Hej, vår infiltrationsanläggning står just nu under vatten och vattnet åker ut genom breddavloppet.
Om jag suger ut vatten ur fördelningsbrunnen så rinner vatten tillbaka från infiltrationen till fördelningsbrunnen men vet inte om detta beror på att grundvattnet står högre än infiltrationsbäddarna eller om bädden är igensatt med slam.
Vad tror ni?
Tacksam för Svar då Södertörns miljö & hälsa har varit på besök och dömt ut anläggningen.
Om jag suger ut vatten ur fördelningsbrunnen så rinner vatten tillbaka från infiltrationen till fördelningsbrunnen men vet inte om detta beror på att grundvattnet står högre än infiltrationsbäddarna eller om bädden är igensatt med slam.
Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för Svar då Södertörns miljö & hälsa har varit på besök och dömt ut anläggningen.
Eftersom det verkar som du bor i Stockholmsområdet så är det väl inte så troligt att grundvattnet står högt just nu då det i stora delar av Sverige är under normalnivå. I Stockholm gäller det samma men naturligtvis finns det lokala skillnader.
Men det är få ställen i landet som har över normal nivå.
Kolla hos SGU om du vill ha exakt där du bor.
Jag skulle nog tro på annat fel än hög nivå på grundvatten.
Men det är få ställen i landet som har över normal nivå.
Kolla hos SGU om du vill ha exakt där du bor.
Jag skulle nog tro på annat fel än hög nivå på grundvatten.
Vi har inte fått föreläggande än. Jag ville felsöka anläggningen lite innan hon på Södertörns miljö & hälsa gick vidare.
Det jag oroar mig för är om grundvattnet står så högt att det inte går att få anläggningen att fungera. Jag har beställt spolbil för att högtrycksspola infiltreringsröret ifrån fördelningsbrunnen. Hoppas att det hjälper.
Det jag oroar mig för är om grundvattnet står så högt att det inte går att få anläggningen att fungera. Jag har beställt spolbil för att högtrycksspola infiltreringsröret ifrån fördelningsbrunnen. Hoppas att det hjälper.
Liknande trådar
-
Hjälp med vilken typ av rör/kopplingar/utkastare
Vatten & Avlopp -
Hjälp en nybörjare förstärka träbjälklag i badrum. Bilder finns
Badrum -
Hjälper det att byta frontsensorn på Worx Landroid, när det står upplyft?
Teknik -
Hjälp med att starta trädäck
Altan & Uteplats -
Hjälp med att laga utkastare
Vatten & Avlopp