brun, blå, gul/grön och svart.
Skapa konto
Hand håller en elanslutning med en gul varningsetikett och fyra färgade kablar: blå, brun, svart och grön/gul.
Skapa konto
Installationsanvisning för köksfläkt med tekniska specifikationer, diagram och elanslutningsschema.
Skapa konto

Borde bli fast fas till L, blå neutralledare till N och gröngul jord där emellan. Den som blir över är bara för styrning.

Föredömligt med bilder, bara lite oklart vad som är vad.

tommib
Jag gissar att anslutningsdonet som man ser på de två första bilderna är från den gamla kåpan och att man ser motsvarande don i kryddhyllefläkten där allt är anslutet (kondensator, inkommande el). Jag antar vidare att grå kabel i dragavlastningen är inkommande el.

Den enkla omkopplingen är i så fall att du måste bygla nollan i anslutningsdonet. Din gamla kåpa gör det troligen internt och använder en femledare, du kan gärna öppna kåpan och verifiera detta.

Kopplingen blir då, i anslutningsdonet, brun mot inkommande brun, blå mot inkommande blå, g/g mot inkommande g/g. Var den svarta ska kopplas beror på hur de har lagt kondensatorn och hur det var kopplat internt i gamla kåpan. Du ska koppla svart till någon av de två kvarvarande terminalerna och en kort bit blå ledare mellan nollan och den andra kvarvarande terminalen. Om det snurrar åt fel håll byter du plats på dessa.

Tack!! Fick ihop det :)

G gimmok skrev:
Hej Gimmok! Hur fick du ihop det till slut? Tog du en bild på kontakten? Sitter i samma båt men får inte till det. /Nils

• Gilla
Fatemah Ahmed1
  • Laddar…
G gimmok skrev:
Hej Gimmok,

Vi har exakt samma problem som du hade med din fläkt och sitter precis som Nils fast utan lösning just nu.
Kommer du ihåg hur du löste problemet? :)

Vänlig hälsning,
Jacob

Hej! Jag har för mig att jag följde råden från ovan och fick då ihop det.

Jag tog bara hjälp av denna tråd och fick det att funka iaf :)

Bor ej kvar så kan ej ge mer info tyvärr.

Hoppas det löser sig

Kontakta RCV -Ventilation för kopplingschema, dom kan det här utan och innan

Redigerat:
tommib tommib skrev:
Jag gissar att anslutningsdonet som man ser på de två första bilderna är från den gamla kåpan och att man ser motsvarande don i kryddhyllefläkten där allt är anslutet (kondensator, inkommande el). Jag antar vidare att grå kabel i dragavlastningen är inkommande el.

Den enkla omkopplingen är i så fall att du måste bygla nollan i anslutningsdonet. Din gamla kåpa gör det troligen internt och använder en femledare, du kan gärna öppna kåpan och verifiera detta.

Kopplingen blir då, i anslutningsdonet, brun mot inkommande brun, blå mot inkommande blå, g/g mot inkommande g/g. Var den svarta ska kopplas beror på hur de har lagt kondensatorn och hur det var kopplat internt i gamla kåpan. Du ska koppla svart till någon av de två kvarvarande terminalerna och en kort bit blå ledare mellan nollan och den andra kvarvarande terminalen. Om det snurrar åt fel håll byter du plats på dessa.
N Nils Kempe skrev:
Hej Gimmok! Hur fick du ihop det till slut? Tog du en bild på kontakten? Sitter i samma båt men får inte till det. /Nils
tommib tommib skrev:

Jag kopplade som du föreslog, inkommande elmatning som vanligt förstås och styrkabeln från spiskåpan till den ena svarta i anslutningen på fläkten och den andra svarta byglar jag mot nollan. Det märkliga är att när jag kopplar så här har jag styrspänning ut på fläkthastighet 2 och 3, men ingen spänning på tomgång/avstängd eller på hastighet 1. Fläkten snurrar åt rätt håll hur som helst så det är inte lönt att byta plats på byglingen. Nån som varit med om detta tidigare?

På bilden är bygeln inte inkopplad, men tryckte in den mellan nollan och den närmsta svarta, som också är kopplad till kondingen

• Elanslutningar med kablar och byglar i en öppen köksfläkt, ej inkopplad bygel synlig.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.