Jag antar att det TS kan göra är att tillsammans med några andra vägra styrelsen ansvarsfrihet vid kommande årsstämma, map oaktsamhet. Det löser inget i sig, men öppnar upp för ett möjligt skadeståndskrav i domstol.

Antagligen är det en lång väg att vandra, och i förlängningen rätt utsiktslös, men om tillräckligt många medlemmar antingen själva blivit drabbade av det här, eller som rätt många tycker att det är för j-ligt att det är så (är det jag nästa gång?), kan det kanske pressa styrelsen. Jag antar, men vet inte, att de i ett sånt fall behöver stöd av ett stämmobeslut.
 
Har underhållet varit eftersatt länge blir det nog svårt att lasta den nuvarande styrelsen för det. Frågan är om det ens går att påvisa att skadan uppstod under den nuvarande styrelsens verksamhetsperiod? Det kan ju ha varit läckage i flera år?
 
Nej, som jag skrev är det nog utsiktslöst att nå ett framgångsrikt resultat den vägen. Men att initiera det kan ju pressa styrelsen att lösa det på ett annat sätt.
Om frågan väcks på en stämma är jag rätt säker på att många medlemmar kommer att tycka att det är horribelt, och oroa sig för om deras lägenhet står på tur att få återskapas på deras bekostnad, oavsett hur noga du förklarar lag och stadgar.
 
Borde inte det här vara ungefär som när vi fick en vattenskada på grund av att grannen ovanför fick en vattenläcka? Visserligen var det ingenting som var helt som måste rivas utan skadorna var väldigt direkta (det regnade in genom taket i vardagsrum och sovrum).

Då fick vi i alla fall ersättning från vårt eget försäkringsbolag och hade ingenting att göra varken med bostadsrättsföreningen, grannen eller grannens försäkringsbolag.

Enligt vårt försäkringsbolag så var det självklart de som skulle betala våra skador, men sedan så kanske de i sin tur skulle kräva grannens försäkringsbolag på ersättning. Men att vi som föräkringstagare alltid fick ersättning från vårt eget bolag oavsett vem eller vad som hade orsakat skadan. Men det kanske inte är allmängiltigt utan bara var vad de sa till oss.
 
  • Gilla
Hummingbird
  • Laddar…
Nej, vattenskador orsakade av vatten utifrån ingår inte i försäkringen.

Dessutom skulle jag gissa på att du hade bostadsrättstillägg i din försäkring.
 
Odjuret skrev:
Nu börjar du spåra ur som vanligt, men just nu väääldigt mycket.
För oss som kan en del om detta är det hela solklart. Men tyvärr verkar du ha svårt att acceptera detta.
Ingen av oss på forumet kan göra något åt lagen. Vi kan tycka vad vi vill, men vad hjälper detta TS?
JAg hoppas att jag missuppfattade det du skrev om att inte släppa in föreningen...isf ber jag om ursäkt.
Men man kan inte neka föreningen tillträde till sin bostad, om det behövs göra något.

Går föreningen in utan innehavarens tillstånd är det hemfridsbrott vilket kan ge dagsböter eller fängelse.

//Calle
 
CalleSpeed skrev:
Går föreningen in utan innehavarens tillstånd är det hemfridsbrott vilket kan ge dagsböter eller fängelse.
Utan att kunna hänvisa till några paragrafer, så tror jag att de har rätt att gå in i lägenheter om det är för att förhindra akut skada. T.ex vid vattenläckage.
 
mikael_thn skrev:
Utan att kunna hänvisa till några paragrafer, så tror jag att de har rätt att gå in i lägenheter om det är för att förhindra akut skada. T.ex vid vattenläckage.
Stämmer att man får går in för att akut avvärja skador eller rädda liv.

Att gå in och riva upp en toalett känns inte direkt som ett akut ärende där hemfriden kan åsidosättas.

//Calle
 
CalleSpeed skrev:
Går föreningen in utan innehavarens tillstånd är det hemfridsbrott vilket kan ge dagsböter eller fängelse.

//Calle
Visserligen sant, men om du som bostadsrättsinnehavare nekar tillträde, så är det grund för förverkande av bostadsrätten. Du är alltså skyldig att låta föreningen komma in i lägenheten för att utföra underhåll, eller för att inspektera fastigheten, fast inte nödvändigsvis just precis när föreningen vill komma in.
 
Akahigi
De kan nog gå in med hjälp av kronofogden. Tycker den här diskussionen har spårat för mycket :)
 
Så i princip måste man släppa in föreningen så de kan vandalisera badrummet, och sen får man själv betala för att återställa...
 
Nerre skrev:
Så i princip måste man släppa in föreningen så de kan vandalisera badrummet, och sen får man själv betala för att återställa...
Exakt. Jag ifrågasätter inte lagen. Jag tycker bara att det är åt hvete.
 
Om vi jämför med att föreningen ska byta avloppsrör och golvbrunnar i badrummen. De kommer då in och bilar upp badrummet för att komma åt sina rör. En vanlig åtgärd som utförs då och då runt om i landet.
Vem betalar då återställningen av ytskikten i badrummet? Svaret på den frågan borde även ge svaret på den här frågan.:cool:

När ni har funderat vad ni tror så kan ni läsa här:

http://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/faktablad/stambyte
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Ja, om det inte vore så att ingen annan än lägenhetsinnehavaren kan under några som helst omständigheter behöva betala för tätskiktet i en lägenhet! ;)
 
Hej. Såg att några sagt att du ska kontakta advokat. Orkar inte läsa hela tråden så om ingen skrivit det redan - så tänk på att du antagligen har ett rättskydd upp till 200' med 25% självrisk, så se till att det första du gör med advokaten är att skriva inlagan till föreningen på sådant sätt att du får ett svar som kan användas för att aktivera det.

Annars rinner advokatkostnaderna snabbt iväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.