Hej, vår infiltrationsanläggning står just nu under vatten och vattnet åker ut genom breddavloppet.
Om jag suger ut vatten ur fördelningsbrunnen så rinner vatten tillbaka från infiltrationen till fördelningsbrunnen men vet inte om detta beror på att grundvattnet står högre än infiltrationsbäddarna eller om bädden är igensatt med slam.

Vad tror ni?
Schematisk illustration av en översvämmad infiltrationsanläggning med slamavskiljare och fördelningsbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för Svar då Södertörns miljö & hälsa har varit på besök och dömt ut anläggningen.:(

Ska man inte byta ut den efter x antal år?

Eftersom det verkar som du bor i Stockholmsområdet så är det väl inte så troligt att grundvattnet står högt just nu då det i stora delar av Sverige är under normalnivå. I Stockholm gäller det samma men naturligtvis finns det lokala skillnader.
Men det är få ställen i landet som har över normal nivå.

Kolla hos SGU om du vill ha exakt där du bor.

Jag skulle nog tro på annat fel än hög nivå på grundvatten.

• Gilla
lars1one
  • Laddar…
Jag ska gräva en grop bredvid och se om det fylls upp med vatten. På så sätt kan jag ju kontrollera grundvattennivån.

kulle
Har nog aldrig sett att man sätter bräddavloppsrör på infiltrationsrören ??

Det var vanligt förr, ett sätt att få igenom vatten oavsett vad som hände infiltrationen.
Det låter mao som att anläggningen är äldre, eller inte byggd enligt relgerna sista 20åren.

• Gilla
lars1one och 1 till
  • Laddar…
kulle
Kan du se var bräddavloppsröret mynnar ut?

Hej, ja breddavloppet mynnar ut i en annan brunn som sedan mynnar ut i diket. Anläggningen är ifrån 2001.

Om 4 år får vi kommunalt VA. Så jag vill gärna försöka rädda denna anläggning.

Vad fick du föreläggande på? Den tidsramen anger vad du kan hitta på (mer eller mindre lagligt).

Vi har inte fått föreläggande än. Jag ville felsöka anläggningen lite innan hon på Södertörns miljö & hälsa gick vidare.
Det jag oroar mig för är om grundvattnet står så högt att det inte går att få anläggningen att fungera. Jag har beställt spolbil för att högtrycksspola infiltreringsröret ifrån fördelningsbrunnen. Hoppas att det hjälper.

kulle
sätt pumpen i den andra brunnen som det mynnar ut i och försök tömma där

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.